Семантична інтерпретація образу Мирослави в опері «Золотий обруч» Бориса Лятошинського

Автор(и)

  • Ірина Ушаньова-Рудько Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0009-0000-7885-8750

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.294867

Ключові слова:

опера Бориса Лятошинського «Золотий обруч», семантична інтерпретація, музична семантика, ідейна концепція опери, жіночий образ в опері, тематизм

Анотація

Розглянуто інтерпретацію образу Мирослави в опері Бориса Лятошинського «Золотий обруч» у семантичному аспекті. З’ясовано, що в образі дівчини типізовано найкращі риси жіночих персонажів: поетичність і лагідність натури, здатність вірно і віддано кохати, вірність рідному народу і краю та готовність захищати його від ворогів. Досліджено провідну роль образу Мирослави у драматургії опери як основного фактору динамічного розвитку сюжету, який впливає на вчинки інших героїв та прискорює зміну подій. Констатовано складний психологічний розвиток характеру дівчини, відображений через поступове якісне перетворення її тематизму. Виокремлено основні етапи психологічного переродження героїні, які розкриває композитор. Проаналізовано семантичну значимість інтонацій, гармонії, ладотональності, тематичних побудов, інших музичних структур, завдяки яким відбувається становлення образу Мирослави. З’ясовано провідну роль цього персонажу в концепції твору.

Посилання

Arkhimovych, L. (1970). Shliakhy rozvytku ukrainskoi radianskoi opery [Ways of Development of Ukrainian Soviet Opera]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Bondarchuk, V. (2016). Opera Borysa Liatoshynskoho “Zolotyi obruch” u stsenichnii proektsii Dmytra Hnatiuka [The Golden Crown Opera by Borys Liatoshynsky in the Stage Direction by Dmytro Hnatiuk]. Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 114, 312–327 [in Ukrainian].

Veselovska, H. (2006). Zhyttia stsenichnoho tvoru: Z istorii pershovtilennia opery B. Liatoshynskoho “Zolotyi obruch” za povistiu I. Franka “Zakhar Berkut” [The Life of a Stage Work: From the History of the First Performance of Borys Liatoshynsky’s Opera The Golden Crown Based on Ivan Franko’s Zakhar Berkut Story]. Visnyk of the Lviv University. Series Art Studies, 6, 47–54 [in Ukrainian].

Hordiichuk, M. (1990). “Zolotyi obruch” [The Golden Crown]. Muzyka, 2, 6–9 [in Ukrainian].

Dramaturh Ya. Mamontov pro “Zolotyi Obruch” (1930). [Playwright Yakiv Mamontov about The Golden Crown]. Mystetska trybuna, 16, 18 [in Ukrainian].

Zahaikevych, M. (1970). Vdruhe — cherez 40 rokiv [The Second Time — 40 Years Later]. Muzyka, 5, 7–9 [in Ukrainian].

Izvarina, O. (2016). Opera “Zolotyi obruch” B. Liatoshynskoho v konteksti universalii kultury: zmina smysliv interpretatsii [The Golden Crown Opera by Borys Liatoshynsky in the Context of Cultural Universals: Changing Meanings of Interpretation]. The Culturology Ideas, 9, 123–127 [in Ukrainian].

Kovalska-Frait, O. (2009). Symvolistski tendentsii u prohramnykh fortepiannykh tvorakh F. Yakymenka ta B. Liatoshynskoho [Symbolist Tendencies in the Program Piano Works of Fedir Yakymenko and Borys Liatoshynsky]. Muzychna Ukrainistyka: Suchasnyi Vymir, 3, 188–199. Retrieved from http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/39415 [in Ukrainian].

Kozarenko, O. (2015). “Kvity zla” abo “Misiachni tini” [Les Fleurs du mal or Moon Shadows]. Muzyka, 3–5, 22–23 [in Ukrainian].

Kozarenko, O. (1998). Deiaki tendentsii rozvytku natsionalnoi muzychnoi movy v pershii tretyni XX stolittia [Some Trends in the Development of the National Musical Language in the First Third of the Twentieth Century]. Ukrainian Musicology, 28, 144–154 [in Ukrainian].

Kozarenko, O. (2015). Zamist peredmovy [In Lieu of Preface]. In Borys Liatoshynskyi. Romansy 1920-kh [Borys Liatoshynsky. Romances of the 1920s] (2nd ed.) (pp. 5–6). Ed. Igor Savchuk. Kyiv; Nizhyn: Modern Art Research Institute [in Ukrainian].

