Творці шекспірівського канону
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8155.17.2017.140022Ключові слова:
шекспірівський канон, творчість Чарлза Кіна, творчість ЛюдвигаКронека, творчість Генрі ІрвінгаАнотація
На початку ХІХ століття постає поняття класичний репертуар — як обов’язкова програма для виконання театром, який претендує на статус культурного (Мольєр — у Франції, Шекспір — в Англії, Островський, а згодом Чехов — у Росії, «Наталка Полтавка» І. Котляревського, «праматір українського театру», — в Україні).
Так само, як і у літературі, де центром західного канону аристократичної доби став Шекспір, неабияке значення для формування сценічного канону, з якого витворився мейнстрім ХІХ, а згодом і ХХ століття, мали шекспірівські вистави. Тим більше, що творили канон «отці театру» або принаймні передвісники режисури у тому розумінні, як сприймалася нова професія у ХХ столітті. З огляду на те, що лише від 1830-х років, коли відбувається «відкриття» Шекспіра європейським театром, постає традиція виконання оригінальних текстів, а не переробок творів національних класиків (Мольєра у Франції, Шекспіра в Англії та ін.), на роль творців канону претендує трійця, здавалося б, абсолютно несхожих між собою режисерів — Чарлза Кіна, Людвига Кронека і Генрі Ірвінга.
В основу створеного ними канону було покладено прийоми придворних театрів під орудою Чарлза Кіна (Англія) і Людвига Кронека (герцогство Майнінгенське).
Проте у кожному випадку обрані митцями сегменти канону істотно відрізнялися. Майнінгенці слідом за Кіном спиралися на археологічні знахідки та історичний живопис; Андре Антуан — переніс техніку історичного живопису, істотно бруталізувавши її, на сучасність; Станіславський, наслідуючи прийоми майнінгенців, опоетизував їх і переніс її на життєві спостереження; українські корифеї, «наші майнінгенці», збагатили канон мелодраматичними і фольклорними елементами.
Однак до шекспірівського театру цей канон відношення не мав. До театру шекспірівської доби відношення мав радше прийом, запропонований Аріаною Мнушкіною, котра здійснила постановку шекспірівського триптиху («Річард ІІ» і «Дванадцята ніч» — 1981; «Генрих IV» — 1983) за канонами східного театру: трагедії — у прийомах Кабукі, комедії — у прийомах Катакалі; тобто поза психологічною мотивацією, пунктиром.
Посилання
Amfiteatrov A. O roli Gamleta (Otvet akteru) [Amfiteatrov A. On the role of Hamlet (Response to the actor)] // Amfiteatrov A. Maski Melpomenyi [Amfiteatrov A. Melpomene’s masks]. Moskva, [1910]. S. 54–66.
Antuan A. Dnevniki direktora teatra [Antoine A. Diaries of the theatre director]. Moskva; Leningrad, 1939. 504 s.
Antuan A. O teatre meyningentsev [Antoine A. On the Meiningen Theater] // Hrestomatiya po istorii zapadnogo teatra na rubezhe XIX–XX vekov [Reading book on the history of Western theatre on the turn of 21st century] / Pod red. A. Gvozdeva. Moskva; Leningrad, 1939. S. 191–196.
Barnay L. Otryivki vospominaniy [Barnay L. Fragments of memories] // Biblioteka teatra i iskusstva [Library of theatre and art]. 1904. Kn. 22. S. 1–7.
Bartoshevich A. V. Shekspir na angliyskoy stsene [Bartoshevich A. Shakespeare on the English stage]. Moskva, 1985. 303 s.
Bachelis T. Shekspir i Kreg [Bachelis T. Shakespeare and Craig]. Moskva, 1983. 351 s.
Blum H. Zakhidnyy kanon: Knyhy na tli epokh [Bloom H. The Western Canon: The Books and School of the Ages]. Kyyiv, 2007. 720 s.
Veselovskiy A. Predstavleniya meyningenskoy truppyi [Veselovsky A. Plays of the Meiningen troupe] // Artist [Actor]. 1890. Kn. 7. S. 137–144.
Volkonskiy S. M. Moi vospominaniya: V 2 t. [Volkonsky S. My memoirs] Moskva, 1992. T. 1: Lavryi. Stranstviya [Vol. 1: Recognition. Wandering]. 399 s.
Gassner Dzh. Forma i ideya v sovremennom teatre [Gassner J. Form and idea in the modern theatre]. Moskva, 1959. 256 s.
