Аспекти сучасного оперознавства

пригоди оперних сюжетів

Автор(и)

  • Марина Черкашина-Губаренко Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0003-4931-4652

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.297538

Ключові слова:

оперний сюжет, сюжетний мотив, femme fatale на оперній сцені, ґендерні аспекти оперних сюжетів, історія опери XVIII–ХХ століть

Анотація

У статті досліджуються парадокси використання в опері переробок літературних джерел: авторських творів, міфів та казок, легенд і переказів. Серед цих сюжетів виокремлюється тема «фатальної жінки» (femme fatale), пов’язана з мотивом спокуси і фінальної катастрофи, якою завершується її шлях. Тема «фатальної жінки» розглядається у контексті ґендерної проблематики, співвідношення чоловічого і жіночого світів. Дослідження базується на принципах історичної поетики. Проаналізовано витоки сюжетних мотивів, їхній рух у часі, комбінацію мотивів у зв’язку з системою персонажів, зовнішніми і внутрішніми мотивами їхньої поведінки і, в цілому, з художньою структурою твору. Аналіз сюжетів з точи зору існування в них спільних мотивів та їхнього місця у цілісній сюжетній будові здійснено на матеріалі опер композиторів різних епох. Твори Ж. Б. Люллі, Ґ. Ф. Генделя, А. Дворжака, Ж. Бізе, Р. Ваґнера, А. Берґа вперше розглядаються з точи зору існування в них спільних мотивів та їх місця у цілісній сюжетній будові. Це дозволяє розкрити нелінійні зв’язки між оперними творами, які належать до різних історичних етапів, різних жанрів і національних оперних традицій.

Біографія автора

Марина Черкашина-Губаренко, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Доктор мистецтвознавства, професор кафедри історії світової музики, Національна музична академія імені П. І. Чайковського,
дійсний член Національної академії мистецтв України

Посилання

Wang, L. (2019). Operna siuzhetolohiia yak predmet suchasnoho muzykoznavstva [Opera Plotology as a Subject of Modern Musicology]. Doctoral Dissertation. A. V. Nezhdanova Odesa National Academy of Music [in Ukrainian].

Plutok, V. (2017). Syntez zhanrovykh modelei epichnoi poemy, lytsarskoho romanu ta klasytsystskoi trahedii v operi J. B. Lully “Armida” [Synthesis of Genre Models of Epic Poem, Chivalric Romance and Classicist Tragedy in J. B. Lully’s Opera Armida]. Muzychna nauka na pochatku tretoho tysiacholittia, 4. Retrieved from http://musikology.com.ua/upload-files/vip_4/Plutok1.pdf [in Ukrainian].

Cherkashina-Gubarenko, M. R. (2015). Operny teatr u minlyvomu chasoprostori [Opera in a Changing Spacetime]. Kharkiv: Akta [in Ukrainian].

Anthony, J. R. (1980). Lully, Jean-Baptiste. In The New Grove Dictionary of Music and Musicians (pp. 314–329). Vol. 11. London.

Smith, P. J. (1971). The Tenth Muse: A Historical Study of the Opera Libretto. London: Victor Gollancz.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-28

Як цитувати

Черкашина-Губаренко, М. (2023). Аспекти сучасного оперознавства: пригоди оперних сюжетів. Мистецтвознавство України, (23), 150–161. https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.297538

Номер

Розділ

ТЕАТР І МУЗИКА: КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЯ МИСТЕЦЬКИХ ПРАКТИК