Контент музично-виражальних можливостей саксофона в сучасній українській камерно-інструментальній музиці

Автор(и)

  • Михайло Мимрик
  • Ігор Савчук

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.17.2017.140054

Ключові слова:

камерно-інструментальна музика, саксофон, саксофонний квартет, традиція, новаторство

Анотація

Статтю присвячено дослідженню сучасної української камерно-інструментальної музики кінця ХХ — початку ХХІ століття у контексті новітніх виконавсько-виражальних засобів і прийомів гри на саксофоні.

Бурхливий розвиток саксофонного виконавства в другій половині ХХ — початку ХХІ століття пов’язаний не тільки з удосконаленням традиційних способів гри, а й із розширенням сфери виражальних можливостей саксофона за рахунок виникнення нових виконавських прийомів і засобів, що є актуальною темою сучасного українського саксофонного виконавства.

Широкий музично-виражальний спектр української камерно-інструментальної музики за участі саксофона кінця 1990-х — початку ХХІ століття, левову частку музичних творів якого вперше введено у науковий обіг, дає можливість оцінити на практиці глибину філософсько-образних концепцій, які втілюють сучасні українські композитори. Яскравим прикладом такого роду конотацій стали творчі пошуки В. Рунчака, а саме: залучення несподіваних рішень як композиційних структур, так і новітніх способів та прийомів гри на саксофоні. Виконання академічної музики саксофонним квартетом стало значним явищем другої половини ХХ століття. Окреслено основні положення щодо специфіки формування творчих настанов у виконавській діяльності квартету. Зазначмо, що художньо-стильова особливість гри саксофонного квартету ґрунтується на глибокому усвідомленні нерозривності технічних і мисленнєво-образних умотивованих дій, які дають змогу досягти максимального творчого результату у виконавській діяльності.

Біографії авторів

Михайло Мимрик

кандидат мистецтвознавства, доцент

Ігор Савчук

кандидат мистецтвознавства

Посилання

Abadzhyan G. Novaya metodika obucheniya igre na duhovyih instrumentah [Abadzhyan G. The new method of teaching how to play wind instruments]. Harkov: Harkovskiy institut iskusstv, 1981. 24 s.

Avilov V. Solnyiy kontsertnyiy repertuar saksofonista: Istoricheskiy obzor [Avilov V. Solo concert repertoire of a saxophonist: Historical outline] // Muzichne mistetstvo [Musical art]. Donetsk, 2005. Vip. 5. S. 249–255.

Apatskiy V. Osnovyi teorii i metodiki duhovogo muzyikalno-ispolnitelskogo iskusstva: uchebnik [Apatskiy V. Basics of the theory and principles of the wind musical-performing art: A studybook]. Kiev: NMAU, 2006. 342 s.

Apatskyi V. Vykorystannia tekhnichnykh zasobiv u suchasnii vitchyznianii metodytsi navchannia na dukhovykh instrumentakh [Apatskyi V. Usage of the technical means in contemporary system of teaching how to play the wind instruments] // Mystetstvoznavstvo Ukrainy [Art studies of Ukraine]. Kyiv, 2003. Vyp. 3. S. 106–110.

Begovatova M. Sovremennoe ispolnitelstvo na saksofone v aspekte rasshireniya zvukovyih vozmozhnostey instrumenta: avtoref. dis. ... kand. iskusstvovedeniya: 17.00.02 [Begovatova M. Contemporary saxophone performing in the scope of broadening sound potential of the instrument: Extended abstract of the candidate’s thesis: 17.00.02] / Kazanskaya gos. akad. im. N. G. Zhiganova. Kazan, 2012. 26 s. URL: http://dissers.ru/avtoreferati-kandidatskih-dissertatsii1/a510.php (last accessed: 28.11.2017).

Bezuglyiy A. Nekotoryie aspektyi uglubleniya professionalnoy podgotovki ispolniteley na duhovyih instrumentah [Bezuglyiy A. On some aspects of extending professional training of the wind instruments’ conductors]. Kiev, 1986. S. 20.