Gvozdev A. Meyningentsyi [Gvozdev A. The Meiningens] // Gvozdev A. Zapadnoevropeyskiy teatr na rubezhe XIX–XX stoletiy [Gvozdev A. Western European theatre on the turn of the 20th century]. Leningrad; Moskva, 1939. S. 161–194.
Gitelman L. Ot redaktora [Gitelman L. From the Editor] // Iskusstvo rezhissuryi za rubezhom. Pervaya polovina XX veka: Hrestomatiya [Stage direction art abroad. The first half of the 20th century: A reading book]. Sankt-Peterburg, 2004. S. 5–6.
Gnedich P. Hronika russkih dramaticheskih spektakley na Imperatorskoy stsene 1881–1890 godov [Gnedich P. Chronicle of the Russian dramatic performances on the Imperial stage in 1881–1890] // Sbornik Istoriko-teatralnoy sektsii [Proceedings of the Historical-Theater Department]. Petrograd, 1918. T. 1. 64 s.
Grube M. Meyningenskiy teatr [Grube M. The Meiningen Theater] // Iskusstvo rezhissuryi za rubezhom. Pervaya polovina XX veka: Hrestomatiya [Stage direction art abroad. First half of the 20th century: A reading book]. Sankt-Peterburg, 2004. S. 18–20.
Grube M. Repetitsionnaya robota v Meyningene [Grube M. Rehearsal work in the Meiningen theatre] // Iskusstvo rezhissuryi za rubezhom. Pervaya polovina XX veka: Hrestomatiya [Stage direction art abroad. First half of the 20th century: A reading book]. Sankt-Peterburg, 2004. S. 20–26.
Zimnyaya skazka. Drama v pyati deystviyah V. Shekspira [Winter’s Tale. Drama in five acts by W. Shakespeare]. Posledovatelnyiy, po stsenam, pereskaz soderzhaniya pesyi, sostavlennyiy Viktorom Aleksandrovyim (Kryilovyim). Moskva, 1885. 19 s. [Repertuar pies, ispolnyaemyih Meyningenskoyu truppoyu].
Ignatov S. Istoriya zapadnoevropeyskogo teatra Novogo vremeni [Ignatov S. History of the Western European Theater of Modern Time]. Leningrad; Moskva, 1940. 420 s.
Kagarlitskiy Yu. Angliyskiy teatr. Stsenicheskoe iskusstvo 1850–1860-h godov [Kagarlitsky Yu. English theater. Stage art from the 1850s through 1860s] // Istoriya zapadnoevropeyskogo teatra: V 8 t. [History of the Western European theatre: In 8 volumes] / Pod red. S. Mokulskogo. Moskva, 1956–1975. T. 3. 1963. S. 473–481.
Kaynts v roli Gamleta [Kainz as Hamlet] // Hrestomatiya po istorii zarubezhnogo teatra [Reading book of the history of the foreign theatre]. Sankt-Peterburg, 2007. S. 252–256.
Kerzhentsev P. M. [Lebedev P. M.] Tvorcheskiy teatr [Kerzhentsev P. [Lebedev P.] Creative theatre]. 5-e izd., peresm. i dop. Moskva; Petrograd, 1923. 234 s.
Kreg E. G. Ellen Terri i ee taynoe «ya» (Fragmentyi knigi) [Craig E. H. Ellen Terry and her secret «I» (Fragments of the book)] // Kreg E. G. Vospominaniya, stati, pisma [Craig E. H. Memoirs, essays, correspondence] Moskva, 1988. S. 47–88.
L’Arronzh K. Meyningentsyi [L’Arrong K. The Meiningens] // Iskusstvo rezhissuryi za rubezhom. Pervaya polovina XX veka: Hrestomatiya [Stage direction art abroad. First half of the 20th century: A reading book]. Sankt-Peterburg, 2004. S. 31–34.
Les Kurbas. Teatralnyi lyst [Les Kurbas. Theatrical list] // Literaturno-krytychnyi almanakh [Literary critics anthology]. Kyiv, 1918 // «Molodyi teatr»: Heneza. Zavdannia. Shliakhy [«Young theatre: Genesis. Aims. Fate»] / Uporiad., avt. vstup. st. M. H. Labinskyi. Kyiv: Mystetstvo, 1991. 336 s.
Lyuis Dzh.-G. Akteryi i stsenicheskoe iskusstvo [Lewis J.-G. Actors and stage art]. Varshava, 1876 // Gitelman L. Zarubezhnoe akterskoe iskusstvo XIX veka: Hrestomatiya [Gitelman L. Foreign acting art of the 19th century: A reading book]. Sankt-Peterburg, 2002. S. 263–266.
