Аспекти сучасного оперознавства
пригоди оперних сюжетів
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.297538Ключові слова:
оперний сюжет, сюжетний мотив, femme fatale на оперній сцені, ґендерні аспекти оперних сюжетів, історія опери XVIII–ХХ столітьАнотація
У статті досліджуються парадокси використання в опері переробок літературних джерел: авторських творів, міфів та казок, легенд і переказів. Серед цих сюжетів виокремлюється тема «фатальної жінки» (femme fatale), пов’язана з мотивом спокуси і фінальної катастрофи, якою завершується її шлях. Тема «фатальної жінки» розглядається у контексті ґендерної проблематики, співвідношення чоловічого і жіночого світів. Дослідження базується на принципах історичної поетики. Проаналізовано витоки сюжетних мотивів, їхній рух у часі, комбінацію мотивів у зв’язку з системою персонажів, зовнішніми і внутрішніми мотивами їхньої поведінки і, в цілому, з художньою структурою твору. Аналіз сюжетів з точи зору існування в них спільних мотивів та їхнього місця у цілісній сюжетній будові здійснено на матеріалі опер композиторів різних епох. Твори Ж. Б. Люллі, Ґ. Ф. Генделя, А. Дворжака, Ж. Бізе, Р. Ваґнера, А. Берґа вперше розглядаються з точи зору існування в них спільних мотивів та їх місця у цілісній сюжетній будові. Це дозволяє розкрити нелінійні зв’язки між оперними творами, які належать до різних історичних етапів, різних жанрів і національних оперних традицій.
Посилання
Wang, L. (2019). Operna siuzhetolohiia yak predmet suchasnoho muzykoznavstva [Opera Plotology as a Subject of Modern Musicology]. Doctoral Dissertation. A. V. Nezhdanova Odesa National Academy of Music [in Ukrainian].
Plutok, V. (2017). Syntez zhanrovykh modelei epichnoi poemy, lytsarskoho romanu ta klasytsystskoi trahedii v operi J. B. Lully “Armida” [Synthesis of Genre Models of Epic Poem, Chivalric Romance and Classicist Tragedy in J. B. Lully’s Opera Armida]. Muzychna nauka na pochatku tretoho tysiacholittia, 4. Retrieved from http://musikology.com.ua/upload-files/vip_4/Plutok1.pdf [in Ukrainian].
Cherkashina-Gubarenko, M. R. (2015). Operny teatr u minlyvomu chasoprostori [Opera in a Changing Spacetime]. Kharkiv: Akta [in Ukrainian].
Anthony, J. R. (1980). Lully, Jean-Baptiste. In The New Grove Dictionary of Music and Musicians (pp. 314–329). Vol. 11. London.
Smith, P. J. (1971). The Tenth Muse: A Historical Study of the Opera Libretto. London: Victor Gollancz.