Berehova O. Postmodernizm v ukrainskii kamernii muzytsi 80–90-kh rr. XX st. [Berehova O. Postmodernism in Ukrainian chamber music of the 1980s and 1990s]. Kyiv, 1999. 140 s.

Berezin V. O metaforichnosti orkestrovogo myishleniya [Berezin V. On metaphoric nature of the orchestra thinking] // Nauchnyie trudyi MGK: Vospitanie muzyikalnogo sluha [Scientific works of the Moscow State Conservatory]. Moskva, 1999. Vyip. 4. S. 18–32.

Bilyk O. Prostorovo-chasovi aspekty formotvorennia u kamerno-instrumentalnii muzytsi V. Sylvestrova [Bilyk O. Time and special aspects of form-defining in chamber instrumental music by V. Sylvestrov] // Zapysky NTSh. Pratsi muzykoznavchoi komisii [Proceeding of the Taras Shevchenko Schientific Society. Works of the music studies commission]. Lviv, 2011. T. SSXXVI. S. 152–162.

Bohdanov V. Shliakhy rozvytku dukhovoho muzychnoho mystetstva v Ukraini (vid vytokiv do pochatku XX stolittia): avtoref. dys. ... d-ra mystetstvoznav.: 17.00.03 [Bohdanov V. Directions of development of the wind conducting musical art in Ukraine (from the origins to the early 20th century): Extended abstract of the Doctor’s thesis: 17.00.03] / Nats. muz. akad. Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho. Kyiv, 2008. 32 s.

Burkatskiy Z. Instruktivno-hudozhestvennyiy material v sisteme formirovaniya masterstva klarnetista: dis. ... kand. iskusstvovedeniya: 17.00.03 [Burkatskiy Z. Instructive and artistic material in the system of forming the clarnetist art: Extended abstract of the candidate’s thesis: 17.00.03] / Odesskaya gos. muzyikalnaya akad. im. A. V. Nezhdanovoy [Scientific herald of the A. V. Nezhdanova Odessa State Music Academy]. Odessa, 2004. 351 s.

Vebern A. Lektsii o muzyike. Pisma [Vebern A. Lectures on music. Correspondence]. Moskva: Muzyika, 1975. 143 s.

Viskova I. Puti rasshireniya vyirazitelnyih vozmozhnostey derevyannyih duhovyih instrumentov v muzyike vtoroy polovinyi XX veka: avtoref. dis. ... kand. iskusstvoved.: 17.00.02 [Viskova I. Ways of expanding performing potential of the woodwind instruments in the music of the second half of the 20th century: Extended abstract of the candidate’s thesis: 17.00.02] / Mosk. gos. konservatoriya im. P. I. Chaykovskogo. Moskva, 2009. 25 s.

Vovk R. Istoriia, akustychna pryroda i vyrazni mozhlyvosti aplikatury klarneta: dys. ... kand. mystetstv.: 17.00.03 [Vovk R. History, accustic nature and performing potential of the clarinet fingering: Extended abstract of the candidate’s thesis: 17.00.03] / Nats. muz. akad. Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho. Kyiv, 2004. 210 s.

Volkov N. Teoriya i praktika igryi na duhovyih instrumentah [Volkov N. Theory and practice of plaing the wind instruments] / RAM im. Gnesinyih. Moskva, 2008. 399 s.

Godina I. Avtorskiy stil v sovremennoy muzyike: predposyilki i metodyi muzyikovedcheskogo analiza [Godina I. Author’s style in contemporary music: prerequisits and methods of music study analysis]. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/psmkp/2010_12/Godina.html (last accessed: 28.11.2017).

Godina I. Yavlenie sonornogo intonirovaniya v muzyikalnom iskusstve: v poiskah metoda issledovaniya [Godina I. The phenomenon of resonant intoning in the musical art: Searching for the research method] // Nauk. visnik Odeskoyi derzh. muz. akad. Im. A. V. Nezhdanovoyi [Scientific herald of the A. V. Nezhdanova Odessa State Music Academy]. Odesa, 2009. Vip. 10: Muzichne mistetstvo I kultura. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/M-mik/2009_10/teksti/Godina.htm (last accessed: 28.11.2017).

