Рання творчість Бориса Лятошинського: семантичний аспект
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8155.19.2019.185990Ключові слова:
семантика, семіозис, ранній період творчості, Борис Лятошинський, невідомі твори, «Авторський зошит»Анотація
У статті аналізуються семантичні характеристики творчої спадщини Бориса Лятошинського 1910-х років у контексті становлення його музичної мови. Також здійснено комплексний аналіз творчої особистості Бориса Лятошинського у ранній життєвий період з метою біографічної реконструкції через збирання та упорядкування нових відомостей, віднайдених творів цих років та інших архівних джерел, що значно оновлюють сценарій життєтворчості митця 1910-х років. В усіх відомих дотепер списках творів Б. Лятошинського цей період представлений трьома (І. Белза, Н. Запорожець) та чотирма (В. Самохвалов) композиціями. Однак, крім них, у 1910-х роках було написано ще 31 твір різножанрового спрямування (20 з яких вводяться до музикознавчого обігу), що свідчить про значний творчий потенціал молодого митця, оригінальність його композиторського мислення. Матеріал дослідження складають невідомі та маловідомі джерельні матеріали Меморіального кабінету-музею Б. М. Лятошинського та інших музейно-архівних фундацій України, які формують так зване поле особових документів композитора.
Посилання
Bэlza Y. F. R. M. Glyэr // O muzыkantax XX veka. Yzbrannыe ocherky. Moskva: Sov. kompozytor, 1979. S. 42–59.
Bэlza Y. F. Uchytel // O muzыkantax XX veka. Yzbrannыe ocherky. Moskva: Sov. kompozytor, 1979. S. 5–41.
Gilevych E. Rid Lyatoshynskyx na Pravoberezhnij Ukrayini: dzherelozna-vchi materialy // Rejngold Glier — Borys Lyatoshynskyj. Zhyttya i tvorchist v konteksti kultury: zb. st. Zhytomyr: O. O. Yevenok, 2014. S. 39–48.
Gomon T. V. Rannij period tvorchosti Borysa Lyatoshynskogo: naukova rekonstrukciya za materialamy nevidomyx i malovidomyx dzherel 1910-x rokiv: Dys. ... kand. mystecztvoznavstva: 17.00.03 / Gomon Tetyana Vasylivna; Nacz. muz. akad. Ukrayiny im. P. I. Chajkovskogo. Kyyiv, 2017. 255 s.
Delo Volыnskogo dvoryanskogo sobranyya o dvoryanskom proysxozhde-nyy lycz roda Lyatoshynskyx, vedennoe s 10 po 21 sentyabrya 1895 goda. Derzhavnyj arxiv Zhytomyrskoyi oblasti. Fond 146. Opys 3601. Na 7-my ark.
Zolochevskyj V. N. Lado-garmonichni osnovy ukrayinskoyi radyanskoyi muzyky. Kyyiv: Naukova dumka, 1964. 164 s.
Klyn V. L. Fortepyannoe tvorchestvo y xudozhestvennыj styl B. N. Lyatoshynskogo // Borys Nykolaevych Lyatoshynskyj: sb. st. / sost. M. D. Kopycza. Kyyiv: Muzychna Ukrayina, 1987.
Kozarenko O. V. Fenomen ukrayinskoyi nacionalnoyi muzychnoyi movy: monografiya. Lviv: Vyd-vo NTSh, 2000. 285 s.
Kopycya M. D. Dzhereloznavchyj aspekt u vyvchenni spadshhyny B. Lyatoshynskogo // Muzychnyj svit Borysa Lyatoshynskogo: zb. material. Ky-yiv: Centrmuzinform, 1995. S. 89–92.
Kopycya M. D. Dramaturgichni koliziyi symfonij Borysa Lyatoshyn-skogo: navchalno-metod. posibnyk. Kyyiv: NMAU im. P. I. Chajkovskogo, 2002. 162 s.
Kopycya M. D. Lysty Majstra do Margaryty // Muzyka. Kyyiv: Muz. Ukrayina, 2000. # 6. S. 7–9.
Lyst B. Lyatoshynskogo do M. Czarevych vid 28 grudnya [19]15 r., m. Oxtyrka. Kabinet-muzej B. M. Lyatoshynskogo. Ark. 2 zv.
