Батярські пісні в творчості Юрія Шевченка: ґенеза, функції, відкриття

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.294866

Ключові слова:

творчість Юрія Шевченка, батярські пісні, міський фольклор, жанр, камерна музика, програмна сюїта, генетико-типологічний аналіз

Анотація

Розглянуто сюїту для камерного оркестру «Батярські пісні» Юрія Шевченка, а також оригінальні батярські пісні, що стали інтонаційною основою тематизму твору. Зʼясовано генезу застосованих у творі батярських пісень, їх ритмо-інтонаційні та жанрові характеристики. Дослідження вказало на генеалогічні зв’язки музичного та поетичного текстів батярських пісень, їх взаємовплив і трансформацію, що розкриває історію поширення пісні, адаптації до актуальних для епохи проблем, особливості музичноінтонаційного словника. Виявлено функції батярських пісень в авторському полотні Ю. Шевченка на рівні композиційної, драматургічної, метро-ритмічної, фактурної, динамічної та інтонаційної організації. Композитор створює покликання на унікальний пласт міського музичного фольклору — батярські пісні, а також окреслює тенденції музичного життя Львова ХХ століття, залучивши популярні танцювальні жанри вказаного періоду

Біографія автора

Іванна Олійник, Львівський національний університет імені Івана Франка

Aспірантка кафедри музикознавства та хорового мистецтва

Посилання

Zinkevych, O. (2023). Ukrayinska symfoniya 1970–1980-x rokiv. Genetyko-typologichnyj aspekt [Ukrainian Symphony of the 1970s and 1980s. Genetic and Typological Aspect]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music [in Ukrainian].

Oliynyk, I. (2021). Batyarski pisni u tvorchosti Viktora Morozova (do 70-richchya muzykanta) [Batyar Songs in the Work of Viktor Morozov (To the Seventieth Anniversary of the Musician)]. Scientific herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 130, 119–130. DOI: 10.31318/2522-4190.2021.130.231211 [in Ukrainian]

Oliynyk, I. (2022). Zhanr yak muzychnyj znak epoxy u romani «Tango smerti» Yuriya Vynnychuka [Genre as a Musical Sign of the Era in the Novel Tango of Death by Yurii Vynnychuk]. Scientific herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 133, 47–58. DOI: 10.31318/2522-4190.2022.133.257301 [in Ukrainian]

Tys, Y. (1951). Symfoniya zemli [Symphony of the Earth]. Buenos Aires: Mykola Denisyuk Publishing House [in Ukrainian].

Chekan, О. (1999). Hudozhnij prostir muzychnogo tvoru: geneza ta funkcionuvannya [The Artistic Space of a Musical Work: Genesis and Functioning] Doctoral Dissertation: Abstract. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].

Chekan, Y. (2009). Intonacijnyj obraz svitu [Intonation Image of the World]. Kyiv: Logos [in Ukrainian].

Habela, J. & Kurzowa, Z. (1997). Lwowskie piosenki uliczne, kabaretowe i okolicznościowe do 1939 roku [Lviv Street, Cabaret and Occasional Songs Until 1939] Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne [in Polish].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-26

Як цитувати

Олійник, І. (2024). Батярські пісні в творчості Юрія Шевченка: ґенеза, функції, відкриття. Мистецтвознавство України, (24), 189–203. https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.294866

Номер

Розділ

Статті