З теоретичної спадщини Олександра Богомазова: нотатки художника «Проблема портрету»
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.294836Ключові слова:
теорія портрета, творчість Олександра Богомазова, психологія мистецтва, модернізм в УкраїніАнотація
Публікація теоретичного тексту Олександра Богомазова «Про портрет» (1915–1916) є частиною великого рукопису «Думки про мистецтво», який художник написав як продовження теоретичної праці «Живопис та елементи» (1914). Теоретичні дослідження були невід’ємною частиною його мистецької практики. В картинах та графіці Богомазов розробляє низку власних прийомів, що дають змогу не лише передавати динамічні стани зображуваних об’єктів, а й створювати враження інтенсивної динамічної напруги та відтворювати відчуття руху. Головний акцент в творах зроблено на психологічному сприйнятті відчуття цього руху з боку глядача. Тому подальші теоретичні розвідки поглиблювалися у бік візуалізації природної енергії об’єктів, що і втілилося у новому тексті «Думки про мистецтво» (1915–1916). За допомогою методу аналітичного розбору живописного твору О. Богомазов вибудовує свою мистецьку теорію як еволюцію живописних елементів. Значущу роль у творчій практиці художника займав портретний жанр, тому важливо дослідити частину теоретичних текстів, присвячених розумінню цілей та живописних завдань, які постають перед художником під час створення портрета.
Посилання
Bogomazov, A. (2005). Ob iskusstve. Zametki teoreticheskogo haraktera [On Art. Notes of Theoretical Nature]. In Ukrainski avanhardysty yak teoretyky i publitsysty (pp. 69–77). Ed. D. Horbachov [et al.]. Kyiv: Triumf [in Russian].
Bohomazov, O. (1915–1916). Dumky pro mystetstvo [Thoughts About Art]. CSAMLA of Ukraine (F. 360, Op. 1, Spr. 158), Kyiv [in Russian].
Bohomazov, O. (1989). Zhyvopys ta elementy [Painting and Elements]. Trans. from Russian by S. Yarynych. Nauka i kultura. Ukraina: Shchorichnyk, 23, 458–466 [in Ukrainian].
Bohomazov, O. (1996). Zhyvopys ta elementy [Painting and Elements]. Ed. and trans. from Russian by T. Popova and S. Popov. Kyiv: Zadumlyvyi straus [in Ukrainian].
Bohomazov, O. (1992). Kartyna — hliadach: [Frahmenty z traktatu “Zhyvopys ta elementy”] [Painting—Viewer: [Fragments for the Treatise Painting and Elements]]. Khronika–2000, 1, 140–154 [in Ukrainian].
Bohomazov, O. (1915–1916). Osnovni kolory palitry. Ziednannia dvokh koloriv. Rivnovaha kilkosti i yakosti. Tablytsia sumisnykh koloriv. Pap., olivets, akvarel, huash, oliia [Basic Colors of the Palette. The Combination of Two Colors. The Balance of Quantity and Quality. Table of Compatible Colors. Paper, Pencil, Watercolor, Gouache, Oil]. CSAMLA of Ukraine (F. 360, Op. 1, Spr. 189), Kyiv [in Russian].
Bohomazov, O. (1915–1916). Pro mystetstvo [On Art]. CSAMLA of Ukraine (F. 360, Op. 1, Spr. 161), Kyiv [in Russian].
Kashuba-Volvach, O. (Ed.). (2019). Oleksandr Bohomazov: tvorcha laboratoriia [naukovyi kataloh] [Oleksandr Bohomazov: Creative Laboratory [academic catalog]]. Kyiv: Natsionalnyi khudozhnii muzei Ukrainy [in Ukrainian].
Nakov, A. L’éloge l’oeuvre bien faite: aux origines du “formalisme” pictural. Alexandre Bogomazov: Jampol, 1880 — Kiev, 1930: Musee d'Art Moderne. Toulouse, 1991. P. 81–96 [in French].