Авторський аналіз музики як тенденція творчості сучасних європейських композиторів (на прикладі Віктора Степурка)
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8155.19.2019.185968Ключові слова:
авторський аналіз, хорові твори, жанрово-стильові традиції, виконавський аналіз, мистецька інтроверсійність, сакральністьАнотація
Композиторська творчість сьогодні розвивається в напрямі розширення форм креативності, художній процес ускладнюється за рахунок залучення позамузичних складових, що потребує відповідного оновлення аналітичного апарату. Одним із джерел пізнання сенсів культуротворчих процесів стає авторське коментування своєї музики. Такий різновид композиторського самоаналізу є важливою складовою музикознавчої науки, допоміжною стадією інтерпретаційного та виконавського аналізу. Пошуки сенсів мистецької інтроверсії на прикладі власної творчості у контексті оновлення композиційних форм є спробами з’ясувати філософське, етичне та художнє підґрунтя сучасної музичної культури. Матеріалом дослідження є творчість видатного українського композитора сучасності — Віктора Степурка. Композитор, викладач, кандидат мистецтвознавства, В. Степурко є автором концептуальних наукових досліджень, які стосуються теорії та психології композиції. Завдання статті — охарактеризувати його науково-публіцистичний доробок у контексті провідних ідей сучасної культури. Аналізуючи сучасну ситуацію в українській музиці, В. Степурко доходить висновку про те, що плюралізм художніх напрямків призводить до домінування інтуїтивного над раціональним розумінням світу, що є формою інтроверсійності авторського мислення. Визначаючи мистецьку інтроверсію як особливу якість української вокальної та хорової музики, він підкреслює, що оновлення вокально хорових жанрів спостерігається передусім у творах, які інтерпретують богослужбові тексти як символічні структури. Інтроверсійність хорового мистецтва виявляється у текстовій вокалізації — композиторському прийомі, наближеному до ефекту навіювання образних констант позамузичного простору. Загалом, психологічність сприйняття звука, тембро-фонічної та інтонаційної символіки притаманна як вокальній, так і інструментальній музиці сучасних українських авторів. Поєднанням у жанрово-стильовій панорамі творчості В. Степурка проповідницько християнської традиції та пантеїзму, визначається тип його мистецької інтроверсійності, гуманістичний характер його музики, відтворюється неповторний національний образ художньої картини світу.
Посилання
Bardashevska Ya. M. Obrazno-semantychni zasady xorovoyi tvorchosti Biktora Ctepurka (na materiali xoriv a cappella) : avtoref. dys. … kand. mystecztvoznavstva : specz. 17.00.03 Muz. mystecztvo / Odeska nacz. muz. akademiya im. A. V. Nezhdanovoyi, 2017. 18 s.
Vechir D. V. Vykonavskyj analiz muzychnogo tvoru: teoretychnyj i praktyko-metodychnyj aspekty : avtoref. dys. … kand. mystecztvoznavstva : specz. : 17.00.03 Muzychne mystecztvo / In t mystecztvoznavstva, folklorystyky ta etnologiyi im. M. T. Rylskogo NAN Ukrayiny. Kyyiv, 2007. 16 s.
Voloshyna N. Vidomyj i nevidomyj Viktor Stepurko // Muzyka. 2005 # 3. S. 3–4.
Voloshyna N. Duxovna tematyka u tvorchosti ukrayinskyx kompozytoriv drugoyi polovyny XX stolittya (na prykladi Viktora Stepurka) // Naukovyj visnyk Nacionalnoyi muzychnoyi akademiyi Ukrayiny imeni P. I. Chajkovskogo. Vyp. 36 : Ukrayinska ta svitova muzychna kultura, suchasnyj poglyad. Kn. 1. Kyyiv, 2005. S. 178–187.
Dyachkova O. A. «Svit shhe ne vtracheno, yakshho lyudyna mozhe osvyachuvaty xlib i vodu». Za psalmodiyu «Monology vikiv» kompozytora Viktora Stepurka vysunuto na zdobuttya Shevchenkivskoyi premiyi // Den. 2012. 7 lyutogo.
Zosim O. L. Sxidnoslov'yanska duxovna pisnya: sakralnyj vymir: monografiya. Kyyiv; NAKKKiM, 2017. 328 s.
Lunina G. Ye. Viktor Stepurko // Lunina G. Ye. Kompozytor u dzerkali suchasnosti : u 2 t. T. 2. Kyyiv : Dux i litera. S. 117–119.
Muratova V. Supramentalni sny ta realiyi buttya kompozytora Viktora Stepurka // Art line. Kyev, 1997. # 12. S. 28–29.
Sikorska I. Kompozytor Viktor Stepurko. Kyyiv : NSKU, 2001. 20 s.
Sokolov A. S. Vvedenye v muzыkalnuyu kompozycyyu XX veka. Moskva : Vlados, 2004. 321 s.
Solovjova T. Muzychne vtilennya molytvy «Otche nash» v liturgiyax V. Stepurka // Kyyivske muzykoznavstvo / Nacz. muz. akadem. Ukrayiny im. P. I. Chajkovskogo, Kyyivskyj in t muzyky im. R. M. Gliyera. Kyyiv, 2017. S. 154–163.
Stepurko V. I. Vyyavy mysteczkoyi introversiyi u tvorchosti kompozytoriv Ukrayiny drugoyi polovyny XX — pochatku XXI stolittya : avtoreferat dys. … kand. mystecztvoznavstva : 26.00.01 Teoriya ta istoriya kultury / Nacz. akad. kerivnyx kadriv kultury i mystecztv. Kyyiv, 2017. 23 s.
Stepurko V. I. Zvukove vtilennya xudozhnoyi obumovlenosti v tvorax suchasnoyi muzyky // Aktualni problemy istoriyi, teoriyi ta praktyky xudozhnoyi kultury : zb. nauk. pracz. Vyp. XXXII. Kyyiv : Milenium, 2014. S. 380–387.
Stepurko V. I. Koncert dlya flejty ta kamernogo orkestru (pam'yati Olega Kivy) Igorya Shherbakova: mysteczka introversiya // Mystecztvoznavchi zapysky : zb. nauk. Pracz / Nacz. akad. kerivnyx kadriv kultury i mystecztv. Vyp. 24. Kyyiv : Milenium, 2013. S. 9–15.
Stepurko V. I.Ne dijty do anomalij! // Muzyka. 1990. #1. S. 5–6.
Stepurko V. I. Proyavy mysteczkoyi introversiyi v «Partyti # 5» dlya fortepiano Myroslava Skoryka // Mystecztvoznavchi zapysky : zb. nauk. pracz / Nacz. akad. kerivnyx kadriv kultury i mystecztv. Vyp. 25. Kyyiv : Milenium, 2014. S. 70–76.
Stepurko V. I. Osnovy muzychnoyi kompozyciyi : navch. posib. Kyyiv : NAKKKIM, 2011. 150 s.
Tkachenko A. I. Ukrayinska sakralna monodiya v suchasnij kompozytorskij tvorchosti : avtoref. dys. … kand. mystecztvoznavstva : specz. 17.00.03 Muz. mystecztvo / Lvivska nacz. muz. akademiya im. M. V. Lysenka, 2016. 19 s.