Borys Lyatoshynskyj. Epistolyarna spadshhyna: u 2 t. / Golov. nauk. konsultant: I. S. Czarevych; uporyad. i avt. vstup. st.: M. D. Kopycya. Kyyiv: Zadruga, 2002. T. 1: Borys Lyatoshynskyj — Rejngold Gliyer. Lysty (1914–1956). 768 s.
Borys Lyatoshynskyj. Romansy 1920-x / avt.-uporyad. I. B. Savchuk; In-t problem suchas. mystecztva NAM Ukrayiny. Kyyiv — Nizhyn: PP Lysenko M. M., 2015. Vyd. 2-e, pererob. i vyprav. 292 s.
Borys Mykolajovych Lyatoshynskyj. Shhodennykovyj zapys. Av-tograf. Oriyentovno lito 1915 r., Vorzel. Kabinet-muzej B. M. Lyatoshynskogo. Ark. 5.
Marcenkivska O. V. Pereosmyslennya romantychnyx tradycij u fortepiannij ta kamerno-instrumentalnij tvorchosti B. Lyatoshynskogo: avtoref. dys. ... kand. mystecztvoznav.: 17.00.03 / NMAU im. P. I. Chajkovskogo. Kyyiv, 2011. 19 s.
Novakovych M. O. Kanon ukrayinskogo muzychnogo modernizmu (na prykladi tvorchosti Borysa Lyatoshynskogo): monografiya. Luczk: PVD Tverdynya, 2012. 168 s.
P'yatnyczka-Pozdnyakova I. S. Muzychne movlennya v semiotychnomu dyskursi suchasnosti / Problemy vzayemodiyi mystecztva, pedagogiky ta teoriyi i praktyky osvity. 2015. Vyp. 42. S. 22–35.
Savyczka N. V. Xronos kompozytorskoyi zhyttyediyalnosti: monografiya / LNMA im. M. V. Lysenka. Lviv: Spolom, 2008. 320 s.
Savchuk I. B. Kamerna muzyka 1920-x v Ukrayini: sproba filosofskogo osmyslennya / In t problem suchas. mystecztva NAM Ukrayiny. Kyyiv: Feniks, 2012. 156 s.
Samoxvalov V. Ya. Chertы symfonyzma B. Lyatoshynskogo. Kyev: Muzychna Ukrayina, 1977. 170 s.
Fyllmor Ch. Frejmы y semantyka ponymanyya: Per. s angl. // Novoe v zarubezhnoj lyngvystyke. Moskva: Progress, 1988. Vыp. 23. S. 52–92.
Filcz B. M. Obrobky narodnyx pisen dlya golosu i fortepiano Borysa Lyatoshynskogo ta yix rol u zbagachenni garmonichnoyi movy // Studiyi mystecztvoznavchi: nauk. zhurn. / NAN Ukrayiny, In-t mystecztv., folkl. ta etnologiyi im. M. T. Rylskogo. Kyyiv, 2015. Chyslo 1. S. 7–13.
Czarevych I. S. Borys-Yaksa z Lyatoshyna // Muzyka. Kyyiv: Muzychna Ukrayina, 1995. # 1. S. 9–11.
Czarevych I. S. Pershyj tvir (do 90-richchya B. M. Lyatoshynskogo) // Muzyka. Kyyiv: Muzychna Ukrayina, 1985. # 1. S. 5–7.
Shamaeva K. Y. Yz yunosheskyx let B. N. Lyatoshynskogo (Zhyto-myrskyj peryod) // Borys Nykolaevych Lyatoshynskyj: sb. st. / sost. M. D. Kopycza. Kyyiv: Muzychna Ukrayina, 1987. S. 131–136.
Keith A. Natural Language Semantics. Oxford: Blackwell Publishers Ltd, 2001, ISBN 0-631-19296-4.
Nattiez Jean-Jacques. Musicologie Générale et Sémiologie, Paris, Christian Bourgois, collection «Musique/Passé/Présent», 1987. S. 176–179.
Straszyński O. Wspomnienie o Borysie Latoszyńskim // Ruch muzyczny. Warszawa, 1968. # 11, 1–15 czerwca. S. 13–14.