Роздуми довкола «панівних» методів у культурі
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8155.21.2021.254676Ключові слова:
образотворче мистецтво, соціалістичний реалізм, культура, мистецтвознавство, культурологіяАнотація
Відомо, що різне трактування культурних процесів розвитку держав існувало завжди, існує зараз і, певно, існуватиме і в наступні періоди. Україна не є винятком із цього правила, тож різні бачення і сприйняття мистецьких проблем, зрозуміло, є і в нашій державі. Різні прочитання одних і тих самих фактів, подій і їхніх наслідків є процесом нормальним. Відповідно, доцільно версію свого бачення проблеми доводити документально, переконливо з наукової точки зору. Сьогоднішній розподіл учених на кілька груп у питанні сприйняття чи несприйняття проблем розвитку української культури загалом і її образотворчого мистецтва повоєнного періоду зокрема призвів до протистояння думок, коли одні й ті самі факти набувають принципово різного звучання. Враховуючи, що диспут ведуть люди освічені, які мають видані праці, монографії, читають публічні лекції, — виникає нагальна потреба оприлюднення однієї з версій. Це є авторська версія сприйняття образотворчого мистецтва минулих періодів, а саме від 1920-х і до другої половини 1980-х років. Сьогоднішній штучний розподіл мистецтвознавчої науки на культурологію і класичне мистецтвознавство насправді є актом спекуляції певної групи науковців. Відсутність знань у царині мистецтвознавчої науки призводить до декларування версій про необов’язкове вивчення історії вітчизняного мистецтва 1920-х — 1980-х років. Вважати, що період, названий часом тоталітаризму, не потребує глибокого вивчення — це тотальна помилка. Проблема вимальовується значно небезпечнішою, ніж просте нерозуміння соціокультурної складової певних історичних періодів.
Посилання
Arkhivy okupatsii. 1941–1944 (2008). [Archives of occupation period. 1941–1944]. 2nd ed. Kyiv: Vyd. dim “KyievoMohylianska akademiia”.
Afanasiev, V. A. (1962). Ukrainskyi radianskyi zhyvopys [Soviet Ukrainian fine art]. Kyiv: Vyd-vo AN URSR.
Afanasiev, V. (1973). Rysy suchasnosti [Traits of modernity]. Kyiv: Mystetstvo.
Afanasiev, V. (1967). Stanovlennia sotsialistychnoho realizmu v ukrainskomu obrazotvorchomu mystetstvi [Establishment of socialist realism in Ukrainian fine art]. Kyiv: Mystetstvo.
Bird, M. (2019). 100 idei, shcho zminyly mystetstvo [100 Ideas That Changed Art], transl. O. Ukrainets and K. Dudka. Kyiv: ArtHuss.
Buriak, O. (2003). Arkhitekturnyi modernizm na tli totalitaryzmu, shcho narodzhuietsia. (SRSR, 20-ti roky) [Architectural modernism amid fledging totalitarianism]. Kharkiv: Kharkivska derzhavna akademiia dyzainu ta mystetstv.
Golomshtok, I. (1994). Totalitarnoe iskusstvo [Totalitarian art]. Moscow: Galart.
Kondel-Perminova, N. (2021). Khreshchatyk — komunikator mizh chasamy [Khreshchatyk as a communicative agent between historical periods]. Kyiv: Sydorenko V. B.
Kosiv, V. (2019). Ukrainska identychnist u hrafichnomu dyzaini 1945–1989 rokiv: monohrafiia [Ukrainian identity in 1945–1989] graphic art: A monograph. Kyiv: Rodovid.
Mironova, T. (2020). Koordynaty tvorennia khudozhnoho obrazu v ukrainskomu mystetstvi 1990–2020-kh rokiv [Coordinates of making an art image in Ukrainian art of the 1990s through the 2020s]. Kyiv: FOP Lopatina O. O., 2020. 320 s.
Morozov, A. (1995). Konets utopii Iz istorii iskusstva v SSSR 1930-h godov [The end of utopia. From the history of the 1930s art in the USSR]. Moscow: Galart.
Obrazotvorche mystetstvo (2004), 3, 2–18.
Sotsialistychnyi realizm: infliatsiia idei chy zolotyi zapas? (2005). [Socialist realism: inflation of ideas or a gold reserve?]. Obrazotvorche mystetstvo, 3, 47–54.
Protas, M. (2020). Mystetstvo postkultury: tendentsii, perspektyvy [The art of postculture: tendencies and perspectives]. Kyiv: IPSM NAM Ukrainy.
Rohotchenko O. (2018). Mystetstvoznavstvo: rozdumy i zhyttia. Monohrafiia [Art studies: Reflections and life]. Kyiv: Feniks.
Lytvyn, K. (comp.) (2018). Kostiantyn Lytvyn: khudozhnii albom [Kostiantyn Lytvyn: An albumn]. Lutsk: Drukarmet.
Savchuk, I. (2020). Borys Liatoshynskyi i polska kultura: komunikatsii, kolaboratsii, kontsepty [Borys Liatoshynsky and Polish culture: Communications, collaboration, concepts]. Nizhyn: Vydavets Lysenko M. M.
Smyrna, A. (2017). Stolittia nonkonformizmu v ukrainskomu vizualnomu mystetstvi. Monohrafiia [The century of nonconformity in Ukrainian visual art: A monograph]. Kyiv: Feniks.
Sniehirov, H. (1983). Naboi dlia rozstrilu ta inshi tvory [“Bullets for the execution” and other writings], ed. by V. Hryshko. New York; Toronto: Vyd. Hromadskoho komitetu i Novykh dniv.
Günther, H. & Dobrenko, Ye. (Eds.) Sotsrealisticheskiy kanon [The Socialist Realism Canon: Collection of articles]. Saint Petersburg: Akademicheskiy proekt.
Yur, M. (2019). Metamodel ukrainskoho zhyvopysu: monohrafiia [Metamodel of Ukrainian fine art: A mongraph]. Vinnytsia: TOV “TVORY.”