Makarova G. Germaniya, Avstriya: teatr [Makarova G. Germany, Austria: Theater] // Istoriya iskusstv stran Zapadnoy Evropyi ot Vozrozhdeniya do nachala XX veka [History of the arts of the Western European states from the Reinessanse to the early 20th century]. Sankt-Peterburg, 2004. Kn. 2. S. 175–264.
Meyerhold Vs. Edward Gordon Craig [Meyerhold Vs. Edward Gordon Craig] // Meyerhold Vs. Stati, pisma, rechi, besedyi: V 2 ch. [Meyerhold V. Essays, correspondence, speeches, discussions: In 2 parts]. Moskva, 1968. Ch. 1: 1891–1917. S. 167–169.
Meyerhold Vs. Lektsii, chitannyie na letnih Instruktorskih kursah po obucheniyu masterstvu stsenicheskih postanovok [Meyerhold Vs. Lectures from the Summer Instructor courses on teaching the mastery of stage productions]. Petrograd, 1918, iyun-avgust // Iskusstvo rezhissuryi. XX vek: Sb. [Direction art: the 20th century: Collected works]. Moskva, 2008. S. 315–430.
Nemirovich-Danchenko V. Otkryitoe pismo v redaktsiyu gazetyi «Teatr i Zhizn» po povodu «Yuliya Tsezarya» u meyningentsev [Nemirovich-Danchenko V. An open letter to the editorial staff of the newspaper «Theater and Life» about «Julius Caesar» at Meiningen] // Teatr i zhizn [Theatre and life]. 1885. 29 marta (No. 89) // Nemirovich-Danchenko V. I. Izbrannyie pisma: V 2 t. [Nemirovich-Danchenko V. Selected correspondence: In 2 volumes]. Moskva, 1979. T. 1: 1879–1909. S. 48–51.
Obraztsova A. Bernard Shou i evropeyskaya teatralnaya kultura [Obraztsova A. Bernard Shaw and European Theater Culture]. Moskva, 1974. 391 s.
Ostrovskiy A. N. Soobrazheniya po povodu meyningenskoy truppyi [Ostrovsky A. Considerations about the Meiningen troupe] // Hrestomatiya po istorii zapadnogo teatra na rubezhe XIX–XX vekov [Reading book on the history of Western theatre on the turn of the 21st century] / Pod red. A. Gvozdeva. Moskva; Leningrad, 1939. S. 211–215.
Sahnovskiy V. Rezhissura i metodika ee prepodavaniya [Sakhnovsky V. Directing and methods of teaching it]. Moskva; Leningrad, 1939. 238 s.
Svodka rezhisserskih ukazaniy, sdelannaya v teatre meyningentsev Paulem Lindau [A summary of the directives given at the Mainingen Theater by Paul Lindau] // Hrestomatiya po istorii zapadnogo teatra na rubezhe XIX–XX vekov [Reading book on the history of Western theatre on the turn of 21st century] / Pod red. A. Gvozdeva. Moskva; Leningrad, 1939. S. 185–191.
Smirnova N. Vospominaniya [Smirnova N. Memoirs]. Moskva, 1947. 440 s.
Stayn Dzh. L. Suchasna dramaturhiya v teoriyi ta teatral’niy praktytsi: V 3 t. [Stein J. Contemporary drama in the theory and theatrical practice: In 3 volumes] L’viv, 2003. T. 1. S. 256.
Stanislavskiy K. Moya zhizn v iskusstve [Stanislavsky K. My Life in Art] // Stanislavskiy K. Sobranie sochineniy: V 9 t. [Stanislavsky K. Collected works: In 9 volumes.] Moskva, 1988. T. 1. 622 s.
Teatr «Litseum» v Londone (1878–1902) [«Lyсeum» Theater in London (1878–1902)] // Hrestomatiya po istorii zapadnogo teatra na rubezhe XIX–XX vekov [Reading book on the history of Western theatre on the turn of 21st century] / Pod red. A. Gvozdeva. Moskva; Leningrad, 1939. S. 306–318.
Fuks G. Revolyutsiya teatra: Istoriya Myunhenskogo Hudozhestvennogo teatra [Fuchs G. The Revolution of the Theater: History of the Munich Art Theater]. Sankt-Peterburg, 1911. 287 s.
Shou Dzh. B. «Gamlet» [Shaw G. B. «Hamlet»] // Bernard Shou o drame i teatre [Bernard Shaw on drama and theatre]. Moskva, 1963. S. 413–421.
Shou Dzh. B. Genri Irving [Shaw G. B. Henry Irving] // Hrestomatiya po istorii zapadnogo teatra na rubezhe XIX–XX vekov [Reading book on the history of Western theatre on the turn of 21st century] / Pod red. A. Gvozdeva. Moskva; Leningrad, 1939. S. 301–305.