Gritsenko Yu. Problemyi ispolnitelstva na valtorne [Gritsenko Yu. Issues of the French horn conducting]. Moskva: MGHK, 1997. 76 s.

Dyka N. Kamerno-instrumentalnyi ansambl v Ukraini. Tvorchist i vykonavstvo (1960–1980 rr.): avtoref. dys. ... kand. mystetstvoznav.: 17.00.03 [Dyka N. hamber-instrumental ensamble in Ukraine. Creative work and conducting (from 1960s through 1980s): Extended abstract of the candidate’s thesis: 17.00.03] / In-t mystetstvoznav., folklorystyky ta etnolohii im. M. T. Rylskoho NAN Ukrainy. Kyiv, 2001. 19 s.

Dikov B., Sedrakyan A. O shtrihah duhovyih instrumentov [Dikov B., Sedrakyan A. On the strokes of the wind instruments// Metodika obucheniya igre na duhovyih instrumentah: ocherki [Methods of teaching how to play wind instruments: Outline]. Moskva: Muzyika, 1966. Vyip. 2. S. 182–210.

Zavialova O. Violonchelni sonaty L. van Betkhovena (ansamblevi zakonomirnosti zhanru): avtoref. dys. ... kand. mystetstvoznav.: 17.00.03 [Zavialova O. L. van Beethoven cello sonatas (the ensamble patterns of the genre): Extended abstract of the candidate’s thesis: 17.00.03] / Nats. muz. akad. Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho. Kyiv, 2000. 19 s.

Ivanov V. Saksofon [Ivanov V. Saxophone]. Moskva: Muzyika, 1990. 64 s.

Ivanov V. Osnovyi individualnoy tehniki saksofonista [Ivanov V. Basics of the saxophonist’s personal technique]. Moskva, 1993. 54 s.

Kalenychenko A. Muzyka neo- i poststylistyka: sproba systematyzatsii [Kalenychenko A. Neomusic and poststylistics: An attempts of systematization] // Muzychna ukrainistyka: suchasnyi vybir: zb. nauk. statei na poshanu d-ra mystetstvoznav. L. Yu. Parkhomenko [Musican Ukrainian studies: Contemporary choice] / NAN Ukrainy; In-t mystetstvoznav., folklorystyky ta etnolohii im. M. T. Rylskoho NAN Ukrainy. Kyiv, 2005. Vyp. 1. S. 106–115.

Kalenychenko A. Pro deiaki napriamy, styli, techii ta estetychni sytuatsii v ukrainskii muzychnii kulturi [Kalenychenko A. On some trends, styles, movements and aesthetic situations in Ukrainian musical culture] // Zb. nauk. statei na poshanu dokt. mystetstvoznavstva, zasl. diiacha mystetstv Ukrainy B. Filts [Collected works to honor the PhD in art studies, honored worker of arts of Ukraine B. Flits] / NAN Ukrainy; In-t mystetstvoznav., folklorystyky ta etnolohii im. M. T. Rylskoho. Kyiv, 2010. S. 171–197.

Karpiak A. Fleitove mystetstvo v muzychnii kulturi Lvova (19–20 st.): avtoref. dys. ... kand. mystetstvoznav.: 17.00.03 [Karpiak A. Fleute art in Lviv musical culture (in 19th and 20th centuries): Extended abstract of the candidate’s thesis: 17.00.03] / Nats. muz. akad. im. P. I. Chaikovskoho. Kyiv, 2002. 21 s.

Kyianovska L. Stylova evoliutsiia halytskoi muzychnoi kultury XIX–XX st.: dys. ... d-ra mystetstvoznavstva: 17.00.01 [Kyianovska L. Evolution of style of Galychyna’s musical culture of the 19th and 20th centuries: Extended abstract of the doctor’s thesis: 17.00.01] / Nats. muz. akad. Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho. Kyiv, 2000. 420 s.

Kogoutek Ts. Tehnika kompozitsii v muzyike XX veka [Kogoutek C. Composition technique in the 20th century music]. Moskva: Muzyika, 1976. 367 s.

