Театр San Cassiano в історії опери

початок креативної індустрії

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.297536

Ключові слова:

опера, публічний оперний театр, Teatro San Cassiano, діяльність братів Трон, креативна індустрія

Анотація

Дослідження присвячено першому загальнодоступному оперному театру San Cassiano (Венеція, 1637), поява якого стала кардинальним чинником трансформації опери з придворної аристократичної розваги на креативну індустрію. Розглянуто питання, пов’язані з історією побудови театру та діями його власників, венеційських нобелів братів Трон, спрямованими на перетворення опери на бізнес. Виявлено можливі прообрази та причини конструктивних рішень, застосованих у театрі, зокрема сторчових лож та U-подібної форми глядачевої зали. Наведено параметричні характеристики компонентів театральної будівлі San Cassiano — сцени, глядачевої зали, лож. Зазначено, що ярусний театр San Cassiano став прототипом для наслідування не тільки у Венеції, але і в інших містах Італії та Європи. Так, серед венеційських театрів XVII століття на San Cassiano орієнтувались загальнодоступні театри SS Giovanni e Paolo (1638), Novissimo (1640), San Moise (1640), San Gіovanni Crisostomo (1678); поза межами Венеції — Teatro Falcone (Ґенуя, 1652) та Teatro Tordinona (Рим, 1671). Наголошено, що одним з ключових факторів динамічного поширення опери та формування оперної інфраструктури в Європі стала ринкова конкуренція. Після появи San Cassiano розвиток опери набув чітко визначеного вектора: від елітарної розваги — до підприємства креативної індустрії.

Біографія автора

Юрій Чекан, Український католицький університет

Доктор мистецтвознавства, доцент, професор кафедри культурології

Посилання

Colbert, F., Nantel, J., Bilodeau, S. & Rich, J. D. (2004). Marketynh u sferi kultury ta mystetstv [Marketing Culture and the Arts]. Lviv: Kalvariia [in Ukrainian].

Norwich, J. J. (2010). Istoriya Venecianskoj respubliki [A History of Venice]. Moscow: ACT [in Russian].

D’Orazio, D. (2020). Italian-Style Opera Houses: A Historical Review. Applied Sciences, 10(13), 4613. DOI: 10.3390/app10134613

Glixon, В. & Glixon, J. (2006). Inventing the Business of Opera: The Impresario and His World in Seventeenth-Century Venice. New York: Oxford University Press.

Johnson, Е. (2002). The Short, Lascivious Lives of Two Venetian Theaters, 1580–85. Renaissance Quarterly, 55(3), 936–968. DOI: 10.2307/1261561

Loewenberg, А. (1978). Annals of Opera, 1597–1940, 3rd ed. London: John Calder.

Lynn, K. (2005). Italian Opera Houses and Festivals. Lanham, Maryland; Toronto; Oxford: Scarecrow Press.

Patuzzi, S. (2019, October 11). TSC up Close — Stefano Patuzzi. Teatro San Cassiano. Retrieved from https://www.teatrosancassiano.it/en/news/the-san-cassiano-up-close-dr-stefanopatuzzi

Rosand, E. (1991). Opera in Seventeenth-Century Venice: The Creation of a Genre. Berkeley: University of California Press.

Swain, J. (2013). Historical Dictionary of Baroque Music. Lanham, Maryland: Scarecrow Press.

Thorburn, S. (2006). Seventeenth Century Venetian Opera: The Collaborative Context of a Commercial Synaesthesia Art Form. Doctoral Dissertation. Toronto: University of Toronto, Graduate Department of Music. Retrieved from https://hdl.handle.net/1807/122279

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-28

Як цитувати

Чекан, Ю. (2023). Театр San Cassiano в історії опери: початок креативної індустрії. Мистецтвознавство України, (23), 162–169. https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.297536

Номер

Розділ

ТЕАТР І МУЗИКА: КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЯ МИСТЕЦЬКИХ ПРАКТИК