Орнаментні композиції Василя Кричевського: джерела, напрями, графеми
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8155.24.2024.318907Ключові слова:
орнамент, орнаментальність, орнаментація, стилістика, українська графіка, українська діаспора, музеї, приватні колекції, Василь Кричевський, Олег БоднарАнотація
Мета роботи. Попередня рефлексивна систематизація орнаментних композицій Василя Кричевського (1872–1952) в контексті всієї його мистецької творчості; впровадження в науковий обіг і візуальний тезаурус художньої культури кінця ХІХ — першої чверті ХХІ століття нової інформації про графічні надбання майстра як важливого історико-культурного джерела. Методологія. Використано передусім історико-порівняльний метод, що дозволив визначити спільне й відмінне в естетичних підходах до створення орнаментів у різних видах мистецтва протягом ХХ століття. Іконографічний і стилістичний аналіз застосовано для уточненої характеристики засобів естетичної виразності творів майстра. Наукова новизна. У статті вперше проаналізовано цілісний комплекс орнаментної спадщини майстра з акцентом на творах, які передала його родина на початку ХХІ століття до музеїв України. Висновки. Кричевський емансипував орнамент, як імпресіоністи вивільнювали світло й колір із підпорядкованості сюжету та натурі, як символісти перетворювали символ на самоцінну категорію. Орнаменти Кричевського настільки активні й самодостатні, що іноді важко уявити собі їхнє практичне застосування: виразність і композиційна віртуозність значно більші, ніж це вимагається від декору. В. Кричевський відштовхувався від історичної спадщини, відповідаючи на запити сучасності, проте намагався не зраджувати себе на догоду стильовим преференціям доби. Повноцінне осмислення та практичне освоєння його велетенського доробку в орнаментиці ще попереду
Посилання
Antonovych, D. (2016). Ukrainska artystychna vystavka v Kyievi [Ukrainian art exhibition in Kyiv]. In O. Savchuk (Ed.), Vasyl Hryhorovych Krychevsky (2016–2020) (Vol. 1, p. 97). Kharkiv: O. Savchuk [in Ukrainian].
Antonovych, D. (2016). Ukrainska artystychna vystavka u Poltavi [Ukrainian artistic exhibition in Poltava]. In O. Savchuk (Ed.), Vasyl Hryhorovych Krychevsky (2016–2020) (Vol. 1, p. 104). Kharkiv: O. Savchuk [in Ukrainian].
Bodnar, O. (1989, June 19). Geometricheskaja model odnoobraznogo rosta (zakony garmonii v prirodnom formoobrazovanyy) [Geometrical Model of Uniform Growth (Laws of Harmony in Natural Formation)]. Manuscript deposited in Moscow: VNIITE. Tehnicheskaja estetika, no. 54 [in Russian].
Bodnar, O. (2007). Dynamichna symetriia u pryrodi ta arkhitekturi [Dynamic Symmetry in Nature and Architecture]. In M. Gabrel (Ed.), Shliakh do harmonii. Мystectvo + matematyka (p. 240). Lviv [in Ukrainian].
Savchuk, O. (Ed.). (2016–2020). Vasyl Hryhorovych Krychevsky (2016–2020) (Vols. 1–2). Kharkiv: O. Savchuk [in Ukrainian].
Savchuk, O. (Ed.). (2023). Vasyl Krychevsky: ornamentni kompozytsii [Vasyl Krychevsky: Ornamental Compositions]. Kharkiv: O. Savchuk [in Ukrainian].
Voronyi, M. (2016). Ukrainska artystychna vystavka v Kyievi [Ukrainian Artistic Exhibition in Kyiv]. In O. Savchuk (Ed.), Vasyl Hryhorovych Krychevsky (2016–2020) (Vol. 1, p. 103). Kharkiv: O. Savchuk [in Ukrainian].
Krichevskij, V. (1937). Arhitektura i narodnoe tvorchestvo [Architecture and Folk Art]. Arhitekturnaja gazeta, 17 [in Russian].
Krychevsky, V. (1928). Arkhitektura doby [Architecture of the Age]. Chervonyi Shliakh, 3, 103–114 [in Ukrainian].
Krychevsky, V. (1911). [Review of the Book] Arkhitektura u rizhnykh narodiv i na Ukraini [Architecture of Different Peoples and in Ukraine], by V. Shcherbakivskyi. Literaturno-naukovyi visnyk, II, 440–441 [in Ukrainian].
Krychevsky, V. (1911). Druhyi konkurs na pamiatnyk Shevchenka [The Second Competition for the Shevchenko Monument]. Literaturno-naukovyi visnyk, III, 574–576 [in Ukrainian].
Krychevsky, V., Kostyrko, P. (1938). Zapovidnyk T. H. Shevchenka v Kanevi [Shevchenko Reserve in Kanev]. Arkhitektura Radianskoi Ukrainy, 3, 34–38 [in Ukrainian].
Krychevsky, V. (1911). Iliustrovanyi Kobzar: vidhuk na vydannia [Illustrated Kobzar: A Review of the Publication]. Literaturno-naukovyi visnyk, IV, 114–121 [in Ukrainian].
Krychevsky, V. (1914). Lyst do redaktsii [Letter to the Editor]. Siaivo, 5–6, 168–171 [in Ukrainian].
Krychevsky, V. (1914, June 11). Lyst do redaktsii hazety “Rada” [Letter to the Editors of the Rada Newspaper]. Rada, 130 [in Ukrainian].
