Приватні художні школи Антона Ажбе та Шимона Голлоші як альтернативні системи розвитку реалістичного живопису
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8155.24.2024.318949Ключові слова:
художні школи, художня освіта, Антон Ажбе, Шимон Голлоші, Мюнхен, реалістичний живопис, абстрактне мистецтвоАнотація
Статтю присвячено аналізу приватних художніх шкіл Антона Ажбе та Шимона Голлоші у Мюнхені, які запропонували альтернативні системи розвитку реалістичного живопису наприкінці ХІХ — на початку ХХ століття. Основну увагу приділено педагогічним методикам та концептуальним освітнім відмінностям, які закладали основи для подальшого розвитку європейського мистецтва у ключі модерністичних пошуків. Розглянуто ключові аспекти методик Ажбе, зосереджені на формі, тональності та роботі з кольором, а також методик Голлоші, який робив акцент на зображенні об’єктів з врахуванням просторовості та атмосферних ефектів. У статті висвітлено соціокультурний контекст Мюнхена і засади виникнення таких приватних студій, а також особливості співіснування цих шкіл з Академією образотворчих мистецтв. Окрему увагу приділено ролі приватних шкіл Ажбе та Голлоші у формуванні індивідуального стилю учнів, чимало з яких згодом стали видатними митцями. Автор аналізує їхній вплив на становлення модерністичних і реалістичних тенденцій у живописі, демонструючи, як приватні школи Антона Ажбе та Шимона Голлоші доповнювали та розширювали можливості академічної освіти. Дослідження підкреслює значення цих шкіл для розвитку українського мистецтва та його інтеграції в європейський контекст, адже серед інших й українські митці початку ХХ століття здобували освіту в цих студіях.
Посилання
Grabar, I. E. (1974). Pisma, 1891–1917 [Letters, 1891–1917]. Moskva: Nauka [in Russian].
Dobuzhinskij, M. V. (1987). Vospominaniya [Recollections]. Moskva: Nauka [in Russian].
Karpenko, O. V. (2014). Vplyv mystetskykh shkil na formuvannia khudozhnoho avanhardu v Ukraini: 10–30-ti roky XX stolittia [The Influence of Art Schools on the Development of the Artistic Avant-Garde in Ukraine: The 10–30s of the XX Century]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 4, 134–138. DOI: 10.32461/2226-3209.4.2014.138306 [in Ukrainian].
Kopryva, A. (2017). Khudozhnyky Zakarpattia u Nodbani. Khronika ta personalia [Transcarpathian Artists in Nodbán. Chronicles and Personalities]. Newsletter Transcarpathian Academy of Arts, 9, 20–23 [in Ukrainian].
Lutsenko, I. (2014). Istoriia odnoho obrazu [The History of One Image]. Obrazotvorche mystetstvo, 3, 86–89 [in Ukrainian].
Lutsenko, I. (2017). Tvorcho-pedahohichni kontseptsii Shymona Holloshi tiachivskoho periodu [Creative and Pedagogical Concepts of Simon Hollósy of the Tyachiv Period]. Newsletter Transcarpathian Academy of Arts, 9, 16–19 [in Ukrainian].
Nebesnyk, I. (2013). Shymon Holloshi ta Zakarpatska khudozhnia shkola [Simon Hollósy and the Transcarpathian Art School]. Art Research of Ukraine, 13, 348–350 [in Ukrainian].
Nebesnyk, I. (2017). Shymon Holloshi i tradytsii zakarpatskoho plenernoho zhyvopysu [Simon Hollósi and the Traditions of Transcarpathian Plein Air Painting]. Newsletter Transcarpathian Academy of Arts, 9, 10–11 [in Ukrainian].
Ternovec, B. N. (1977). Pisma. Dnevniki. Stati [Letters. Diaries. Articles]. Moskva: Sovetskij hudozhnik [in Russian].
Yamash, Y. (2017). Studii Ivana Trusha v Miunkhenskii shkoli Antona Azhbe [Studios of Iwan Trusz in the Munich school of Anton Ažbe]. Bulletin of Lviv National Academy of Arts, 31, 236–247. DOI: 10.5281/zenodo.573865 [in Ukrainian].
Yamash, Y. (2021, June 25). Akademist Ivan Trush i abstraktsionist Vasyl Kandynskyi: Peretynannia [Academician Iwan Trusz and abstractionist Wassily Kandinsky: Intersections]. Fotohrafii staroho Lvova. Retrieved from https://photo-lviv.in.ua/akademist-ivan-trush-i-abstraktsionist-vasyl-kandynskyy-peretynannia/ [in Ukrainian].
Jooss, B. (2008). “gegen die sogenannten Farbenkleckser.” Die Behauptung der Münchner Kunstakademie als eine Institution der Tradition (1886–1918) [“Against the So-Called Color Blotters.” The Assertion of the Munich Art Academy as an Institution of Tradition (1886–1918)]. 200 Jahre Akademie der Bildenden Künste München: “...kein bestimmter Lehrplan, kein gleichförmiger Mechanismus.” (Hrsgg. von N. Gerhart, W. Grasskamp, F. Matzner). (S. 54–65). München [in German].
Jooss, B. (2012). Zwischen Antikenstudium und Meisterklasse. Der Unterrichtsalltag an der Münchner Kunstakademie im 19. Jahrhundert [Between the Study of Antiquities and Master Classes. Everyday Teaching at the Munich Art Academy in the 19th Century]. Ateny nad Izarą: malarstwo monachijskie; studia iszkice. (Hrsg. von E. Ptaszynska). (S. 23–45). Suwałki [in German].
Ložar, R. (1980). The Letters of Dr. Rajko Ložar and Mr. Peter Morrin, 1978–1979. Slovene Studies, 2 (1), 15–29. DOI: 10.7152/ssj.v2i1.3462
Lutsenko, I. (2014). Open Air Studios of Simon Hollosy in Tyachiv: Their Place and Role in Formation of Traditions of Zakarpattia Painting in the First Half of XX Century. Buletin Stiintific, seria A, Fascicula Filologie, 23, 513–519.
Lutsenko, I. (2015). Compositional and Coloristic Experiments of Simon Hollosy in Landscape Painting du Creative Period in Tiachiv. Buletin Stiintific, seria A, Fascicula Filologie, 24, 341–346.
Melnikova, S. & Petrenko, L. (2017). Experience of Teaching Drawing in German Schools by A. Ažbe and S. Hollósy (on the Example of the Image of Human Head). Current Business and Economics Driven Discourse and Education: Perspectives from Around the World: BCES Conference Books, 15 (7), 239–244.