Kozarenko, O. (2000). Muzychna mova B. Liatoshynskoho v umovakh stratyfikatsii natsionalnoho muzychno-semiotychnoho protsesu [The Musical Language of Borys Liatoshynsky in the Context of Stratification of the National Musical and Semiotic Process]. Ukrainian Musicology, 29, 116–124 [in Ukrainian].

Liatoshynsky, B. (n.d.) Zolotyi obruch. Opera. Clavier. [The Golden Crown Opera. Clavier]. Kyiv [in Ukrainian].

Malozomova, O. (2015). Operni dramy i kolizii [Opera Dramas and Collisions]. Muzyka, 3–5, 38–43 [in Ukrainian].

Moskalenko, V. (2013). Lektsii po muzykalnoy interpretatsii [Lectures on the Interpretation of Music]. Kyiv: Kliaksa [in Russian].

Novakovych, M. (2009). Znakova pryroda muzyky Borysa Liatoshynskoho [The Symbolic Nature of Borys Liatoshynsky’s Music]. Muzykoznavchi studii Instytutu mystetstv Volynskoho natsionalnoho universytetu im. Lesi Ukrainky ta NMAU im. P. I. Chaikovskoho, 4, 4–19 [in Ukrainian].

Riabukha, N. (2015). Poetyka zvukovoho obrazu svitu B. Liatoshynskoho (na prykladi fortepiannoi tvorchosti) [The Poetics of the Sound Image of Borys Liatoshynsky’s World: The Case of Piano Composition]. Culture of Ukraine. Art Studies, 51, 26–39. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kum_2015_51_5 [in Ukrainian].

Savchuk, I. (2015). “Borys Liatoshynskyi. Romansy 1920-kh”: nota bene u postvydavnychykh komentariakh [Borys Liatoshynsky. Romances of the 1920s: Nota Bene in the Post-publication Comments]. Art Research of Ukraine, 15, 119–134 [in Ukrainian].

Savchuk, I. (2021). Borys Liatoshynskyi i polska kultura. Komunikatyvni polia tvorchosti [Borys Liatoshynsky and Polish Culture. Communicative Fields of Creativity]. Doctoral Dissertation. Modern Art Research Institute, National Academy of Arts of Ukraine, Kyiv. Retrieved from http://www.mari.kiev.ua/sites/default/files/inline-files/Diser_I_B_Savchuk.pdf [in Ukrainian].

Savchuk, I. (2006). Intertekstualni znosky v trokh romansakh Borysa Liatoshynskoho na virshi kytaiskykh poetiv [Intertextual Footnotes in Three Romances by Borys Liatoshynsky Based on Poems by Chinese Poets]. Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 55, 124–132 [in Ukrainian].

Samokhvalov, V. (1973). Borys Liatoshynsky (2nd ed.). Ed. L. M. Mokrytska. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Tuchynska, T. (2015). Mifopoeticheskoe prostranstvo romansov B. Liatoshynskoho 1920-kh hodov [Mythopoetic Space of Borys Liatoshynsky’s Romances of the 1920s]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts. Art Studies, 5, 123–134 [in Ukrainian].

Fleichuk, K. (2016). Dramaturhichno-kontseptualni dominanty opery Borysa Liatoshynskoho “Zolotyi obruch” (postanovka Lvivskoho derzhavnoho akademichnoho teatru opery i baletu imeni Ivana Franka, 1970) [Dramaturgical and Conceptual Dominants of Borys Liatoshynsky’s Opera The Golden Crown (Staged by the Lviv Ivan Franko State Academic Opera and Ballet Theater, 1970)]. Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 114, 296–311. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvnmau_2016_114_18 [in Ukrainian].

Kharchenko, Y. (2013). Metod anahram yak odyn iz proiaviv intertekstualnosti muzyky Borysa Liatoshynskoho [The Anagram Method as One of the Manifestations of Intertextuality in the Music of Borys Liatoshynsky]. Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 86, 295–307 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-28

Як цитувати

Ушаньова-Рудько, І. (2023). Семантична інтерпретація образу Мирослави в опері «Золотий обруч» Бориса Лятошинського. Мистецтвознавство України, (23), 217–230. https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.294867

Номер

Розділ

ТЕАТР І МУЗИКА: КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЯ МИСТЕЦЬКИХ ПРАКТИК