Виконавський видих трубача як один з головних факторів виконавського універсалізму

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.297539

Ключові слова:

трубне мистецтво, виконавське дихання, виконавський універсалізм, тренажери для трубачів, властивості тиску видиху

Анотація

Статтю присвячено дослідженню виконавського видиху трубача, зокрема ролі тиску струменя повітря як важливого критерію досягнення універсальності фаху. На основі фахової літератури було показано важливість досягнення імпедансу видиху виконавця під час гри. Досліджено анатомо-фізіологічний аспект виконавського дихання. Проаналізовано актуальні праці українських та зарубіжних дослідників в галузі вокального та духового виконавського мистецтва, що висвітлюють різні способи та методи досягнення якісних результатів в опануванні техніки виконавського дихання. На прикладі різних за стилем творів окреслено відмінності виконавського видиху при академічному та естрадно-джазовому виконанні. Висвітлено шляхи ефективнішого застосування техніки виконавського видиху в аспектах досягнення високого регістру, м’язової витривалості губ, артикуляційної техніки, оволодіння якими закладатиме фундамент вмінь для широкої спеціалізації трубача академічного та естрадно-джазового напрямів. Автор пропонує ряд тренувальних винаходів та пристроїв (зокрема, запатентований тренажер), впровадження у виконавську практику яких дозволить швидше та ефективніше досягати необхідних якісних аеродинамічних характеристик видиху без чинення шкідливого впливу на здоров’я трубача.

Біографія автора

Олег Концевич, Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка

Пошукувач кафедри історії музики

Посилання

Anykeeva, Z. & Anykeev, F. (1981). Kak razvyt pevcheskyi holos [How to Develop a Singing Voice]. Chișinău: Shtyyntsa [in Russian].

Apatsky, V. (2006). Osnovy teorii y metodiki dukhovogho muzykaljno-ispolniteljskogho iskusstva [Fundamentals of Theory and Methodology of Wind Musical and Performing Arts]. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music [in Russian].

Hyshka, I. (2021). Erhonomika vykonavskoho aparatu suchasnoho trubacha [Ergonomics of the Performing Apparatus of a Contemporary Trumpeter]. Lviv: National Ground Forces Academy [in Ukrainian].

Hyshka, I. (2010). Zvukoutvorennia yak vazhlyva skladova tekhnichnoi doskonalosti trubacha: istoriia, teoriia, metodyka, praktyka [Sound Production as an Important Component of the Trumpet Performer’s Technical Excellence: History, Theory, Methodology, Practice]. Lviv: Ground Forces Academy [in Ukrainian].

Hyshka, I. (2017). Yi u vykonavskyi praktytsi trubacha [Phonetics of Sound Pronunciation «Yi» in the Performing Practice of a Trumpeter]. Istoriia stanovlennia ta perspektyvy rozvytku dukhovoi muzyky v konteksti natsionalnoi kultury Ukrainy ta zarubizhzhia, 9. 98–103 [in Ukrainian].

Hryhus, I. (2018). Fizychna reabilitatsiia v pulmonolohii [Physical Rehabilitation in Pulmonology], 2nd ed. Rivne: National University of Water and Environmental Engineering [in Ukrainian].

Hromov, Y., Rimskii-Korsakov, A., Dolhov, S., Litvinov, E., Semenov, A., Alimov, A. & Hritsenko, Y. (1979). Trenazher dlia obucheniia ihre na dukhovom muzykalnom instrumente [Exerciser for Learning to Perform a Wind Musical Instrument]: pat. No.: 690543 SRSR : MPK G09B 15/00, No.: 2574355/28 12; zaiav. 26.01.1978; opubl. 05.10.1979, TSNIIPI Hosudarstvennyi komitet SSSR po delam izobretenii y otkrytii, Biul. No.: 37.

Dokshitser, T. (1985). Sistema kompleksnykh uprazhnenii trubacha [A System of Complex Exercises for a Trumpet Player]. Мoscow: Muzyka [in Russian].

Dolzhikov, Y. (1983). Tekhnika dykhaniia fleitista [Flutist’s Breathing Technique]. Voprosy muzykalnoi pedahohiki, 4, 6–18 [in Russian].

