З теоретичної спадщини Олександра Богомазова: нотатки художника «Проблема портрету»

Автор(и)

  • Олена Кашуба-Вольвач Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Україна https://orcid.org/0000-0002-2753-7428

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.294836

Ключові слова:

теорія портрета, творчість Олександра Богомазова, психологія мистецтва, модернізм в Україні

Анотація

Публікація теоретичного тексту Олександра Богомазова «Про портрет» (1915–1916) є частиною великого рукопису «Думки про мистецтво», який художник написав як продовження теоретичної праці «Живопис та елементи» (1914). Теоретичні дослідження були невід’ємною частиною його мистецької практики. В картинах та графіці Богомазов розробляє низку власних прийомів, що дають змогу не лише передавати динамічні стани зображуваних об’єктів, а й створювати враження інтенсивної динамічної напруги та відтворювати відчуття руху. Головний акцент в творах зроблено на психологічному сприйнятті відчуття цього руху з боку глядача. Тому подальші теоретичні розвідки поглиблювалися у бік візуалізації природної енергії об’єктів, що і втілилося у новому тексті «Думки про мистецтво» (1915–1916). За допомогою методу аналітичного розбору живописного твору О. Богомазов вибудовує свою мистецьку теорію як еволюцію живописних елементів. Значущу роль у творчій практиці художника займав портретний жанр, тому важливо дослідити частину теоретичних текстів, присвячених розумінню цілей та живописних завдань, які постають перед художником під час створення портрета.

Біографія автора

Олена Кашуба-Вольвач, Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України

Кандидат мистецтвознавства, старший науковий співробітник, провідний науковий співробітник відділу культурних стратегій, ініціатив і технологій

Посилання

Bogomazov, A. (2005). Ob iskusstve. Zametki teoreticheskogo haraktera [On Art. Notes of Theoretical Nature]. In Ukrainski avanhardysty yak teoretyky i publitsysty (pp. 69–77). Ed. D. Horbachov [et al.]. Kyiv: Triumf [in Russian].

Bohomazov, O. (1915–1916). Dumky pro mystetstvo [Thoughts About Art]. CSAMLA of Ukraine (F. 360, Op. 1, Spr. 158), Kyiv [in Russian].

Bohomazov, O. (1989). Zhyvopys ta elementy [Painting and Elements]. Trans. from Russian by S. Yarynych. Nauka i kultura. Ukraina: Shchorichnyk, 23, 458–466 [in Ukrainian].

Bohomazov, O. (1996). Zhyvopys ta elementy [Painting and Elements]. Ed. and trans. from Russian by T. Popova and S. Popov. Kyiv: Zadumlyvyi straus [in Ukrainian].

Bohomazov, O. (1992). Kartyna — hliadach: [Frahmenty z traktatu “Zhyvopys ta elementy”] [Painting—Viewer: [Fragments for the Treatise Painting and Elements]]. Khronika–2000, 1, 140–154 [in Ukrainian].

Bohomazov, O. (1915–1916). Osnovni kolory palitry. Ziednannia dvokh koloriv. Rivnovaha kilkosti i yakosti. Tablytsia sumisnykh koloriv. Pap., olivets, akvarel, huash, oliia [Basic Colors of the Palette. The Combination of Two Colors. The Balance of Quantity and Quality. Table of Compatible Colors. Paper, Pencil, Watercolor, Gouache, Oil]. CSAMLA of Ukraine (F. 360, Op. 1, Spr. 189), Kyiv [in Russian].

Bohomazov, O. (1915–1916). Pro mystetstvo [On Art]. CSAMLA of Ukraine (F. 360, Op. 1, Spr. 161), Kyiv [in Russian].

Kashuba-Volvach, O. (Ed.). (2019). Oleksandr Bohomazov: tvorcha laboratoriia [naukovyi kataloh] [Oleksandr Bohomazov: Creative Laboratory [academic catalog]]. Kyiv: Natsionalnyi khudozhnii muzei Ukrainy [in Ukrainian].

Nakov, A. L’éloge l’oeuvre bien faite: aux origines du “formalisme” pictural. Alexandre Bogomazov: Jampol, 1880 — Kiev, 1930: Musee d'Art Moderne. Toulouse, 1991. P. 81–96 [in French].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-28

Як цитувати

Кашуба-Вольвач, О. (2023). З теоретичної спадщини Олександра Богомазова: нотатки художника «Проблема портрету». Мистецтвознавство України, (23), 115–128. https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.294836

Номер

Розділ

СУСПІЛЬНИЙ ВИМІР КУЛЬТУРИ