Чоловічі образи в українському кінематографі: «слабкий батько» як соціокультурний конструкт екрану 1920–1930-х років

Автор(и)

  • Тетяна Журавльова Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0000-0002-1724-6395

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.24.2024.318918

Ключові слова:

український кінематограф, соціокультурний конструкт, тоталітарна доба, образ, персонаж, архетип батька, пропаганда

Анотація

У статті проаналізовано особливості трактування образу батька в українському кінематографі 1920–1930-х років, розглянуто вплив ідеологічних і політичних процесів епохи становлення радянського тоталітаризму на формування культурного героя, зокрема образу батька як слабкого та несвідомого персонажа. Пропаганда в радянському кіно пронизувала всі сфери суспільного життя, а в мистецтві використовувала всі доступні механізми впливу. Предметом дослідження є фільми, в яких архетип батька використано як соціокультурний конструкт для створення необхідних комуністичній ідеології меседжів. У 1920-х роках персонаж батька в українському кіно часто постає як такий, що через свою ідеологічну несвідомість стає причиною загибелі власної дитини. У 1930-х, після проголошення соцреалізму єдиним правильним методом радянського мистецтва, персонаж батька стає фактично допоміжним елементом фільмів, не надаючи кіноархетипіці цього періоду вагомих сенсів. Це зумовлено утвердженням культу особи Іосіфа Сталіна, який у тоталітарний період отримав свою динаміку та типологію. Сакралізований образ вождя мав замінити архаїчний родовий авторитет батьківства на політичну партійну постать. Бездоганність цієї особи, яку можна трактувати як архетип Великого Батька в контексті тоталітарної культури, повинна була підтверджуватися творами мистецтва. Для радянської культурної доктрини образ батька на екрані мав бути наділений архаїчними рисами. Таким чином, розривався культурний та історичний зв’язок між поколіннями українців. Для партії прийнятнішим був новий українець, який зрікався національних ознак, але охоче визнавав себе покірним молодшим братом. Українець на екрані, часто кумедний, але інертний, нерішучий або несвідомий персонаж, у 1930-х роках значною мірою був наслідком формування образу «слабкого батька» в кінематографі попереднього десятиліття

Біографія автора

Тетяна Журавльова, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого

Кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри кінознавства

Посилання

Andrusiv, L. (2019). Arkhetyp Batka: istoryko-filosofskyi analiz [The Archetype of the Father: A Historical and Philosophical Analysis]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk: mizhvuzivskyi zbirnyk naukovykh prats molodykh vchenykh Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka, 24, 4–9. DOI: 10.24919/2308-4863.1/24.176699 [in Ukrainian].

Berehovska, Kh. (2019). Arkhetyp batka v mystetstvi Vasylia Kurylyka: typolohiia ta smyslovi konotatsii [The Archetype of the Father in the Art of William Kurelek: Typology and Semantic Connotations]. Culture and Contemporaneity, 1, 89–95. DOI: 10.32461/2226-0285.1.2019.180523 [in Ukrainian].

Bulashev, H. (1993). Ukrainskyi narod u svoikh lehendakh, relihiinykh pohliadakh ta viruvanniakh: Kosmohonichni ukrainski narodni pohliady ta viruvannia [The Ukrainian People in Their Legends, Religious Views and Beliefs: Cosmogonic Ukrainian Folk Beliefs]. Kyiv: Firma Dovira [in Ukrainian].

VUFKU: Po toi bik ekranu: Instaliatsiia “kino/propahanda.” (2021). [VUFKU: On the Other Side of the Screen: Cinema/Propaganda Installation]. Dovzhenko Center. Retrieved from: https://vufku.org/vystavka/po-toj-bik-ekranu-instaliatsiia-kino-propahanda [in Ukrainian].

Zubavina, I. (2022). Aktualizatsiia arkhetypu divy-voitelky v kinematohrafi Ukrainy pochatku XXI stolittia. [Actualization of the Warrior Maiden Archetype in Ukrainian Cinema in the Early 21st Century]. Contemporary Art, 18, 19–26. DOI: 10.31500/2309-8813.18.2022.269658 [in Ukrainian].

Myslavskyi, V. (2018). Istoriia ukrainskoho kino, 1896–1930: fakty i dokumenty [History of Ukrainian Cinema, 1896–1930: Facts and Documents]. Vol. 2. Kharkiv: Dim Reklamy [in Ukrainian].

Myslavskyi, V. & Bezruchko, O. (2021). Stanovlennia pryhodnytskoho zhanru v ukrainskomu kinematohrafi pershoi polovyny 1920-kh rokiv [The Development of the Adventure Genre in the Ukrainian Cinematography of the First Half of the 1920s]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 45, 54–58. DOI: 10.31866/2410-1176.45.2021.247343 [in Ukrainian].

