Образ Тараса Шевченка в сучасних художніх практиках

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.22.2022.270887

Ключові слова:

сучасні художні практики, плакат, образ, інтерпретація, тенденції

Анотація

Проаналізовано інтерпретацію образу Т. Шевченка в сучасних художніх практиках. Відзначено її характерні риси та простежено відповідність основним тенденціям, що окреслилися на початку 10-х років ХХІ століття: прагненню артикулювати й осмислити підґрунтя больових точок сучасного суспільства через образ Шевченка та представити його як певний образмислеформу (дух, енергію). Відзначено, що, звертаючись до інтерпретації образу поета в сучасних художніх практиках, митці дотримуються передачі його фізіономічних рис. Відповідно, автори постерів, цифрових колажів, ілюстрацій до шевченкових поезій найчастіше спираються на найпоширеніші типи зображень, зокрема на автопортрети Т. Шевченка (1840; 1843), прижиттєві фото митця (роботи І. Досса та А. Деньєра). Однак ці традиційні, матричні типи зображення поета піддаються певним модифікаціям. Серед них: концептуальне «омолодження» обох зазначених типів; зображення Т. Шевченка воїном, захисником. При інтерпретації його образу стає затребуваним зображення пам’ятника поетові, в тому числі як прояв нового способу сакралізації шевченкового образу — гаранта збереження ідентичності. Окремо розглянуто групи творів: тих, де рецепція його особистості, як постійної величини українського культурного простору, розкривається через символи творчості; інтерпретації поезій Т. Шевченка. Інтерпретацію образу поета розглянуто в соціокультурному контексті модерної історії; показано, що головним інспіруючим культуротворення чинником у шевченківській тематиці є розкриття націєтворчого смислу поезії Тараса Шевченка.

Біографія автора

Тетяна Чуйко, Національний музей Тараса Шевченка

кандидат мистецтвознавства, заступник генерального директора з наукової роботи

Посилання

Gundorova T. Tranzy`tna kul`tura. Sy`mptomy` postkolonial`noyi travmy`: statti ta eseyi. Ky`yiv: Grani-T, 2013. 548 s.

Kuz`my`n E. Taras Gry`gor`evy`ch Shevchenko // Y`skusstvo. Zhy`vopy`s`, grafy`ka, xudozhestvennaya pechat`. 1911. # 2.

Sriblyans`ky`j M. Etyud pro futury`zm // Ukrayins`ka xata. 1914. # 6.

Chujko T. Volody`my`r Slyepchenko. Obrani chasom. Galereya portretiv slavetny`x ukrayinciv / uporyad. Z. Zarems`koyi. Ky`yiv: Sofiya-A, 2014. 86 s.

Chujko T. Osobly`vosti interpretaciyi obrazu Tarasa Shevchenka v zhy`vopy`si j grafici 40-x rokiv XX stolittya // Shevchenkoznavchi studiyi: Zb. nauk. pr. K.: Ky`yivs`ky`j Nacional`ny`j Universy`tet imeni Tarasa Shevchenka, 2015. Vy`p. 18. S. 487–494.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-29

Як цитувати

Чуйко, Т. (2022). Образ Тараса Шевченка в сучасних художніх практиках. Мистецтвознавство України, (22), 72–79. https://doi.org/10.31500/2309-8155.22.2022.270887

Номер

Розділ

Статті