Krychevsky, V. (1997 [1928]). Narbut v Ukrainskii akademii mystetstva [Narbut at the Ukrainian Academy of Arts]. Obrazotvorche mystetstvo, 1, 55–59 [in Ukrainian].
Krychevsky, V. (1910). Pershyi konkurs na pamiatnyk Shevchenka [The first Competition for the Shevchenko Monument]. Literaturno-naukovyi visnyk, VI, 548–550 [in Ukrainian].
Krychevsky, V. (1926). Pro robotu nad filmom “Taras Shevchenko” [About the Work on the Film Taras Shevchenko]. Kino, 12, 13–15 [in Ukrainian].
Krychevsky, V. (1922). Prohrama Industrialnoi maisterni prof. Vasylia Krychevskoho v Instytuti plastychnoho mystetstva u Kyievi [Program of the Industrial Workshop of Prof. Vasyl Krychevsky at the Institute of Fine Arts in Kyiv]. Autograph: Central State Archive of the Higher Authorities and Administration of Ukraine. F. 166. Op. 2. Spr. 1553. Ark. 50 [in Ukrainian].
Krychevsky, V. (1914). Rozuminnia ukrainskoho styliu [Understanding the Ukrainian Style]. Siaivo, 3, 88–91 [in Ukrainian].
Kunytsia, K. (2016). Khudozhnie oformlennia budynku Istorychnoi sektsii pry VUAN (za proiektom prof. V. H. Krychevskoho) [Artistic Design of the Historical Section at the Ukrainian Academy of Sciences’ Building (According to the Project of Prof. V. G. Krychevsky)]. In O. Savchuk (Ed.), Vasyl Hryhorovych Krychevsky (2016–2020) (Vol. 1, p. 133). Kharkiv: O. Savchuk [in Ukrainian].
Lohvyn, H. N. (1990). Z hlybyn: Hraviury ukrainskykh starodrukiv XVI–XVIII st. [From the Depths: Engravings of Ukrainian Old Prints of the 16th–18th Centuries]. Kyiv [in Ukrainian].
Molokin, O. (2016). Ukrainskyi modern v arkhitekturi 20 st. [Ukrainian Modernism in the Architecture of the 20th Century] In O. Savchuk (Ed.), Vasyl Hryhorovych Krychevsky (2016–2020) (Vol. 1, p. 149). Kharkiv: O. Savchuk [in Ukrainian].
Pavlovskyi, V. (1974). Vasyl Hryhorovych Krychevsky: Zhyttia i tvorchist [Vasyl Hryhorovych Krychevsky: Life and Work]. New York: UVAN [in Ukrainian].
Puchkov, A. (2007). Deduktivnye vysoty jempireja i jempiricheskaja dejstvitelnost: Giperbolicheskie povoroty Olega Bodnara [Deductive Heights of the Empyrean and Empirical Reality: Hyperbolic Twists by Oleg Bodnar]. In M. Gabrel (Ed.), Shliakh do harmonii: Mystetstvo + matematyka (pp. 76–88). Lviv [in Russian and Ukrainian].
Puchkov, A. (2018). Do pytannia pro semantychnyi oreol drukovanoi khudozhnoi formy (na prykladi obkladynok Volodymyra Favorskoho i Dmytra Mitrokhina pochatku 1920-kh) [On the Question of the Semantic Halo of the Printed Artistic Form (The Case of the Covers of Volodymyr Favorskyi and Dmytro Mitrokhin in the Early 1920s)]. Art-prostir, 3, 101–110. DOI: 10.28925/2519-4135.4.2018.3.19 [in Ukrainian].
Ruban-Kravchenko, V. (2004). Krychevski i ukrainska khudozhnia kultura 20 stolittia: Vasyl Krychevsky [The Krychevsky Family and Ukrainian Artistic Culture of the 20th Century: Vasyl Krychevsky]. Kyiv: Krynytsia [in Ukrainian].
Savchuk, O. (2020). Vid uporiadnyka i vydavtsia [From the Editor and Publisher]. In O. Savchuk (Ed.), Vasyl Hryhorovych Krychevsky (2016–2020) (Vol. 2, p. 11). Kharkiv: O. Savchuk [in Ukrainian].
Selivachov, M. (2013). Leksykon ukrainskoi ornamentyky (ikonohrafiia, nominatsiia, stylistyka, typolohiia) [Lexicon of Ukrainian Ornamentation (Iconography, Nomination, Stylistics, Typology)] (3rd ed.). Kyiv [in Ukrainian].
Trush, I. (2016). Ukrainska artystychna vystavka v Kyievi [Ukrainian Artistic Exhibition in Kyiv]. In O. Savchuk (Ed.), Vasyl Hryhorovych Krychevsky (2016–2020) (Vol. 1, p. 99). Kharkiv: O. Savchuk [in Ukrainian].
Iasiievych, V. (1993). Vasyl Krychevsky — spivets ukrainskoho narodnoho styliu [Vasyl Krychevsky: The Promoter of the Ukrainian Folk Style]. Ukrainske mystetstvoznavstvo, 1, 119 [in Ukrainian].
Bodnar, O. (2015). Golden Section and Non-Euclidean Geometry in Science and Art. Saarbrücken: Lap Lambert Academic Publishing.
Hambidge, J. (1932). Practical Applications of Dynamic Symmetry. New Haven: Yale University Press.
Loos, A. (1962 [1908]). Ornament und Verbrechen (Ornament and Crime). In A. Loos. Sämtliche Schriften (Vol. 1, pp. 440–444). Vienna [in German].