Musiienko, O. (2006). Ukrainske kino 30-kh rr.: po toi bik sotsialistychnoho realizmu. [Ukrainian Cinema of the 1930s: On the Other Side of Socialist Realism]. Narysy z istorii kinomystetstva Ukrainy (pp. 117–164). Kyiv: Intertekhnolohiia [in Ukrainian].

Nykonenko, V. (2023). Postat batka v ukrainskomu kinematohrafi 1920-kh rokiv: sotsiokulturnyi aspekt [Father Figure in the Ukrainian Cinematography of the 1920s: The Sociocultural Aspect]. SWorldJournal, 4 (22-04), 120–125. DOI: 10.30888/2663-5712.2023-22-04-035 [in Ukrainian].

Pavlichenko, Ye. (2023). Osoblyvosti konstruiuvanniа natsionalnoi identychnosti v suchasnii vizualnii kulturi Ukrainy [Features of Constructed National Identity in Modern Visual Culture of Ukraine]. Ukrainian Culture: The Past, Modern, Ways of Development Scientific Journals. Branch: Culturology, 47, 79–84. DOI: 10.35619/ucpmk.v47i.726 [in Ukrainian].

Pyzhyk, A. (2018). Vtilennia v radianskomu khudozhnomu kino obraziv “voroha” ta “heroia” periodu Ukrainskoi revoliutsii 1917–1921 rr. [The Embodiment of the Images of the “Enemy” and the “Hero” of the Ukrainian Revolution of 1917–1921 in Soviet Feature Films]. Hrani, 21 (6), 28–38. DOI: 10.15421/171881 [in Ukrainian].

Ponomarenko, O. (2023). Synkretychna sutnist povedinkovoi pryrody ukrainskoho heroia [The Syncretic Essence of the Behavioral Nature of the Ukrainian Hero]. Culture of Ukraine, 82, 94–98. DOI: 10.31516/2410-5325.082.11 [in Ukrainian].

Prymachenko, Ya. (2017, March 15). Ukrainske kino 1920-kh rokiv u poshukakh vlasnykh tem ta smysliv [Ukrainian Cinema of the 1920s in Search of Its Own Topics and Meanings]. Ukraina Moderna. Retrieved from https://uamoderna.com/md/prymachenko-ukrainian-cinema [in Ukrainian].

Prokhasko, Yu. (2022, August 7). Mentalnist ukraintsiv ta istorychni travmy [Ukrainian Mentality and Historical Traumas]. Lokalna istoriia. Retrieved from https://localhistory.org.ua/videos/bez-bromu/mentalnist-ukrayintsiv-ta-istorichni-travmi/ [in Ukrainian].

Rodyhina, O. (2012). Dialektychni superechnosti totalitarnoi diysnosti v tvorakh radianskoho kinematohrafu 1930–40-kh rr. [Dialectical Contradictions of ̈ Totalitarian Reality in Soviet Cinema of the 1930s and 1940s]. Visnyk studentskoho naukovoho tovarystva DonNU imeni Vasylia Stusa, 1 (4), 171–175 [in Ukrainian].

Trymbach, S. (2006). Istoriia ukrainskoho kino (1910–1920-ti roky) [History of Ukrainian Cinema (the 1910s and 1920s)]. Narysy z istorii kinomystetstva Ukrainy (pp. 53–76). Kyiv: Intertekhnolohiia [in Ukrainian].

Trymbach, S. (2022). Kulturno-kolonialna spadshchyna Rosii v ukrainskomu kinematohrafi: problemy podolannia (stenohrama dopovidi na zasidanni Prezydii NAN Ukrainy 19 zhovtnia 2022 r.) [The Cultural and Colonial Heritage of Russia in Ukrainian Cinema: Overcoming the Problems (Transcript of the Report at the Meeting of the Presidium of the National Academy of Sciences of Ukraine on October 19, 2022)]. Visnyk Natsionalnoi akademii nauk Ukrainy, 12, 58–67. DOI: 10.15407/visn2022.12.058 [in Ukrainian].

Urys, T. (2016). Arkhetyp yak estetychna dominanta khudozhnoho vyrazhennia modusu natsionalnoi identychnosti v suchasnii ukrainskii poezii [Archetype as an Aesthetic Dominant of Artistic Expression of the Mode of National Identity in Contemporary Ukrainian Poetry]. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series Philology, 1, 96–100 [in Ukrainian].

Shupyk, O. (2006). Komedii I. Pyrieva ta filmy vyrobnychoi tematyky L. Lukova yak vidpovid na sotsialne zamovlennia chasu [Ivan Pyriev’s Comedies and Leonid Lukov’s Industrial Films as a Response to the Social Order of the Time]. Narysy z istorii kinomystetstva Ukrainy (pp. 165–194). Kyiv: Intertekhnolohiia [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-26

Як цитувати

Журавльова, Т. (2024). Чоловічі образи в українському кінематографі: «слабкий батько» як соціокультурний конструкт екрану 1920–1930-х років. Мистецтвознавство України, (24), 149–158. https://doi.org/10.31500/2309-8155.24.2024.318918

Номер

Розділ

Статті