Shou Dzh. B. Genri Irving i Ellen Terri [Shaw G. B. Henry Irving and Ellen Terry] // Bernard Shou o drame i teatre teatre [Bernard Shaw on drama and theatre]. Moskva, 1963. S. 478–490.
Shou Dzh. B. Pismo k G. Barkeru. 07.12.1908 [Shaw G. B. Letter to G. Barcker. 12.07.1908] // Shou Dzh. B. Pisma [Shaw G. B. Correspondence]. Moskva, 1971. S. 149–153.
Shou Dzh. B. Pismo k S. P. Kempbell. 07.03.1917 [Shaw G. B. Letter to S. P. Campbell. 03.07.1917] // Shou Dzh. B. Pisma [Shaw G. B. Correspondence]. Moskva, 1971. S. 227.
Shulyatikov V. Novaya stsena i novaya drama [Shulyatikov V. New scene and a new drama] // Krizis teatra: Sb. statey [Crisis of the theatre: Collected works]. Moskva, 1908. S. 82–125.
Scheglov I. Narodnyiy teatr v ocherkah i kartinkah [Scheglov I. Folk theatre: Essays and pictures]. Izd 3-e. Sankt-Peterburg, [n. d.]. 395 s.
Yuliy Tsezar. Tragediya v pyati deystviyah V. Shekspira. [Julius Caesar. The tragedy in the five acts of W. Shakespeare] Posledovatelnyiy, po stsenam, pereskaz soderzhaniya pesyi, sostavlennyiy Viktorom Aleksandrovyim (Kryilovyim). Moskva, 1885. 20 s. [Repertuar pes, ispolnyaemyih Meyningenskoyu truppoyu].
Bartholomeusz D. The Winter’s Tale in Performance in England and America, 1611–1976. Cambridge University Press, 1982. 296 p.
Brumer W. Meiningeńczycy. Lwów, 1938. 55 s.
Carter H. The Theatre of Max Reinhardt. New York, 1914. 332 p.
Сollaborative Theatre: The Théâtre du Soleil Sourcebook / Comp. and ed. by D. Williams. London; New York, 2005.
Cole J. W. The Life and Theatrical Times of Charles Kean, F.S.A., including a summary of the English Stage for the Last Fifty Years, and a Detailed account of the Management of the Princess’s Theatre, from 1800 to 1859: In 2 volumes. London, 1859. Vol. II. 398 p.
Darbyshire A. The Art of Victorian Stage. Notes and Recollections. London, 1907. 182 p.
Letters of Mr. and Mrs. Charles Kean Relating to Their American Tours. Saint Louis, 1945. 181 p.
Osborne J. The Meіnіngen Court Theatre 1866–1890. Сambrіdge, 1988. 232 p.
Richards J. The Ancient World on the Victorian and Edwardian Stage. New York, 2009. 267 p.
Schoch R. W. Shakespeare’s Victorian Stage: Performing History in the Theatre of Charles Kean. Cambridge University Press, 1998. 308 p.
Shakespeare’s Play of «King John» Arranged for Representation at the Princess’s Theatre, with Historical and Explanatory notes, By Charles Kean, F. S. A., as performed Monday, October 18th, 1858. Second edition. London, [n.d.]. 83 р.
Shakespeare’s Play of «Merchant of Venice» arranged for Representation at the Princess’s Theatre, with historical and explanatory notes, By Charles Kean, F. S. A., as first performed Saturday, June 12th, 1858. Third edition. London, [n.d.]. 85 p.
Shakespeare’s Play of «Tempest», Arranged for Representation at the Princess’s Theatre, with Historical and Explanatory Notes / by Charles Kean, F.S.A., at first performed Wednesday, July 1, 1857. Entered at Stationers Hall. Third edition. London, [n.d.]. 69 p.
Shakespeare’s Play of а «Midsummer Night’s Dream», Arranged for Representation at The Princesss Theatre, with Historical and Explanatory notes by Charles Kean. As first performed on Wednesday, October 15th, 1856. London, [n.d.]. 60 p.
Stranah R. D. The American Theatrical Tours of Charles Kean. A Dissertation presented to the graduate council of the University of Florida in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philisophy. University of Florida, 1984. 266 p.
The Cambridge Companion to British Theatre, 1730–1830 / ed. by J. Moody and D. O’Quinn. Cambridge University Press, 2007. 285 p.
The Cambridge Companion to Victorian and Edwardian Theatre / ed. by Kerry Powell. Cambridge University Press, 2004. 278 p.