Образ Григорія Сковороди у скульптурі XX — початку XXI століття

Автор(и)

  • Наталія Кубриш Одеська державна академія будівництва та архітектури, Україна https://orcid.org/0000-0002-9441-214X
  • Андрій Тарасенко Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського, Україна https://orcid.org/0000-0003-2739-3046

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.18.2018.152376

Ключові слова:

образ Григорія Сковороди, скульптура XX — початку XXI століття, монументи І. Кавалерідзе, творчість М. Степанова

Анотація

Досліджено образ філософа, просвітителя, поета Григорія Сковороди (1722–1794) у монументальній і станковій скульптурі України XX — початку XXI століття. Показано, що головною ідеєю розглянутих скульптурних образів Г. С. Сковороди є духовна подорож до своєї сутності. Відзначено, що увічнення образу мислителя засобами образотворчого мистецтва дає можливість утвердження національної самосвідомості та духовного самопізнання в контексті глобалізації культури. Розглянуто індивідуальне трактування особистості мислителя в монументальній і станковій скульптурі Н. В. Крандієвської, І. П. Кавалерідзе, М. І. Степанова. Визначено роль творчого освоєння світової художньої спадщини в створенні скульптурних композицій. Показано значення використання виразних можливостей різних скульптурних матеріалів у розкритті образу Сковороди. Досліджено трансформацію художнього образу в соціально-історичному та культурному контексті. Зроблено висновок, що створюючи художній образ філософа-мандрівника, Н. В. Крандієвська, І. П. Кавалерідзе, М. І. Степанов духовно поєднувалися з ним і знаходили у ньому моральну опору в часи революційної смути і тоталітарного режиму. Як і Г. С. Сковороді, художникам, які втілювали його образ в мистецтві, притаманна внутрішня цілісність, що заснована на усвідомленні і затвердженні загальнолюдських духовних цінностей. Художні якості досліджуваної нами скульптури дозволили їй подолати історичний і соціальний бар’єр і стати актуальними для сучасної культури.

Біографії авторів

Наталія Кубриш, Одеська державна академія будівництва та архітектури

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри рисунка, живопису та архітектурної графіки

Андрій Тарасенко, Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри теорії і методики декоративно-прикладного мистецтва та графіки

Посилання

Bahtin M. M. K metodologii literaturovedeniya [Bakhtin M. М. To the methodology of literary criticism] // Kontekst-1974. Literaturno-teoreticheskie issledovaniya [Context-1974. Literary and theoretical studies]. Moskva: Nauka, 1975. S. 203–212.

Vipper B. R. Skulptura Drevney Gretsii [Vipper B. R. Sculpture of ancient Greece]. Moskva: Nauka, 1972. 436 s.

Voloshin M. O vozmozhnyih putyah skulpturyi [Voloshin M. On the possible ways of sculpture] // Liki tvorchestva [Faces of creativity.]. Leningrad: Nauka, 1988. S. 249–257.

Ivan Kavaleridze: Sbornik statey i vospominaniy [Ivan Kavaleridze: Collection of articles and memories]. Kiev: Mistetstvo, 1988. 179 s.

Kavaleridze Ivan. Teni byistro plyivuschih oblakov [Kavaleridze Ivan. Shadows of fast floating clouds] // Ivan Kavaleridze: Sbornik statey i vospominaniy [Ivan Kavaleridze: Collection of articles and memoirs]. Kiev: Mistetstvo, 1988. S. 8–125.

Kapelgorodska N. M., Synko O. R. Ivan Kavaleridze. Grani tvorchosti [Kapelgorodskaya N. M., Sinko O. R. Ivan Kavaleridze. The facets of creativity] Kyyiv: Avdi, 1995. 80 s.

Korablyova N. K. Filosofiya Serdtsa P. Yurkevicha i G. S. Skovorodyi [Korableva N. K. The Philosophy of the Heart by P. Yurkevich and G. S. Skovoroda]. URL: https://www.youtube.com/watch?v=IUOaW3Qzvs4 (last accessed: 09.09.2018).

Kuper Dzh. Entsiklopediya simvolov [Cooper J. Encyclopedia of characters]. Moskva: «Zolotoy vek», 1995. 402 s.

Losev A. F. Istoriya antichnoy estetiki. Poslednie veka [Losev A. F. History of ancient aesthetics. Last century]. Moskva: Iskusstvo, 1988. Kniga 2. 448 s.

Mykola Stepanov. Skulptura. Zhyvopys. Grafika. Knyga-albom. Kyyiv, 2007. 152 s.

Pronenko Vladyslav. Ivan Kavaleridze: «Ya lipyv Bibliyu...» [Pronenko Vladislav. Ivan Kavaleridze: «I took a liking to the Bible... »] // Ukrayinskyj prostir [Ukrainian space]. Kharkiv. No 7–8 (63–64), veresen 2012 r.

Stepanov Nikolay. Stihotvoreniya [Stepanov Nikolay. Poems]. Odessa: Inga, 2001. 96 s.Tarasenko Andriy. Rozmova z M. Stepanovym 22 sichnya 2003 r. [Tarasenko Andrey. Conversation with M. Stepanov January 22, 2003] // Vlasnyy arkhiv A. Tarasenka [Own archive of A. Tarasenko].

Florenskiy Pavel. Ikonostas [Florensky Paul. Iconostasis.]. Sankt-Peterburg: MIFRIL, 1993. 366 s.

Dorogomilovo. Pamyatnik G. S. Skovorode: fotografiya [Dorogomilovo. Monument to G. S. Skovorode: photography] // Semeynyiy arhiv Velichko i Melik-Martirosyan [Velichko and Melik-Martirosyan family archives]. URL: http://www.oldmos.ru/old/photo/view/62453 (last accessed: 07.09.18).

Shejko V. M., Boguczkyj Yu. P. Formuvannya osnov kulturologiyi v dobu cyvilizacijnoyi globalizaciyi (druga polovyna XIX — pochatok XXI st.) [Shaiko V. M., Bogutsky Yu. P. Formation of the basis of cultural studies in the era of civilization globalization (second half of the XIX — early XXI century)]. Kyyiv: Geneza, 2005. 592 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-19

Як цитувати

Кубриш, Н., & Тарасенко, А. (2018). Образ Григорія Сковороди у скульптурі XX — початку XXI століття. Мистецтвознавство України, (18), 94–102. https://doi.org/10.31500/2309-8155.18.2018.152376

Номер

Розділ

Статті