Прояви внутрішньої еміграції у мистецтві та літературі доби Веймарської республіки
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8155.17.2017.140065Ключові слова:
внутрішня еміграція, німецький експресіонізм, нова уречевленість, зміщена активність, роботи Зиґфріда Кракауера, творчість Германа Гессе, Веймарська республікаАнотація
Відстеження циклічності феномену внутрішньої еміграції у ХХ столітті доводить його залежність від соціально-політичних катаклізмів та суспільних психологічних потрясінь. Оскільки матерія мистецтва є основним полем прояву колективного несвідомого, мистецьке вираження змін психологічного життя суспільства має симптоматичний характер. Епістемологічна криза, когнітивне дистанціювання з навколишнім світом і зростаюче переконання в його ірраціональності та абсурдності у мистецьких течіях дадаїзму, німецького експресіонізму, «нової уречевленісті» та в окремих літературних і кінематографічних творах цього періоду дозволяє стверджувати, що витоки внутрішньої еміграції у німецькому суспільстві спостерігаються саме з часів Першої світової війни та мають яскраво виражений або латентний характер у німецькому мистецтві Веймарської республіки. Актуалізація даного феномену за доби нацизму є запуском вже відпрацьованого механізму.Посилання
Benyamin V. Proizvedenie iskusstva v epohu ego tehnicheskoy vosproizvodimosti [Benjamin W. The work of art in the age of mechanical reproduction]. URL: http://forlit.philol.msu.ru/Pages/Biblioteka_Benjamin.htm (last accessed: 28.11.2017).
Bortnikova T. Sotsialno-kulturnaya sfera kak otrazhenie protsessa modernizatsii obschestvennoy zhizni Veymarskoy respubliki [Bortnikova T. Socio-cultural sphere as a reflection of a process of modernization of the social life of the Weimar Republic]. URL: http://scjournal.ru/articles/issn_1997-292X_2015_8-3_08.pdf (last accessed: 28.11.2017).
Hesse H. Stepovyi vovk [Hesse H. Steppenwolf] // Vsesvit [Universe]. 1977. No. 4, 5.
Gesse G. Stepnoy volk [Hesse H. Steppenwolf] // per. s nem. S. Appa. Sankt-Peterburg: Azbuka-klassika, 2007. 288 s.
Gumbreht H. U. V 1926 godu: Na ostrie vremeni [Gumbrecht H. U. In 1926: Living at the Edge of Time]. Mokva: Novoe literaturnoe obozrene, 2005 568 s.
Krakauer Z. Vid Kaligari do Hitlera — psykholohichna istoriia nimetskoho kina [Kracauer S. From Caligari to Hitler: A Psychological History of the German Film] / per. z nimetskoi I. Andrushchenka. Kyiv: Hrani-T, 2009. 384 s.
Kukulin I. Mashinyi zashumevshego vremeni: kak sovetskiy montazh stal metodom neofitsialnoy kulturyi [Kukulin I. Machines of the suddenly loud time: How Soviet assembling became a method of unofficial culture]. Moskva: Novoe Literaturnoe Obozrenie, 2015. 535 s.
Prynts A. Khanna Arendt abo Liubov do svitu [Prinz A. Hannah Arendt: for love of the world]. Kyiv: Tempora, 2016. 342 s.
Ades D. The Supremacy of the Message — Dada // Illuminations: Women Writing on Photography From the 1850s to the Present / ed.: L. Heron, V. Williams. London: Duke University Press Books, 1996. P. 67.
Benjamin W. Einbahnstrasse // Gesammelte Schriften. Frankfurt, 1972. Vol. 4. Part 1.
Benjamin W. Selected Writings: 1938–1940. Cambridge: Harvard University Press, 1996. 477 p.
Graham L. R. The reception of Einstein’s ideas in Britain and the Soviet Union: The example of two contrasting political cultures / Holton G., Elkana Y., eds. // Albert Einstein: Historical and Cultural Perspectives. New Jersey: Princeton, 1982. P. 174–198.
Palmier J. M. Weimar in Exile: The Antifascist Emigration in Europe and America. London. New York: Verso, 2006. 852 p.
Pordes V. E. Das Lichtspiel: Wesen, Dramaturgie, Regie. Wien: R. Lechner (Wilhelm Müller), 1919. 161 с.
Wiechert E. Samtliche Werke: In zehn Banden. Wien; München; Basel: Kurt Desch Verlag, 1957. 469 p.