Феномен творчості українського театрального художника довоєнної та воєнної доби
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8155.17.2017.140073Ключові слова:
театр, сценографія, художник, режисер, соціалістичний реалізмАнотація
Українське театрально-декоративне мистецтво нині входить до числа провідних європейських шкіл сценографії. Художники українського театру вже у 1920–1930-ті роки були всесвітньо відомими майстрами, чиї роботи — макети, ескізи, декорації, костюми — експонувалися на міжнародних виставках. Творчий процес у сценографії визначається не тільки сукупністю об’єктивних і суб’єктивних факторів у театральному і образотворчому мистецтві, але й певними обставинами та нормами естетичного і політичного характеру кожної конкретної доби. Дана розвідка показала реальну картину життя театрального художника до війни і під час війни. Два табори вітчизняних митців — ті, що встигли евакуюватися, і ті, які змушені були залишатися на окупованій території, — в підсумку показали принципово різну художню творчість, керовану політичною складовою.Посилання
Ukrainskyi teatr XX stolittia: Antolohiia vystav [Ukrainian theatre of the 20th century: Anthology of plays] / za zah. red. M. Hrynyshynoi; IPSM NAM Ukrainy. Kyiv: Feniks, 2012. 942 s.
Narysy z istorii teatralnoho mystetstva Ukrainy XX stolittia [Outline of the history of the theatre art of Ukraine of the 20th century] / IPSM AMU. Kyiv: Intertekhnolohiia, 2006. 1054 s.
Veselovska H. I. Ukrainskyi teatralnyi avanhard [Veselovska H. Ukrainian theatre avant-garde] / IPSM NAM Ukrainy. Kyiv: Feniks, 2010. 368 s.
Yermakova N. P. Berezilska kultura: Istoriia, dosvid [Yermakova N. The culture of the Berezil theatre: History, experience] / IPSM NAM Ukrainy. Kyiv: Feniks, 2012. 512 s.
Hrynyshyna M. Teatralna kultura rubezhu XIX–XX stolit: Realizm. Dyskurs [Hrynyshyna M. The theatre culture of the turn of the 21st century: Realism. Discourse] / IPSM NAM Ukrainy. Kyiv: Feniks, 2013. 344 s.
Klekovkin O. Teatr pry stolyku. Metodolohiia teatroznavstva : Podorozhnii shchodennyk [Klekovkin O. Theatre by the table. Methodology of the theatre studies: Travelbook] / IPSM NAM Ukrainy. Kyiv: Feniks. 2013. 432 s.
Rohotchenko O. Teatralno-dekoratyvne mystetstvo yak fenomen suprotyvu ofitsiinii doktryni sotsialistychnoho realizmu [Rohotchenko O. Set design art as a phenomenon of resistance to the official doctrine of socialist realism] // Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv [Herald of the Kharkiv State Academy of Design and Arts]. Kharkiv, 2005. Vyp. 1. S. 77–86.
Veselovska H. Metod yak styl, a styl yak metod: Formalni poshuky v teorii ta praktytsi sotsrealistychnoi doby (1930–1950) [Veselovska H. Method as a style and style as a method: Formal experiments in theory and practice of the socialist realism era (1930–1950)] // Ukrainskyi teatr XX stolittia [Ukrainian theatre of the 20th century]. Kyiv: LTD, 2003. S. 276–321.
Slovnyk khudozhnykiv Ukrainy [Dictionary of artists of Ukraine]. Kyiv: Holovna redaktsiia URE, 1973. S. 520.
Haidabura V. M. Teatr, zakhovanyi v arkhivakh: Stsenichne mystetstvo v Ukraini periodu nimetsko-fashystskoi okupatsii (1941–1944): Istoriia. Polityka. Dokumenty. Idei. Khudozh. Realii. Liudski doli [Haidabura V. Theatre, hidden in archives: Scenic art in Ukraine of the German invasion period (1941–1944): History. Politics. Documents. Ideas. Artistic realities. People’s fates]. Kyiv: Mystetstvo, 1998. S. 224.
Habelko V. Ivan Kurochka-Armashevskyi [Habelko V. Ivan Kurochka-Armashevskyi] // Muzyka [Music]. 1996. No. 4. S. 32, 26.