Kozarenko O. Fenomen ukrainskoi natsionalnoi muzychnoi movy [Kozarenko O. The phenomenon of Ukrainian national musical language]. Lviv, 2000. 285 s.

Kopytsia M. Epistolohichni dokumenty istorii ukrainskoi muzyky: metodolohiia, teoriia, praktyka: avtoref. dys. ... d-ra mystetstvoznav.: 17.00.03 [Kopytsia M. Epistemological documents on the history of Ukrainian music: methods, theory, practice: Extended abstract of the Doctor’s thesis: 17.00.03] / NAN Ukrainy; Instytut mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnolohii im. M. T. Rylskoho. Kyiv, 2009. 39 s.

Krupei M. Saksofon v konteksti rozvytku muzychnoho vykonavstva [Krupei M. Saxophone in the context of development of music conducting] // Naukovyi visnyk Nats. muz. akad. im. P. I. Chaikovskoho [Scientific Herald of the P. I. Chaikovsky National Academy of Music]. Kyiv, 2003. Vyp. 26. Kn. 9: Muzychne vykonavstvo. S. 269–284.

Krupei M. Shliakhy formuvannia khudozhno-vyraznoho myslennia vykonavtsia-saksofonista [Krupei M. Ways of forming of the artistic-expressive thinking of the apprentice saxophonist] // Naukovyi visnyk ODMA im. A. V. Nezhdanovoi [Scientific herald of the A. V. Nezhdanova Odessa State Music Academy]. Odesa, 2003. Vyp. 4. Kn. 2: Muzychne mystetstvo i kultura. S. 258–268.

Lantsuta L. Neokonstruktyvistska fortepianna sonata v suchasnii ukrainskii muzytsi [Lantsuta L. Neo-constructivist piano sonata in contemporary Ukrainian music] // Naukovyi visnyk Nats. muz. akad. Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho [Scientific Herald of the P. I. Chaikovsky National Academy of Music]. Kyiv, 2000. Vyp. 12: Istoriia muzyky v mynulomu i suchasnosti. S. 61–71.

Levin S. Duhovyie instrumentyi v istorii muzyikalnoy kulturyi: V 2 ch. [Levin S. Wind instruments in the history of musical culture: In 2 volumes]. Leningrad: Muzyika, 1973. Vol. 1. 264 s.

Levin S. Duhovyie instrumentyi v istorii muzyikalnoy kulturyi: V 2 ch. [Levin S. Wind instruments in the history of musical culture: In 2 volumes]. Leningrad: Muzyika, 1983. Vol. 2. 190 s.

Maksymenko M. Do pytannia pro providnu znachushchist pozamuzychnykh informatsiinykh chynnykiv v orhanizatsii khudozhnoho kontinuumu sohodennia (na prykladi tvorchosti ukrainskykh kompozytoriv) [Maksymenko M. On the question of leading significance of the extramusical factors in organizing the contemporary artistic continuum (based on the works of Ukrainian composers)] // Naukovyi visnyk Odeskoi derzh. muz. akad. im. A. V. Nezhdanovoi: Zb. nauk. prats [Scientific herald of the A. V. Nezhdanova Odessa State Music Academy]. Odesa, 2009. Vyp. 10: Muzychne mystetstvo i kultura.

Maslov R. Teoriya, metodika i istoriya ispolnitelstva na duhovyih instrumentah [Maslov R. Theory, methods and history of the wind instuments’ conducting]. Moskva: Rossiyskaya akad. muzyiki im. Gnesinyih, 2006. 211 s.

Moskalenko V. Lektsii po muzyikalnoy interpretatsii: Rukopis [Moskalenko V. Lectures on musical interpretation: A manuscript]/ Biblioteka Nats. muz. akad. Ukrainyi im. P. I. Chaykovskogo. Kiev, 2001. 61 s.

Nazaykinskiy E. Logika muzyikalnoy kompozitsii [Nazaykinskiy E. The logic of musical composition]. Moskva: Muzyika, 1982. 319 s.

