Виконавсько-семантичний простір інструментальної виражальності Бориса Лятошинського 1920-х (на прикладі Сонати для скрипки і фортепіано (1926))

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.294864

Ключові слова:

творчість Бориса Лятошинського, симфонізм, темброфонізм, соната для скрипки і фортепіано, інтерпретація

Анотація

У статті розглянуто виконавсько-семантичні особливості камерно-інструментальної стилістики Бориса Лятошинського на прикладі Сонати для скрипки та фортепіано (1926), знакового твору модерного періоду творчості композитора. Активно наснажена новими виражальними компонентами, суголосними з тогочасними пошуками європейських митців, камерна творчість стає полем становлення стильового дискурсу Лятошинського, спрямованого на симфонічність вислову, апробацію у сфері камерно-інструментальних здобутків тих виразових засобів та формотворчих пошуків, що згодом апробуються у написанні симфонічних полотен. Принцип симфонічності формує відповідний виконавсько-семантичний простір інструментальної виражальності. У камерному полі Сонати для скрипки та фортепіано композитору вдалося розширити темброві можливості скрипки і фортепіано як солюючих інструментів камерного ансамблю. Специфіка виконавської драматургії у цьому творі визначається низкою особливостей. Серед них найважливішу роль відіграють принципи симфонізації, а відтак трактування партій скрипки та фортепіано як своєрідних оркестрових груп з їх тембродраматургічними лініями розвитку, ритмічно комплементарних пластів у спільному образотворені. В умовах узагальнено трактованої програмності та специфічної одночастинної структури Сонати врахування цих драматургічних компонентів є важливим, оскільки вони багато в чому забезпечують сприйняття музичного змісту та його композиційної логіки.

Посилання

Homon, T. (2017). Rannii period tvorchosti Borysa Liatoshynskoho: naukova rekonstruktsiia za materialamy nevidomykh i malovidomykh dzherel 1910-kh rokiv [The Early Period of Borys Liatoshynsky’s Creative Work: A Scholarly Reconstruction Made Using Unknown and Little Known Sources of the 1910s]. Doctoral Dissertation. Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, Kyiv [in Ukrainian].

Homon, T. & Savchuk, I. (2013). Vykonavsko-pedahohichna tvorchist I. S. Tsarevych u konteksti stanovlennia ukrainskoho kamerno-instrumentalnoho vykonavstva druhoi polovyny XX stolittia [Performing and Educational Work of I. Tsarevych in the Context of the Formation of Ukrainian Chamber Music Performance in the Second Half of the Twentieth Century]. Artistic Culture. Topical Issues, 9, 159–174 [in Ukrainian].

Hrysenko, L. (1963). Rol orhannoho punktu i ostynato u tvorchosti B. M. Liatoshynskoho [The Role of the Pedal Point and Ostinato in the Work of B. M. Liatoshynsky]. In Naukovometodychni zapysky (pp. 24–39). Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Kopytsia, M. (2002). Dramaturhichni kolizii symfonii Borysa Liatoshynskoho [Dramatic Collisions of Symphonies by Borys Liatoshynsky]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music [in Ukrainian].

Kozarenko, O. (2000). Fenomen ukrainskoi natsionalnoi muzychnoi movy [The Phenomenon of the Ukrainian National Musical Language]. Lviv: Vyd-vo NTSh [in Ukrainian].

Samokhvalov, V. (1970). Cherty muzykalnoho myshleniya B. Liatoshynskoho [The Features of Borys Liatoshynsky’s Musical Thought]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Russian].

Savchuk, I. (2021). Borys Liatoshynsky i polska kultura. Komunikatyvni polia tvorchosti [Borys Liatoshynsky and Polish Culture. Communicative Fields of Creativity]. Doctoral Dissertation. Modern Art Research Institute, National Academy of Arts of Ukraine, Kyiv. Retrieved from http://www.mari.kiev.ua/sites/default/files/inline-files/Diser_I_B_Savchuk.pdf [in Ukrainian].

Savchuk, I. & Homon, T. (2019). Rannia tvorchist Borysa Liatoshynskoho: semantychnyi aspekt [The Early Work of Borys Liatoshynsky: Semantic Aspects]. Art Research of Ukraine, 19, 162–182. DOI: 10.31500/2309-8155.19.2019.185990 [in Ukrainian].

Tsarevych, I. (1987). Strunnyi kvartet re minor soch. 1 B. N. Liatoshynskoho (materialy k tvorcheskoi biografii kompozytora) [String Quartet d-moll Op. 1 by Borys Liatoshynsky (Materials for the Composer’s Biography)]. In Kopytsia, M. (Ed.). Borys Mykolaiovych Liatoshynsky (pp. 126–130). Kyiv: Muzychna Ukraina [in Russian].

Tsarevych, I. (1972). Kamerno-instrumentalni ansambli B. Liatoshynskoho, stvoreni u 20-kh rokakh [Borys Liatoshynsky’s Work for Chamber Ensembles, Created in the 1920s]. Ukrainske muzykoznavstvo, 7, 103–118 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-28

Як цитувати

Хань, Ч. (2023). Виконавсько-семантичний простір інструментальної виражальності Бориса Лятошинського 1920-х (на прикладі Сонати для скрипки і фортепіано (1926)). Мистецтвознавство України, (23), 231–237. https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.294864

Номер

Розділ

ТЕАТР І МУЗИКА: КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЯ МИСТЕЦЬКИХ ПРАКТИК