Dikov, B. (1962). Metodika obucheniia ihre na dukhovykh instrumentakh [Methods of Learning to Play Wind Instruments]. Мoscow: Muzghiz [in Russian].

Dikov, B. (1983). Metodika obucheniia ihre na klarnete [Methods of Learning to Play the Clarinet]. Moscow: Muzyka [in Russian].

Kachmarchik, V. (2009). Fiziolohicheskii mekhanizm permanentnoho vydokha [Physiological Mechanism of Permanent Exhalation]. Muzychne mystetstvo, 9, 220–230 [in Russian].

Karpiak, A. (2013). Kontseptsiini zasady khudozhnoho myslennia suchasnoho fleitysta [Conceptual Foundations of the Artistic Thinking of a Contemporary Flautist]. Lviv: Naukove Tovarystvo im. Shevchenka [in Ukrainian].

Kobets, I. (1985). Osnovy navchannia hry na trubi [The Basics of Learning to Play the Trumpet]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Kontsevych, O. (2020). Vykonavstvo na trubi u suchasnii paradyhmi fakhovoi metodyky [Trumpet Performance in the Modern Paradigm of Professional Methodology]. Istoriia stanovlennia ta perspektyvy rozvytku dukhovoi muzyky v konteksti natsionalnoi kultury Ukrainy ta zarubizhzhia, 12, 134–140 [in Ukrainian].

Kontsevych, O. (2021). Trenazher-analizator vykonavskoho vydykhu trubacha [Exerciser and Analyzer of Performance Exhalation of a Trumpeter]: pat. 148988 Ukraina: MPK (2021.01) G09B 15/00, No.: u 2021 02851; zaiav. 31.05.2021; opubl. 05.10.2021, Promyslova Vlasnist. Vynakhody. Korysni Modeli. Komponuvannia Napivprovidnykovykh Vyrobiv, Biul. No.: 40. (T. 1) 114115 [in Ukrainian].

Kontsevych, O. (2019). Shchodennyk vykonavskoi maisternosti: sfera universalnykh navychok suchasnoho trubacha [Diary of Performance Mastery: The Sphere of Universal Skills of Modern Trumpeter]. Problemy vzaiemodii mystetstva, pedahohiky ta teorii i praktyky osvity, 54, 174–189 [in Ukrainian]. DOI: 10.34064/khnum1-54.11

Kravchuk, S. (2007). Anatomiia liudyny [Human Anatomy]. Chernivtsi: VITS “Misto” [in Ukrainian].

Morozov, V. (2002). Iskusstvo rezonansnoho peniia. Osnovy rezonansnoi teorii i tekhniki [The Art of Resonant Singing. Fundamentals of Resonance Theory and Technology]. Moscow [in Russian].

Rozanov, S. (1938). Osnovy metodiki prepodavaniia y ihry na dukhovykh instrumentakh [Fundamentals of Teaching Methods and Playing Wind Instruments]. Moscow: Muzghiz [in Russian].

Stepurko, O. (1989). Trubach v dzhaze [Trumpeter in Jazz]. Moscow: Sovetskii kompozitor [in Russian].

Usov, Y. (1984). Metodika obucheniia ihre na trube [Methods of Learning to Play the Trumpet]. Moscow: Muzyka [in Russian].

Shmidt, R. & Tevs, H. (Eds.). (2005). Fiziolohiia cheloveka [Нuman Physiology]. Vol. 2. Moscow: Mir [in Russian].

Yusson, R. (1974). Pevcheskii holos [Singing Voice]. Moscow: Muzyka [in Russian].

Yushmanov, V. (2002). Vokalnaia tekhnika y yeyo paradoksy [Vocal Technique and Its Paradoxes]. Saint Petersburg: DEAN [in Russian].

Yakustidi, I. (1993). Znachennia tembru valtorny u protsesi navchannia [The Value of the Timbre of the Horn in the Process of Learning]. Doctoral Dissertation. Kyiv Tchaikovsky State Conservatory, Kyiv [in Ukrainian].

Arban, J. (1987). Vollständige Schule für Trompete Cornet à Pistons Flügelhorn und Tenorhorn. Leipzig: VEB Friedrich Musikverlag [in German].