Nazaykinskiy E. O dinamicheskih vozmozhnostyah sovremennogo simfonicheskogo orchestra [Nazaykinskiy E. On the dynamic potential of contemporary symphonic orchestra] // Primenenie akusticheskih metodov issledovaniya v muzyikoznanii: Sb. st. [Application of the accustic methods of research in the music studies]. Moskva: Muzyika, 1964. S. 101–130.

Novichkova I. Tembro-sonornyiy parametr v muzyike Edisona Denisova (na primere orkestrovyih proizvedeniy kompozitora): dis. ... kand. iskusstvovedeniya: 17.00.02 [Novichkova I. Timbre-resonant parameter in the music by Edison Denisov (on the example of orchestra works by the composer): Extended abstract of the candidate’s thesis: 17.00.02] / Moskovskaya gos. konservatoriya im. P. I. Chaykovskogo. Moskva, 2005. 180 s.

Pavlishin S. Zarubezhnaya muzyika XX veka. Puti razvitiya. Tendentsii [Pavlishin S. Foreign music of the 20th century. Directions of developmet. Trends]. Kiyiv: Muz. UkraYina, 1980. 212 s.

Paliichuk I. Ukrainskyi kontsert dlia midnykh dukhovykh instrumentiv (1950–2000): formuvannia, ustalennia, modyfikatsii zhanru: avtoref. dys. ... kand. mystetstvoznavstva: 17.00.03 [Paliichuk I. Ukrainian brass instruments concerto (1950–2000): Forming, establishment, modification of the genres: Extended abstract of the candidate’s thesis: 17.00.03] / NAN Ukrainy; In-t mystetstvoznav., folklorystyky ta etnolohii im. M. T. Rylskoho. Kyiv, 2007. 20 s.

Petrov V. Instrumentalnyiy teatr Maurisio Kagelya [Petrov V. Instrumental theatre of Mauricio Kagel] // Iskusstvo i obrazovanie: zhurnal metodiki, teorii i praktiki hudozhestvennogo obrazovaniya i esteticheskogo vospitaniya [Art and education: Journal on the methods, theory and practice of artistic education and aesthetic training]. Moskva, 2011. No. 5 (73). S. 36–48.

Platonov N. Metodika obucheniya igre na fleyte [Platonov N. Methods of fleut playing teaching] // Metodika obucheniya igre na duhovyih instrumentah [Methods of teaching how to play wind instruments]. Moskva: Muzyika, 1966. Vyip. 2. S. 11–68.

Polskaya I. Kamernyiy ansambl: istoriya, teoriya, estetika: Monogr. [Polskaya I. Chamber ensemble: history, theory, aestethics: A monograph]. Harkov: HGAK, 2001. 396 s.

Ponkina A. Pro zhanr kvartetu dlia saksofoniv [Ponkina A. On the quartet for saxophone genre] // Muzychne i teatralne mystetstvo Ukrainy v doslidzhenniakh molodykh mystetstvoznavtsiv: Materialy V Vseukr. naukovo-praktychnoi konf. «Muzychne i teatralne mystetstvo Ukrainy v doslidzhenniakh molodykh mystetstvoznavtsiv» [Musical and theatre art of Ukraine in the works of the young schoolars: Proceeding of the 5th All-Ukrainian schientific and practical conference]. Kharkiv, 2005). S. 63–64.

Ponkina A. Saksofon u muzychnii kulturi XX stolittia (na materiali sonatnoi tvorchosti zarubizhnykh ta ukrainskykh kompozytoriv): avtoref. dys. ... kand. mystetstvoznav.: 17.00.03 [Ponkina A. Saxophone in the musical culture of the 20th century (on the material of sonata works of the foreighn and Ukrainian composers): Extended abstract of the candidate’s thesis: 17.00.03] / Khark. derzh. un-t mystets. im. I. P. Kotliarevskoho. Kharkiv, 2009. 19 s.

Raaben L. Kamernaya instrumentalnaya muzyika pervoy polovinyi XX veka. Stranyi Evropyi i Ameriki [Raaben L. Chamber music of the first half of the 20th century. States of Europe and Americas]. Leningrad: Sov. kompozitor, 1986. 198 s.

