Сутнісні пріоритети становлення етноментальної ідентичності на засадах цілісної культурної пам’яті
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8155.24.2024.318905Ключові слова:
арттеорії, мистецтвознавство, трансцендентна алетея, притчевість, українське мистецтво, пан’європейська культуріндустрія, synaesthetic, contemporary public artАнотація
Сучасна Україна проходить етапи подолання історичного виклику, виправляючи хиби пан’європейського сценарію розвитку, що досі поширює постмодерністська колективна свідомість як патерни contemporary public art та новітні технократичні теорії, серед яких synaesthetic, яка намагається довести неактуальність (в поточну добу техноцентричного постгуманізму) ідей трансцендентальної естетики та емпатійного артвислову. Проте незаангажовані культуріндустріальним артбізнесом західні і вітчизняні науковці, які розуміють важливість тяглости цілісної культурної пам’яті нації, опираються роботизації культури почуттів з боку техно-естетичних теорій. У статті запропоновано погляд на те, як традиційний духотворчий потенціал може оновити сутнісні пріоритети суспільних теорій, що, особливо в контексті арткритики, має першорядне значення.
Посилання
Kafka, F. (1971). About Parables. In The Basic Kafka. New York: Pocket Books.
Benjamin, W. (1969). Illuminations. Edited and with an introduction by Hannah Arendt, translated by H. Zohn. New York: Schocken Books.
Benjamin, W. (1991). Lehre vom Ähnlichen [Doctrine of the Similar]. In Gesammelte Schriften (S. 204–210). Hg. von Rolf Tiedemann und Hermann Schweppenhäuser. Frankfurt am Main. Bd. II (1) [in German].
Bosenko, A. (2009). Sluchaynaya svoboda iskusstva [The Accidental Freedom of Art]. Kyiv: Khimgest [in Russian].
Paić, Ž. (2019, June). Synaesthetic Without Sensitivity? The Body as a Technological Construction. Philosophy Study, 9(6), 333–354. DOI:10.17265/2159-5313/2019.06.004
Scholem, G. (1988). Walter Benjamin: Story of a Friendship. Translated from the German by Harry Zohn. New York: Schocken Books.
Kuspit, D. B. (2016). Art criticism at the turn of the 21st century. The Encyclopaedia Britannica. Retrieved from https://www.britannica.com/art/art-criticism/Art-criticism-at-the-turn-of-the-21st-century
Kuspit, D. B. (2005). Art criticism in the 20th century. The Encyclopaedia Britannica. Retrieved from https://www.britannica.com/art/art-criticism/Art-criticism-in-the-20th-century
Kuspit, D. (2024, September). On Thinking About Art and the Critic’s Situation. Whitehot Magazine. Retrieved from https://whitehotmagazine.com/articles/about-art-critic-s-situation/4357
Fry, R. (1920). Vision and Design. Harmondsworth (Middlesex, UK), New York (USA): Penguin Books.
Protas, M. (2021). On the Crisis of Criticism and Public Art. Contemporary Art, 17, 195–208. DOI: 10.31500/2309-8813.17.2021.248451
Savchuk, I. & Protas, M. (2024). Postmodern Deculturation of Culture. Artistic Culture. Topical Issues, 20(2) [in print].
Rohotchenko, O. (2024). Shistdesiat totalitarnykh rokiv: zobrazhalne mystetstvo Ukrainy, 1920–1980 [Sixty Totalitarian Years: The Visual Arts of Ukraine, 1920–1980]. Book 1. Kyiv: Lira-K [in Ukrainian].
Boris Groh: website. (2024). Retrieved from https://borisgroh.artstation.com/
Levchenko, M. (2024, September 10). Artist Talk: Michael on the Synergy of Technology and Art. Fine Art Shippers. Retrieved from https://fineartshippers.com/artist-talk-michael-levchenko-on-the-synergy-of-technology-and-art/
Kafka, F. (1971). The Silence of the Sirens. In: The Basic Kafka (pp. 430–432). New York: Pocket Books.
Protas, M. (2022). Naratyvy ukrainskoho skulpturotvorennia XX–XXI stolit: v konteksti tvorchosti Volodymyra Protasa [Narratives of Ukrainian Sculpture Creation of the 20th-21st Centuries: In the Context of the Work of Volodymyr Protas]. Nizhin: PE Lysenko M. M. [in Ukrainian].
Brod, M. (1960). Franz Kafka, a Biography. Trans. G. H. Roberts and R. Winston. New York.
Chizhevsky, D. (1991). Narysy z istorii filosofii na Ukraini [Essays on the History of Philosophy in Ukraine]. New York: Commissioned by the Council for Defense and Aid to Ukraine of the Ukrainian Congressional Committee of America [in Ukrainian].
Protas, M.; Savchuk, I., & Rogotchenko, O. (2024, September). Cultural Memory in the Context of the Art Episteme of Ukrainian Cordocentrism. American Journal of Art and Design, 9(3), 57–68. DOI: 10.11648/j.ajad.20240903.13
Paić, Ž. (2021, October 16). Theory of Contemporary Art: Lines and Curves. Theory, Culture and Visual Arts. Retrieved from https://tvrdja.com/visual-arts/theory-of-contemporary-art-lines-and-curves/
Paić, Ž. (2021) Aesthetics and the Iconoclasm of Contemporary Art: Pictures Without a World. Berlin: Springer Verlag.
Bosenko, A. (1996). O drugom: Simulyatsiya prostranstv kulturyi (Krasota kak mera tselesoobraznosti razvitiya voobsche) [About the Other: Simulation of Cultural Spaces (Beauty as a Measure of Expediency of Development in General)]. Kyiv: VEK+ [in Russian].
Bosenko, A. (2021). Poslednee vremya II. Svobodnoe vremya kak svershenie vseh vremen [Last Time II. Free Time as an Accomplishment of All Times]. Kyiv: Feniks [in Russian].