Міфопоетика жінки — природи в живописі Миколи Прокопенка

Автор(и)

  • Ольга Тарасенко Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського, Україна https://orcid.org/0000-0003-3394-7391
  • Андрій Тарасенко Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського, Україна https://orcid.org/0000-0003-2739-3046

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.18.2018.152389

Ключові слова:

творчість Миколи Прокопенка, індивідуальний міф, природа, жінка, живопис, Одеса, полістилізм

Анотація

Досліджено міфологічну основу образу жінки в живописі народного художника України Миколи Прокопенка. Встановлено, що в творчості одеського майстра переважають язичницькі мотиви; героїні композицій мають спорідненість з образами вакханок і німф мистецтва бароко, які уособлюють природні стихії. Розглянуто взаємозв’язок композицій Прокопенка зі світовою мистецькою спадщиною. Виявлено своєрідність індивідуального стилю майстра, в картинах якого відбувається поєднання якостей, притаманних станковому живопису та декоративному мистецтву. Художній аналіз показує, що творче освоєння спадщини мистецтва стародавнього світу, українського народного мистецтва, поряд із засвоєнням досвіду модерну і авангарду початку ХХ століття, допомогло художнику знайти адекватне вираження свого відчуття опозиції «життя — смерть».

Зроблено висновок, що висока ступінь умовного узагальнення форми композицій М. Прокопенка відповідає універсальності змісту: жінка в його картинах представлена як втілення цілющих сил природи та родючості.

Біографії авторів

Ольга Тарасенко, Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського

доктор мистецтвознавства, професор, завідувач кафедри образотворчого мистецтва

Андрій Тарасенко, Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри теорії і методики декоративно-прикладного мистецтва та графіки

Посилання

Gobel Tomas. Mythos und kunst. Dornach: Verlag am goetheanum, 1997. 280 r.

Danilova I. E. Iskusstvo srednih vekov i Vozrozhdeniya [Danilova I. Ye. Art of the Middle Ages and the Renaissance]. Moskva: Sovetskiy hudozhnik, 1984. 272 s.

Ingerman S. Vozvraschenie dushi: Vosstanovlenie razbitogo na chasti «Ya» [Ingerman S. Return of the Soul: Restoration of the Broken «I»] / Per. s angl. N. Shpet. Kiev: Sofiya, 2001. 256 s.

Losev A. F. Afrodita [Losev A. F. Aphrodite] // Mifyi narodov mira: entsiklopediya: v 2 t. [Myths of the peoples of the world: encyclopedia: In 2 volums]. Moskva: Sovetskaya entsiklopediya, 1980. T. 1. 672 s.

Losev A. F. Ocherki antichnogo simvolizma i mifologii [Losev A. F. Sketches of ancient symbolism and mythology]. Moskva, 1993. 485 s.

Nikolay Prokopenko. Zasluzhennyiy hudozhnik Ukrainyi [Nikolay Prokopenko. Honored Artist of Ukraine] / Sost. O. Kolesnik, O. Kotlyarova. Vstup statya I. Timohova. Kiev: Alma-Press, 2006. 208 s.

Potebnya A. A. Mif i slovo [Potebnya A. A. Myth and Word]. Moskva: Pravda, 1989. S. 256–270.

Sokolov M. N. Misteriya sosedstva: K metamorfologii iskusstva Vozrozhdeniya [Sokolov M. N. The Mystery of the Neighborhood: On the Metamorphology of Renaissance Art]. Moskva: Progress — Traditsiya, 1999. 520 s.

Shtaerman E. M. Mater Matuta [Shtaerman E. M. Mater Matuta] // Mifyi narodov mira: entsiklopediya: v 2 t [Myths of the peoples of the world: encyclopedia: In 2 volums]. Moskva: Sovetskaya entsiklopediya, 1992. T. 2. 720 s.

Yung K. G. Dusha i mif. Shest arhetipov [Jung K. G. Soul and Myth. Six archetypes]. Minsk: Harvest, 2004. 400 s.

Yung K. G. Ob arhetipah kollektivnogo bessoznatelnogo [Jung K. G. On the archetypes of the collective unconscious]// Bozhestvennyiy rebenok: sbornik [Divine child: a collection]. Moskva: Olimp. 1997. S. 248–290.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-19

Як цитувати

Тарасенко, О., & Тарасенко, А. (2018). Міфопоетика жінки — природи в живописі Миколи Прокопенка. Мистецтвознавство України, (18), 167–173. https://doi.org/10.31500/2309-8155.18.2018.152389

Номер

Розділ

Статті