Ансамблева специфіка виконання концерту для саксофона «Shams» Жана-Дені Міша (на прикладі виконавської інтерпретації Томаса Курца з оркестром cаксофонів)
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.299281Ключові слова:
саксофон, концерт, ансамблеве саксофонове виконавство, інтерпретація, виконавський стильАнотація
У статті розглянуто особливості інтерпретації Концерту для саксофона Жана-Дені Міша «Shams», яку здійснив американський саксофоніст Томас Курц у супроводі оркестру саксофонів. Вказано, що специфіка ансамблевої інтерпретації полягає в складі оркестру – 11 саксофонів, від бас-саксофону до сопрано, замість 11 струнних та духових інструментів. Це обумовлює своєрідне художньо-виконавське прочитання твору. У статті обстоюється думка, що поєднання сольної партії саксофона та ансамблю саксофонів здійснюється за рахунок спорідненого тембрального звучання та специфічних саксофонових штрихів, що створює нове звучання Концерту, підкреслює його особливий колорит.
Для сучасної сценічної виконавської практики саксофоніста характерним є пошук й відтворення відповідних сучасній добі засобів музичної виразності, наслідування манери віртуозної гри. З точки зору формування сучасного інструментального виконавського стилю, даний Концерт є значним внеском у збагачення і конкретизацію художньо-образного світу інструментальної музики, посилення її драматичного начала, збагачення тематичного наповнення. Стилістика ансамблевого концертного виконавства ХХІ століття становить інтерес для сучасного саксофоніста-виконавця з точки зору, передусім, технічності, емоційної виразності, концертної яскравості.
Посилання
Apatskyi, V. & Vovk, R. (2014). Dukhova shkola natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy [Brass School of the National Music Academy of Ukraine]. Istoriia stanovlennia ta perspektyvy rozvytku dukhovoi muzyky v konteksti natsionalnoi kultury Ukrainy ta zarubizhzhia: Zb. materialiv VI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 212–234). Rivne: Rivne State University of the Humanities [in Ukrainian].
Krupei, M. (2004). Osnovni teoretychno-tekhnolohichni aspekty formuvannia vykonavskoi maisternosti saksofonista [The Main Theoretical and Technological Aspects of the Development of the Saxophone Performance Skills]. Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 40(10), 36–47 [in Ukrainian].
Moskalenko, V. (2002). Pro zadum ta muzychnu ideiu tvoru [On the Conception and Musical Idea of the Work]. Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 21, 9–17 [in Ukrainian].
[Jean-Denis Michat: short bio]. (n.d.). Jean-Denis Michat: official website. Retrieved from https://www.jdmichat.com/bio
Povzun, L. (2013). Ansamblevyi instrumentalizm yak sukupna yakist khudozhnoho vyrazhennia [Ensemble Instrumentalism as a Aggregate Quality of Artistic Expression]. Scientific Collections of the Lviv National Music Academy Named After MV Lysenko, 13, 54–63 [in Ukrainian].
Kappey, J. (2003). Military Music: History of Wind-Instrumental Bands. University Press of the Pacific.
Hemke, F. (1975). The Early History of the Saxophone. D.M.A.: Performance, University of Wisconsin.
Murphy, J. (1996). Saxophone Instruction in American Music Schools before 1940: The Bulletin of Historical Research in Music Education.
Wallrup, E. (2018). Song as Event: on Intermediality and Auditory. The Power of the InBetween: Intermediality as a Tool for Aesthetic Analysis and Critical Reflection (pр. 90–112). Eds. S. Petersson, C. Johansson, M. Holger. Stockholm: Stockholm University Press.
Smialek, T. (2013). The First Solo Saxophone Recording Reconsidered. The Saxophone Symposium, 210–218.
Shams Concerto for Alto Saxophone and Saxophone Ensemble by Jean-Denis Michat. (2020, December 29). Soloist: Thomas Kurtz. Conductor: Dr. Jonathan Villela. Thomas Kurtz Channel on YouTube. Retrieved from https://youtu.be/FMWKrMqJ8xA