Radvilovich A. Instrumentariy novoy muzyiki vtoroy polovinyi XX veka (na primere kamernyih zhanrov v tvorchestve zarubezhnyih kompozitorov 1960–1980 gg.): avtoref. dis. ... kand. iskusstvoved.: 17.00.09 [Radvilovich A. Instrumentual variety of the new music of the second half of the 20th century (on the example of chanber genres in works of the foreign composers of the 1960–1980s): Extended abstract of the candidate’s thesis: 17.00.09] / Sankt-Peterburgskiy gumanitarnyiy un-t profsoyuzov. Sankt-Peterburg, 2007. 21 s.

Rzhevska M. Na zlami chasiv. Muzyka naddniprianskoi Ukrainy pershoi tretyny XX stolittia u sotsiokulturnomu konteksti epokhy [Rzhevska M. On the turn of times. Music of the Dnieper Ukraine of the early 20th century in the socio-cultural context of the era]. Kyiv: Avtohraf, 2005. 351 s.

Savchuk I. Ekzystentsiini motyvy svitobachennia modernistskoho maistra (na materiali kamernoi muzyky 20-kh rokiv XX stolittia v Ukraini): dys. ... kand. mystetstvoznav.: 17.00.03 [Savchuk I. Existential motifs in the world-view of a modernist master (on the material of the 1920s’ chamber music in Ukraine) Extended abstract of the candidate’s thesis: 17.00.03] / NAN Ukrainy; In-t mystetstvoznav., folklorystyky ta etnolohii im. M. T. Rylskoho. Kyiv, 2005. 209 s.

Sydorenko L. Tendentsii rozvytku kamernykh vokalno-instrumentalnykh zhanriv u tvorchosti kompozytoriv Ukrainy ta Polshchi ostannoi tretyny XX — pochatku XXI stolittia (na materiali Lvivskoi ta Katovytskoi shkil): avtoref. dys. ... kand. mystetstvoznavstva: 17.00.03 [Sydorenko L. Trends of development of the chamber vocal-instrumental genres in the workd of composers of Ukraine and Poland from the late 20th through the early 21st centuries (based on material of Lviv and Katowice schools): Extended abstract of the candidate’s thesis: 17.00.03] / Lviv. Nats. muzychna akad. im. M. V. Lysenka. Lviv, 2009. 16 s.

Stashevskyi A. Baianne mystetstvo Ukrainy: tendentsii rozvytku oryhinalnoi muzyky ta indyvidualne vtilennia zhanrovo-stylovoho aspektu u tvorchosti Volodymyra Runchaka: avtoref. dys. ... kand. mystetstvoznav: 17.00.03 [Stashevskyi A. Accordion art of Ukraine: tendencies of original music developmet and individual realization of the genre and style aspects in Volodymyr Runchak’s wors: Extended abstract of the candidate’s thesis: 17.00.03] / Nats. muz. akad. Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho. Kyiv, 2004. 20 s.

Stashevskyi A. Volodymyr Runchak — «Muzyka pro zhyttia...». Analitychne ese baiannoi tvorchosti: Monohrafichne doslidzhennia [Stashevskyi A. Volodymyr Runchak—«Music abot life...»: An analitycal essay of the creative work on accordion: A monograph]. Lutsk: Volynska obl. drukarnia, 2004. 199 s.

Siuta B. Intertekstualnist yak zasib orhanizatsii formy muzychnoho tvoru v ukrainskii muzytsi postmodernizmu [Siuta B. Intertextuality as a mean of organizing the form of musical piece in Ukrainian postmodern music] // Naukovyi visnyk Nats. muz. akad. Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho [Scientific Herald of the P. I. Chaikovsky National Academy of Music]. Kyiv, 2005. Vyp. 36: Ukrainska ta svitova muzychna kultura: suchasnyi pohliad. Kn. 1. S. 19–31.

Usov Yu. Istoriya zarubezhnogo ispolnitelstva na duhovyih instrumentah [Usov Yu. History of foreign wind instruments conducting]. Moskva: Muzyika, 1978. 184 s.

