Український театр після повномасштабного російського вторгнення: нове звучання хрестоматійних текстів

Автор(и)

  • Юлія Бентя Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Україна https://orcid.org/0000-0003-1514-3859
  • Павло Шопін Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Україна https://orcid.org/0000-0002-8022-5327

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.294855

Ключові слова:

сучасний український театр, російсько-українська війна, літературна хрестоматія в театрі, актуальне мистецтво, соціальна роль мистецтва, переживання трагічного досвіду, терапевтична роль мистецьких практик

Анотація

У статті проаналізовано нові смислові акценти, які з’явилися у виставах українських театрів 2021–2022 років за хрестоматійними текстами. Дві з розглянутих постановок створено на основі української класики — містерії Тараса Шевченка «Великий льох» і драматичної поеми Лесі Українки «Кассандра». Дві інші вистави — за трагедією Софокла «Цар Едип» та п’єсою Альбера Камю «Каліґула» — цілеспрямовано шукають відповіді на виклики нової української реальності у класиці світової драматургії. Ситуація повномасштабного російського вторгнення чіткіше оприявнила в цих творах добре відомі сенси, а також додала нові. На тлі медійних дискусій про психічне здоров’я російського президента «Каліґула» Театру ім. Івана Франка (Київ) осмислює психологію авторитарного правителя. «Цар Едип» Театру на Подолі (Київ) показує, чому у суспільстві воєнного часу зростає запит на справедливість і дедалі більшого значення набуває моральний бік вчинків. «Великий льох» Полтавського театру ляльок розповідає про драму російсько-української війни крізь призму Шевченкових історичних аналогій. «Кассандра» київського Театру ім. Франка творить атмосферу незахищеної, відкритої навсібіч території, де кожен мешканець, за винятком протагоністки, воліє захистити себе вигадливими конструкціями з примарних ілюзій.

Трагічна реальність російсько-української війни спричинила появу великого масиву актуальної драматургії, яка осмислює новий досвід українського суспільства. Водночас воєнна реальність стала передумовою для суттєвого переосмислення театральних текстів з національного і західноєвропейського канону. Це доводить, що український театр активно реагує на нову реальність, в різний спосіб бере участь в актуальних суспільних дискусіях, що намагаються осмислити драму сучасної війни, творить безпечний простір для спільного емоційного переживання нового трагічного досвіду.

Біографії авторів

Юлія Бентя, Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України

Кандидат мистецтвознавства, науковий співробітник відділу театрознавства

Павло Шопін, Український державний університет імені Михайла Драгоманова

Доктор філософії з германістики, доцент

Посилання

Boroch, Р. & Korzeniowska-Bihun, А. (2023). Ukrainian Theatre in Migration: Military Anthropology Perspective. In The Palgrave Handbook of Theatre and Migration (pp. 501–511). Ed. Y. Meerzon, S. E. Wilmer. Palgrave.

Klekovkin, O., Bentia, I. & Kulinska, S. (2023). Teatralna kultura Ukrainy: Materialy do istorychnoho slovnyka [Theater Culture of Ukraine: Materials for a Historical Dictionary]. Kyiv: MARI NAM Ukraine [in Ukrainian].

Lypkivska, A. (Ed.). (2019). Ukrainian Theatre Festival and Award GRA: The First Yearbook. Kyiv: The National Union of Theatre Artists of Ukraine. Retrieved from https://nstdu.com.ua/wpcontent/uploads/2019/11/GRA_book_compressed.pdf [in Ukrainian].

Lypkivska, A. (Ed.). (2020). Ukrainian Theatre Festival and Award GRA: The Second Yearbook. Kyiv: The National Union of Theatre Artists of Ukraine. Retrieved from https://nstdu.com.ua/wp-content/uploads/2021/01/GRA_book_2020_a4_print-compressed.pdf [in Ukrainian].

Oltarzhevska, L. (Ed.). (2021). Ukrainian Theatre Festival and Award GRA: The Third Yearbook. Kyiv: The National Union of Theatre Artists of Ukraine. Retrieved from https://nstdu.com.ua/festival/almanah-iii-vseukrayinskogo-teatralnogo-festivalyu-premiyi-gra/ [in Ukrainian].

Oltarzhevska, L. (Ed.). (2023) Ukrainian Theatre Festival and Award GRA: The Fourth Yearbook. Kyiv: The National Union of Theatre Artists of Ukraine. Retrieved from https://nstdu.com.ua/wp-content/uploads/2023/12/Almanah_GRA_2021.pdf [in Ukrainian].

Shchukina, Y. (2023, December). Holos neperemozhnykh: yak viina zminiuie ukrainskyi teatr [The Voice of the Invincibles: How the War Changes Ukrainian Theater]. Artkursyv, 11, 48–57 [in Ukrainian].

Smith, М., Rozova, Т., Borodina, Н., & Ovcharenko, Т. (2023). Teatr lialok pered oblychchiam viiny [Puppetry in the Face of War]. Kulturolohichnyi almanakh, 2, 276–288. DOI: 10.31392/cult.alm.2023.2.38 [in Ukrainian].

Strutynskyi, B. (2023). Ukrainskyi teatr pid chas rosiisko-ukrainskoi viiny: zminy, problemy, tendentsii [Ukrainian Theater During the Russian-Ukrainian War: Changes, Problems, and Trends]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru kino i telebachennia imeni I K Karpenka-Karoho. 32, 30–35. DOI: 10.34026/1997-4264.32.2023.281318 [in Ukrainian].

Toros, A. (2022). Ukrainian Theatre During the Current War, Stanislavski Studies, 10(2), 177–185. DOI: 10.1080/20567790.2022.2115601

Vasyliev, S. (2023, April). Teatr boliu ta muzhnosti [Theater of Pain and Courage]. Artkursyv, 10, 6–9 [in Ukrainian].

Veselovska, H. (2022, December). Living in the War: the Ukrainian Theatre Since the Russian Invasion. Critical Stages / Scènes critiques: The IATC journal / Revue de l’AICT, 26. Retrieved from https://www.critical-stages.org/26/living-in-the-war-the-ukrainian-theatre-sincethe-russian-invasion/

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-28

Як цитувати

Бентя, Ю., & Шопін, П. (2023). Український театр після повномасштабного російського вторгнення: нове звучання хрестоматійних текстів. Мистецтвознавство України, (23), 61–74. https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.294855

Номер

Розділ

МИСТЕЦЬКА РЕЦЕПЦІЯ ВІЙНИ