Поганий хороший митець

Автор(и)

  • Олег Сидор Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.22.2022.270885

Ключові слова:

салон, символізм, кітч, культурний фон

Анотація

Порушено питання побутування мистецтва європейського салону в контексті мистецтва модернізму, окремі прийоми якого салон запозичує. Французький художник Жорж-Антуан Рошгросс (1859–1939) — один із тих, хто спробував поєднати салонний академізм та окремі образи символізму/декадансу; наприклад, він ілюстрував «Квіти Зла» Шарля Бодлера і «Саламбо» Гюстава Флобера, він також оформлював оперні вистави, популяризував орієнтальні теми. Репродукції його творів виходили величезними накладами; перформанси за його картинами викликали скандали. Ним захоплювалися Олександр Бенуа і Максим Горький, Макс Жакоб і брати Гонкур. Рошгроссом принагідно цікавилася велика українська поетеса Леся Українка (у творчості якої є певні паралелі з ним, хоча, судячи з усього, вона не бачила оригіналів його картин). Але результат виявився невдалим, і твори митця надовго забули. Його вигадливий, гібридний стиль спершу захоплював багатьох, навіть знавців, потім почав дратувати і викликав глузування. Однак дивний, еклектичний досвід майстра чимало посприяв розумінню мистецтва кітчу (яскравим зразком є його картина «Гонитва за щастям»), який розвинувся вже після смерті Рошгросса. Нині у світі пробуджується помірний інтерес до його доробку. Отже, митець лишається типовою творчою постаттю «перехідної доби», виразником каламутного і суперечливого «фону свого часу». Пістрявий епігон символізму, він виразив його приховані бажання та врешті-решт не був визнаний як символіст. Ось чому ми називаємо його «поганим хорошим митцем». Сьогодні його би назвали постмодерністом.

Біографія автора

Олег Сидор, Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України

кандидат мистецтвознавства, старший науковий співробітник

Посилання

Amfiteatrov A. Genrih Semiradskiy i «Dirtsea» // Amfiteatrov A. Sobranie sochineniy: v 10 t. Moskva: NPK «Intelvak», 2005. T. 8. S. 533–561.

Аrras D. Detal v zhivopisi. Sankt-Peterburg: IG «Azbuka-klаssikа», 2010. 464 s.

Balashov N. I. Rеmbо i svyaz dvuh vekov poezii // Rеmbо А. Stihi. Pоsledniе stihotvoreniya. Оzareniya. Оdnо lеtо v adu. Moscow: Naukа, 1982. S. 185–300.

Benuа A. Istoriya russkoy zhivopisi v ХІХ v. Moskva: Rеspublikа, 1995. 448 s.

Benua А. Moi vospominaniya: v 5 kn. Моskvа: Nаukа, 1993. Kn. 1, 2, 3. 712 s.

Gonkuryi Z I E. Dnevnik: Izbrannyiе stranitsy v 2 t. Мoskvа: Hud. literatura, 1964. Т. 2. 750 s.

Gorkiy М. Zhizn Klima Sаmginа: v 2 t. Moskva.: Hud literaturа, 1987. T. 2. 639 s.

Dоrоchenkov I. Vasiliy Кandinskiy, Klod Monе i gosudar imperator: Frantsuzskaya hudozhestvennaya vyistavkа 1986–1897 godov v Моskvе i Peterburgе // Iskusstvoznanie. 2021. S. 106–177.

Zhakob М. Коrol Beotii. Nеbоsаd, ili Zolotyie chasyi. Sаnkt-Peterburg: Izdatelstvo Ivana Limbahа. 2003. 544 s.

Iskusstvо i hudozhnik v zarubezhnoy novellе ХІХ v. Leningrad.: Izdatelstvo Leningradskogо un-tа, 1985. 496 s.

Karabutenko I. Labiry`nt bodlerivs`koyi estety`ky` // Bodler Sh. Poeziyi. K.: Dnipro, 1989. S. 255–286.

Кuzmin М. Prozа i esseistika: v 3 t. Esseistikа. Кritikа. Moskva: Agraf, 2000. T. 3. 768 s.

Kuz`min Ye. Y`z Ky`eva // Savy`cz`ka L. Xudozhnya kry`ty`ka v Ukrayini: druga polovy`na XIX — pochatku XX st.: Xrestomatiya. Ky`yiv: TOV «Kadry`», 2001. S. 255–262.

Lapshina N. «Mir iskusstvа»: Оcherki istorii i tvorcheskoy praktiki. Мoskva: Iskusstvо, 1977. 344 s.

Маtie К. Мuzey Оrse: Putevoditel. Parizh: Grandpalais, 2006. 270 s.

Muzej-sady`ba Lesi Ukrayinky` v Kolodyazhnomu: Putivny`k. L`viv: Kamenyar, 1969. 72 s.

Nesterov М. V. Pisma: Izbrannoe. Leningrad: Iskusstvо, 1988. 536 с.

Ody`nczov-Pavlovs`ky`j M. Dekadentstvo v zhy`vopy`sy` // Savy`cz`ka L. Xudozhnya kry`ty`ka v Ukrayini: druga polovy`na XIX — pochatku XX st.: Xrestomatiya. Ky`yiv: TOV «Kadry`», 2001. S. 240–242.

Petrovcij I. Moyi dorogy` pid soncem Bodlera // Bodler Sh. Litaniyi Satani. Uzhgorod: Gosprozraxunkovy`j redakcijno-vy`davny`chy`j viddil Zakarpats`kogo oblasnogo upravlinnya po presi, 1994. S. 123–141.

Ptifis P. Verlen. Moskva: Моlodaya gvardiya, 2002. 489 s.

Reshetnikovа i. Territoriya uzhasaу razmerom s Parizh // Dekorativnoe iskusstvо. 2013. # 1. S. 66–68.

[Somov А]. Roshgross // Entsikpopedicheskiy slovar Brokgauz-Efron. Sankt-Peterburg: Тipografiya Akczionernogо Оbschestva «Izdatelskoe delo», 1899. T. XXVII. S. 175.

Sy’dor О. «Оrgiya» // Моlody’j leninets’ (Luczk). 24. 03. 1990. S. 7.

Suvorin А. Dnevnik. Моskvа: Novosti, 1992. 496 s.

Ukrayinka Lesya. Zibrannya tvoriv: u 12-ty` t. Ky`yiv: Naukova dumka, 1978. T. 11. 478 s.

Ukrayinka Lesya. Povne akademichne zibrannya tvoriv: u 14-ty` t. Lucz`k: Voly`ns`ky`j universy`tet im. Lesi Ukrayinky`, 2012. T. 12. 608 s.

Entsiklopediya simvolizma: Zhivopis, grafika i skulptura. Literatura. Muzyika. Moskva: Respublika, 1998. 429 s.

Akoun. Paris: Thalia Edition, 2010. 1695 p.

Fleurs du mal. 27 compositions par Georges Rochegrosse, gravees a l’eau-forte par Eugene Decisy // gallica.bnf.fr/ark:/1248

Les fleurs du mal illustrated by Rochegrosse — Stockholms — Auktionsverk // auktion - sverket.com/arkiv/online/537002

Marinetti e il Futurismo. Milano: Mondadori, 2017. 482 p.

Tushita Fine Arts GMBH // www.tushita.com

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-29

Як цитувати

Сидор, О. (2022). Поганий хороший митець. Мистецтвознавство України, (22), 58–64. https://doi.org/10.31500/2309-8155.22.2022.270885

Номер

Розділ

Статті