Український театр після повномасштабного російського вторгнення: нове звучання хрестоматійних текстів
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.294855Ключові слова:
сучасний український театр, російсько-українська війна, літературна хрестоматія в театрі, актуальне мистецтво, соціальна роль мистецтва, переживання трагічного досвіду, терапевтична роль мистецьких практикАнотація
У статті проаналізовано нові смислові акценти, які з’явилися у виставах українських театрів 2021–2022 років за хрестоматійними текстами. Дві з розглянутих постановок створено на основі української класики — містерії Тараса Шевченка «Великий льох» і драматичної поеми Лесі Українки «Кассандра». Дві інші вистави — за трагедією Софокла «Цар Едип» та п’єсою Альбера Камю «Каліґула» — цілеспрямовано шукають відповіді на виклики нової української реальності у класиці світової драматургії. Ситуація повномасштабного російського вторгнення чіткіше оприявнила в цих творах добре відомі сенси, а також додала нові. На тлі медійних дискусій про психічне здоров’я російського президента «Каліґула» Театру ім. Івана Франка (Київ) осмислює психологію авторитарного правителя. «Цар Едип» Театру на Подолі (Київ) показує, чому у суспільстві воєнного часу зростає запит на справедливість і дедалі більшого значення набуває моральний бік вчинків. «Великий льох» Полтавського театру ляльок розповідає про драму російсько-української війни крізь призму Шевченкових історичних аналогій. «Кассандра» київського Театру ім. Франка творить атмосферу незахищеної, відкритої навсібіч території, де кожен мешканець, за винятком протагоністки, воліє захистити себе вигадливими конструкціями з примарних ілюзій.
Трагічна реальність російсько-української війни спричинила появу великого масиву актуальної драматургії, яка осмислює новий досвід українського суспільства. Водночас воєнна реальність стала передумовою для суттєвого переосмислення театральних текстів з національного і західноєвропейського канону. Це доводить, що український театр активно реагує на нову реальність, в різний спосіб бере участь в актуальних суспільних дискусіях, що намагаються осмислити драму сучасної війни, творить безпечний простір для спільного емоційного переживання нового трагічного досвіду.
Посилання
Boroch, Р. & Korzeniowska-Bihun, А. (2023). Ukrainian Theatre in Migration: Military Anthropology Perspective. In The Palgrave Handbook of Theatre and Migration (pp. 501–511). Ed. Y. Meerzon, S. E. Wilmer. Palgrave.
Klekovkin, O., Bentia, I. & Kulinska, S. (2023). Teatralna kultura Ukrainy: Materialy do istorychnoho slovnyka [Theater Culture of Ukraine: Materials for a Historical Dictionary]. Kyiv: MARI NAM Ukraine [in Ukrainian].
Lypkivska, A. (Ed.). (2019). Ukrainian Theatre Festival and Award GRA: The First Yearbook. Kyiv: The National Union of Theatre Artists of Ukraine. Retrieved from https://nstdu.com.ua/wpcontent/uploads/2019/11/GRA_book_compressed.pdf [in Ukrainian].
Lypkivska, A. (Ed.). (2020). Ukrainian Theatre Festival and Award GRA: The Second Yearbook. Kyiv: The National Union of Theatre Artists of Ukraine. Retrieved from https://nstdu.com.ua/wp-content/uploads/2021/01/GRA_book_2020_a4_print-compressed.pdf [in Ukrainian].
Oltarzhevska, L. (Ed.). (2021). Ukrainian Theatre Festival and Award GRA: The Third Yearbook. Kyiv: The National Union of Theatre Artists of Ukraine. Retrieved from https://nstdu.com.ua/festival/almanah-iii-vseukrayinskogo-teatralnogo-festivalyu-premiyi-gra/ [in Ukrainian].
Oltarzhevska, L. (Ed.). (2023) Ukrainian Theatre Festival and Award GRA: The Fourth Yearbook. Kyiv: The National Union of Theatre Artists of Ukraine. Retrieved from https://nstdu.com.ua/wp-content/uploads/2023/12/Almanah_GRA_2021.pdf [in Ukrainian].
Shchukina, Y. (2023, December). Holos neperemozhnykh: yak viina zminiuie ukrainskyi teatr [The Voice of the Invincibles: How the War Changes Ukrainian Theater]. Artkursyv, 11, 48–57 [in Ukrainian].
Smith, М., Rozova, Т., Borodina, Н., & Ovcharenko, Т. (2023). Teatr lialok pered oblychchiam viiny [Puppetry in the Face of War]. Kulturolohichnyi almanakh, 2, 276–288. DOI: 10.31392/cult.alm.2023.2.38 [in Ukrainian].
Strutynskyi, B. (2023). Ukrainskyi teatr pid chas rosiisko-ukrainskoi viiny: zminy, problemy, tendentsii [Ukrainian Theater During the Russian-Ukrainian War: Changes, Problems, and Trends]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru kino i telebachennia imeni I K Karpenka-Karoho. 32, 30–35. DOI: 10.34026/1997-4264.32.2023.281318 [in Ukrainian].
Toros, A. (2022). Ukrainian Theatre During the Current War, Stanislavski Studies, 10(2), 177–185. DOI: 10.1080/20567790.2022.2115601
Vasyliev, S. (2023, April). Teatr boliu ta muzhnosti [Theater of Pain and Courage]. Artkursyv, 10, 6–9 [in Ukrainian].
Veselovska, H. (2022, December). Living in the War: the Ukrainian Theatre Since the Russian Invasion. Critical Stages / Scènes critiques: The IATC journal / Revue de l’AICT, 26. Retrieved from https://www.critical-stages.org/26/living-in-the-war-the-ukrainian-theatre-sincethe-russian-invasion/