Fedotov A. O vyirazitelnyih sredstvah klarnetista v rabote nad muzyikalnyim obrazom [Fedotov A. On expressive means of the clarinetist while working on the musical image] // Metodika obucheniya igre na duhovyih instrumentah: Sb. nauch. tr. [Methods of teaching how to play wind instruments: Collected works]. Moskva: Muzyika, 1976. Vyip. 4. S. 86–109.

Haritonov B. Problemyi kamernogo ansamblevogo ispolnitelstva [Haritonov B. Issues of chamber ensamble conducting]. Donetsk: Donbass, 1995. 115 s.

Haubenshtok-Ramati R. [O forme v novoy muzyike] [Haubenshtok-Ramati R. [On form in new music]] // Sovremennaya muzyika Avstrii. Ocherki i dokumentyi [Contemporary music: Essays and documents] / sost. O. Loseva. Moskva: NII iskusstvoznaniya, 1998. S. 98–102.

Holopova V. Tipyi novatorstva v muzyikalnom yazyike russkih sovetskih kompozitorov srednego pokoleniya [Holopova V. Innovation types in the musical language if the Soviet Russian composers of the middle generation // Problemyi traditsii i novatorstva v sovremennoy muzyike [Issues of traditions and innovation in contemporary music]. Moskva, 1982. S. 158–205.

Holopov Yu. Novyie paradigmyi muzyikalnoy estetiki [Holopov Yu.]New paradigms of musical aesthetics] // Rossiyskaya muzyikalnaya gazeta [Russian musical newspaper]. 2003. No. 7–8. S. 12.

Tsenova B. O sovremennoy sistematike muzyikalnyih form [Tsenova B. On contemporary systematization of the musical forms] // Laudamus: Sb. st. [Laudamus: Collected works]. Moskva: Sovetskiy kompozitor, 1992. S. 107–113.

Shabunova I. O funktsiyah tembra v sovremennoy muzyike: avtoref. dis. ... kand. iskusstvoved.: 17.00.02 [Shabunova I. On the fuctions of timbre in contemporary music: Extended abstract of the candidate’s thesis: 17.00.02] / Moskovskaya gos. konservatoriya im. P. I. Chaykovskogo. Moskva, 1987. 21 s.

Shaposhnikova M. K probleme stanovleniya otechestvennoy shkolyi igryi na saksofone [Shaposhnikova M. On the problem of development a domestic saxophone conducting school] // Aktualnyie voprosyi teorii i praktiki ispolnitelstva na duhovyih instrumentah [Topical issues of theory and practice of wind instruments conducting]. Moskva: GMPI im. Gnesinyih, 1985. Vyip. 80. S. 22–38.

Shyonberg A. [Anton Vebern: Klangfarbenmelodie (1951)] [Shyonberg A. [Anton Vebern: Klangfarbenmelodie (1951)]] // Stil i myisl: Stati i materialyi [Style and thought: Research papers and materials] / sost. N. Vlasova, O. Loseva. Moskva: Kompozitor, 2006. S. 510–516.

Baines A. Woodwindinstruments and their history. New York, 1963. 285 p.

Bartolozzi B. New Sounds for Woodwind. London: Oxford University Press, 1967. 79 p.

Boulez P. Musikdenken heute // Darmstädter Beiträge zur neuen Musik. Darmstadt, 1983. Part V. P. 53–64.

Brymer J. Clarinet. London: Macdonald & Jane’s, 1979. 259 p.

Caravan R. L. Polychromatic Diversions for Clarinet. Oswego; New York: Ethos Publications, 1979. 20 p.

Chenna A., Salmi M. Manuale Dell’Oboe Contemporaneo [The Contemporary Oboe]. Milan: Rugginenti Editore, 1994. 150 p.

Dick R. The Other Flute: a Performance Manual of Contemporary Techniques. London: Oxford University Press, 1975. 154 p.

Rufer J. Das Werk Arnold Schonbergs. Kassel; Basel; London; New York, 1959. 214 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-12-18

Як цитувати

Мимрик, М., & Савчук, І. (2017). Контент музично-виражальних можливостей саксофона в сучасній українській камерно-інструментальній музиці. Мистецтвознавство України, (17), 159–179. https://doi.org/10.31500/2309-8155.17.2017.140054

Номер

Розділ

Статті