Український музичний модернізм: передумови концептуалізації

Автор(и)

  • Олена Корчова Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Україна https://orcid.org/0000-0001-9206-7058

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.294860

Ключові слова:

українська музична культура ХХ століття, український музичний модернізм, естетика модернізму, стиль, соцреалізм, концептуалізація

Анотація

Окреслено поточну культурологічну ситуацію навколо питання українського музичного модернізму. Наведено приклади актуалізації цього питання в українській музичній практиці останніх років. Розглянуто ініціативи дослідників зазначеного питання Олексія Шмурака та Лії Бетстоун. Залучено до розгляду предметні положення Мирослави Новакович щодо наукового тлумачення поняття українського музичного модернізму, визначальних рис його естетики та кола його представників. Виокремлено низку передумов концептуалізації поняття українського музичного модернізму у концертно-виконавській, лекційнопопуляризаторській, освітній та науково-дослідницькій сферах. На основі власної концепції музичного модернізму запропоновано оригінальний погляд на феномен українського музичного модернізму як на певний епохальний період, визначено його хронологічні межі та специфічні чинники. Охарактеризовано співвідношення модернізму та соцреалізму в українській музичній культурі ХХ століття.

Біографія автора

Олена Корчова, Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України

Кандидат мистецтвознавства, доцент, науковий співробітник відділу естетики

Посилання

Dubrovnyi, T. M. (2023). Sylabus z navchalnoi dystsypliny “Ukrainskyi muzychnyi modernizm” [Course Syllabus for Ukrainian Musical Modernism]. Lviv: LNU im. I. Franka. Retrieved from https://kultart.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/02/Ukr_muz_modernizm_-_Sylabus_-_Dubrovnyy_2023-3.pdf [in Ukrainian].

Korniy, L. P. (1998). Istoriia ukrainskoi muzyky. Chastyna druha (druha polovyna XVIII st.) [History of Ukrainian Music. Part II (Second Half of the Eighteenth Century)]. Kyiv — Kharkiv — New-York [in Ukrainian].

Korchova, O. O. (2020). Muzychnyi modernizm yak terra cognita [Musical Modernism as Terra Cognita]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Naydiuk, O. (2022, December 2). Leah Batstone: “Bilshist amerykantsiv ne znaiut, shcho chastyna yikhnoi kultury rodom z Ukrainy” [Leah Batstone: “Most Americans Don’t Know That Part of Their Culture Comes From Ukraine”]. LB.ua. Retrieved from https://lb.ua/culture/2022/12/02/537730_liya_betstoun_bilshist.html [in Ukrainian].

Novakovych, M. O. (2012). Kanon ukrainskoho muzychnoho modernizmu (na prykladi tvorchosti Borysa Liatoshynskoho) [The Canon of Ukrainian Musical Modernism (The Case of Borys Liatoshynsky’s Work)]. Lutsk: Tverdynia [in Ukrainian].

Savchuk, I. B. (2020). Borys Liatoshynskyi i polska kultura: komunikatsii, kolaboratsii, kontsepty [Borys Liatoshynsky and Polish Culture: Communications, Collaborations, Concepts]. Nizhyn: Vydavets Lysenko M. M. [in Ukrainian].

Samchenko, V. (2022, October 5). Leah Batstone, muzykoznavytsia zi SShA: “Shchedryk” z muzykoiu Leontovycha ye chastynoiu amerykanskoi kultury [Leah Batstone, Musicologist from the United States: Shchedryk by Leontovych is Part of American Culture]. Ukrinform. Retrieved from https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/3586158-lia-betstoun-muzikoznavica-zi-ssa.html [in Ukrainian].

Terniievska, Y. (2022). Protses kontseptualizatsii yak aspekt piznavalnoi diialnosti liudyny [Process of Conceptualization as an Aspect of Human Cognitive Activity]. Advanced Linguistics, 9, 29–37. DOI: 10.20535/2617-5339.2022.9.258879 [in Ukrainian].

Fedorina, V., Melish, R., Melnyk,T. & Shmurak, O. (2023, August 10). Yanovskyi, Yakymenko, Senytsia. Kyiv Daily. Retrieved from https://kyivdaily.com.ua/ukrayinskyj-modernizm/ [in Ukrainian].

Filova, T. V. (2014). Modernizm v ukrainskii kulturi kintsia XIX st. — pochatku XX st. [Modernism in Ukrainian Culture in the Late Nineteenth and Early Twentieth Centuries]. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “Theory of Culture and Philosophy of Science,” 1083(49). Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/thcphs/article/view/2125 [in Ukrainian].

Shmurak O. (2023, April 23). Istoriia ukrainskoho kompozytorskoho myslennia. Chastyna III. Dvadtsiate storichchia [History of Ukrainian Compositional Thinking. Part III. The Twentieth Century]. LB.ua. Retrieved from https://lb.ua/culture/2023/04/23/552709_istoriya_ukrainskogo.html [in Ukrainian].

Dios, A. de, Dodds, P., Groth, S. K., Benivolsky, X., Borchgrevink, H., Bubandt, N., Chekan, Y., Cunha, M. R. L. da, Farnsworth, B., Lovell, R., Mann, C., Mauruschat, A., Nwachukwu, U.-U. L., Steen, E. M. B. & Zhao, Y. (2023, December 8). Thinking Decolonially Towards Music’s Institution: A Post-conference Reflection. Seismograf. Retrieved from https://seismograf.org/en/artikel/thinking-decolonially-towards-musics-institution-postconference-reflection

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-28

Як цитувати

Корчова, О. (2023). Український музичний модернізм: передумови концептуалізації. Мистецтвознавство України, (23), 170–179. https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.294860

Номер

Розділ

ТЕАТР І МУЗИКА: КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЯ МИСТЕЦЬКИХ ПРАКТИК