Bloss, L. (2014). A Comparative Examination of Six American Master Trumpet Teachers and the Regional Schools of Playing that They Represent. Doctoral Dissertation. University of North Texas, Denton, United States. Retrieved from https://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc700006/m2/1/high_res_d/dissertation.pdf

Brown, W. (1957). Vocal Wisdom: Maxims of Giovanni Battista Lamperti. New York.

Caruso, C. (1979). Musical Calisthenics for Brass. Hollywood, CA: Almo Publications.

Clarke, H. L. (1936). Clarke’s Elementary Studies for Cornet. New York: Carl Fischer.

Colin, C. (1980). Complete Modern Method for Trumpet or Cornet. New York, NY: Charles Colin Music.

Ericson, R. E. (1980). Respiratory Exerciser: pat. 4,221,381 US : Int. Cl.3 (12.26.1978) A63B 23/00; A61B 5/08, Appl. No.: 972,778; applic. 12.26.1978; publ. 09.09.1980, United States Patent.

Fletcher, N. H. & Tarnopolsky, A. (1999). Blowing Pressure, Power, and Spectrum in Trumpet Playing. Journal of Acoustical Society of America, 105(2), 874–881. Retrieved from https://www.phys.unsw.edu.au/music/people/publications/Fletcheretal1999.pdf

Gordon, C. (1968). A Systematic Approach to Daily Practice for Trumpet. New York, NY: Carl Fischer.

Hanson, H. E. (1972). Device for Practicing Breath Control: pat. 3,695,608 US: Int. Cl. A63h 29/16, Appl. No.: 64,452, U.S. Cl. 272157 R, 46/44, 128/2.08; applic. 08.17.1970; publ. 10.03.1972, United States Patent.

Jacobs, A. & Nelson, B. (2006). Also Sprach Arnold Jacobs: A Developmental Guide for Brass Wind Musicians. Mindelheim, Germany: Polymnía Press.

Krasilchikov, Y., Litvak, A. & Shestatski, F. (2008). Spirometer: pat. US 7,383,740 B2: Int. Cl. (2006.01) G01F 1/20, Appl. No.: 10/579,546, PCT/IL2004/001057; applic. 11.17.2004; publ. 06.10.2008, United States Patent.

Schlossberg, M. (1959). Daily Drills and Technical Studies for Trumpet. New York: M. Baron Co.

Stenslokken, D. L. & Kusiak, J. (1998). Spirometer Breathing Tube: pat. WO 98/36687 US: IPC6 (02.20.97) A61B 5/08, A61M 16/00, PCT/US98/03118; applic. 02.19.1998; publ. 27.08.1998, International Application Published Under the Patent Cooperation Treaty (PCT).

Stowe, J. (2019). Song and Wind: An Explanation of the Approach for Teachers of Beginning Brass Students. Doctoral Dissertation. University of Oregon, Eugene, United States. Retrieved from https://scholarsbank.uoregon.edu/xmlui/bitstream/handle/1794/24603/stowe_justin_urs_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sooho Kim. (2010). Handsfree Wind Instrument Trainer: pat. KR20090107885A: Int. Cl. (2006.01) G10D 7/00, G10D 9/02, G09B 15/00, Appl. No.: 10-2010-0132472; applic. 04.10.2008; publ. 12.17.2010, Korean Intellectual Property Office (KR).

Vennard, W. (1967). Singing: The Mechanism and the Technic. New York: Carl Fischer Inc.

Wallace, J. & McGrattan, A. (2011). The Trumpet. New Haven, CT: Yale University Press.

Yu-Fu Wu, Chih-Shen Li, Chun-Peng Hsu, Yuan-en Wang, Shabbir Syed Abdul & Dagan A. (2018). Electronic Incentive Spirometer: pat. US 2018/0360346 A1: Int. CI. (2006.01) A61B 5/091, GO1D 5 /34, GO1D 5/40, Appl. No.: 15 /626,171; applic. 06.18.2017; publ. 08.12.2018, Patent Application Publication Wu et al.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-28

Як цитувати

Концевич, О. (2023). Виконавський видих трубача як один з головних факторів виконавського універсалізму. Мистецтвознавство України, (23), 189–206. https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.297539

Номер

Розділ

ТЕАТР І МУЗИКА: КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЯ МИСТЕЦЬКИХ ПРАКТИК