Мистецька «ДНК» Леоніда Тоцького

Автор(и)

  • Наталія Кондель-Пермінова Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України, Україна https://orcid.org/0000-0001-9512-4783

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.19.2019.185979

Ключові слова:

мистецтво Київської Русі, реставрація, творчість Л. Тоцького, мозаїки

Анотація

Із застосуванням поняття ДНК як художньої метафори проаналізовано творчий шлях і мистецькі доробки українського реставратора, художника-монументаліста, майстра мозаїки Леоніда Тоцького (1932 р. н.). На відміну від загальновідомої форми подвійної спіралі ДНК встановлено й розглянуто три ланцюжки. Перший — лінія родоводу, взаємозв’язки майстрів та учнів, другим є прадавнє монументальне мистецтво часів розквіту Візантії і Київської Русі, а третім вважається міцний пучок з інших художніх практик, в яких митець реалізовував власний креативний потенціал. Досліджено специфічні комплементарні зв’язки між цими ланцюжками, якими й обумовлюється зміст проаналізованих у статті творів художника.

Біографія автора

Наталія Кондель-Пермінова, Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України

кандидат архітектури, старший науковий співробітник

Посилання

Avramenko O. Terezy doli Viktora Zareczkogo. Tvorchyj shlyax mytcya kriz pryzmu procesiv transformaciyi xudozhnogo zhyttya v Ukrayini 50–80-x rokiv XX stolittya. K.: IPSM NAM Ukrayiny, 2011. 592 s.

Avramenko O. Kryvolap. Metafizyka chystogo koloru. Kyyiv: Atlant-YuEmSi, 2018. 168 s.

Bezgin I. Akademiky: Zhyttya v mystecztvi. K.: Intertexnologiya, 2006. Ch. 1. 168 s.

Kashuba-Volvach O. Oleksandr Bogomazov: Avtoportret. K.: Rodovid, 2012. 108 s.

Kondel-Perminova N. Vidtvorennya mozayichnoyi ikony «Bogorodycya Nikopeya» na Zolotyx vorotax u Kyyevi // Mystecztvoznavstvo Ukrayiny. K.: IPSM NAM Ukrayiny, 2016. Vyp. 16. S. 27–37.

Kondel-Perminova N. Do istoriyi vidrodzhennya budivli Poltavskogo zemstva // Suchasni problemy doslidzhennya, restavraciyi ta zberezhennya kulturnoyi spadshhyny. Kyyiv: Feniks, 2007. Vyp. 4. S. 43–64.

Leonid Toczkyj: «My povynni vidrodzhuvaty nacionalni tradyciyi» // Budmajster, 2005. # 1–2. S. 4–6.

Petrova O. Tretye Oko: Mysteczki studiyi. K.: Feniks, 2015. 480 s.

Rogotchenko O. Socialistychnyj realizm i totalitaryzm. K.: Feniks, 2007. 608 s.

Ruban-Kravchenko V. Krychevski i Ukrayinska xudozhnya kultura. Vasyl Krychevskyj. K.: Krynycya, 2004. 704 s.

Smyrna L. Stolittya nonkonformizmu v ukrayinskomu vizualnomu mystecztvi. Kyyiv: Feniks, 2017. 480 s.

Toczka I. Pid shatrom Sofiyi vytvoryuyutsya mozayiky…XI stolittya // Ukrayina, 1993. # 10. S. 16–17.

Toczka I. Programa malovan inter'yeru Myxajlivskogo soboru / Pamyatky Ukrayiny: istoriya ta kultura, 1999. # 1, S. 25–31.

Toczkyj L. G. Restavraciya monumentalnogo zhyvopysu v Sofiyi Kyyivskij u 1960 roky // Sofijski chytannya. Vyp. 4. K.: ChP Gorobecz, 2009. S. 516–525.

Chepelyk V. Ukrayinskyj arxitekturnyj modern. K.: KNUBA, 2000. 378 s.

Fedoruk O. Peretyn znaku: Vybrani mystecztvoznavchi statti. U 3-x kn. K.: Vydavnychyj dim A+S, 2006. Kn. 1: Istoriya ta teoriya mystecztva. Postati. Narodna tvorchist. 260 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-05

Як цитувати

Кондель-Пермінова, Н. (2019). Мистецька «ДНК» Леоніда Тоцького. Мистецтвознавство України, (19), 115–129. https://doi.org/10.31500/2309-8155.19.2019.185979

Номер

Розділ

Статті