Трансформація української кераміки: від декоративного мистецтва до архітектурної композиції

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.24.2024.318908

Ключові слова:

українська кераміка, архітектурна інтеграція, фарфор, фаянс, декоративно-ужиткове мистецтво, народні традиції, керамічний дизайн, формоутворення, стилістичні трансформації, соціокультурний контекст

Анотація

Стаття аналізує ключові тенденції розвитку сучасної української кераміки, зокрема її інтеграцію в архітектурний простір та взаємодію з іншими видами мистецтва, з акцентом на формуванні нових художніх концепцій і стилістичних підходів у керамічному дизайні. Описано процес синтезу декоративно-ужиткового мистецтва з архітектурною практикою, де кераміка не лише виконує декоративну функцію, а й стає важливим елементом архітектурної композиції, активно впливаючи на урбаністичне середовище. Визначено, що однією з найважливіших характеристик кераміки 1970—1980-х була її здатність до інтеграції в соціокультурний контекст, де керамічні вироби активно функціонували не лише як елементи побуту чи інтер’єру, а й як частина громадського та урбаністичного простору. Розглянуто принципи формоутворення та стилістичні особливості фарфорової та фаянсової пластики, зокрема через аналіз інтерпретації народних традицій, фольклорних мотивів і символіки в контексті сучасного мистецтва. Особливу увагу приділено художникам, які через жанрові твори на різноманітні теми досліджують соціокультурні аспекти життя та вносять поетичний вимір у буденну реальність через емоційну виразність та динамічну форму. Доведено, що у 1970—1980-х роках в монументальній кераміці виникає концепція ансамблевості. Інтегровані композиції взаємодіють із навколишнім середовищем, підкреслюючи цілісність та гармонійність простору. У статті детально розглянуто як кераміка стає інструментом архітектурного вираження та функціонального декору, що втілює традиційні художні принципи в умовах модернізації урбаністичного ландшафту. За допомогою науково обґрунтованого аналізу стилістичних трансформацій української кераміки в контексті глобальних художніх процесів продемонстровано значення керамічного мистецтва як складника художнього ландшафту. Висвітлено значення цієї мистецької галузі для формування культурної ідентичності, зокрема через актуалізацію національних традицій.

Біографія автора

Юлія Полтавська, Національна академія мистецтв України

Науковий співробітник відділу мистецької науки і освіти

Посилання

Asadcheva, T. (2024, December 10). Pishla z zhyttia lehendarna mystkynia ta avtorka panno na stantsii “Khreshchatyk” [The Legendary Artist and Author of the Panel at the Khreshchatyk Station Has Passed Away]. Vechirniy Kyiv. Retrieved from https://vechirniy.kyiv.ua/news/93510/ [in Ukrainian].

Bazazyants, S. (1978). Ukrainskie monumentalisty: ot kolichestva k kachestvu [Ukrainian Monumentalists: From Quantity to Quality]. Dekorativnoe iskusstvo SSSR, 5 (246), 14–23 [in Russian].

Veligotskaya, N. & Zhogol, L. (1986). Dekorativnoe iskusstvo Ukrainskoj SSR [Decorative Arts of the Ukrainian SSR]. Moscow: Sovetskij hudozhnik [in Russian].

Vladych, L. (1988). Yakiv Samoilovych Razhba. Kataloh vystavky tvoriv [Yakiv Samoilovych Razhba. Catalog of the Exhibition of Works]. Kyiv [in Ukrainian].

Holovko Dmytro Fedorovych. (1973). In Slovnyk khudozhnykiv Ukrainy [Dictionary of Ukrainian Artists] (p. 272). Kyiv: Holovna redaktsiia Ukrainskoi radianskoi entsyklopedii [in Ukrainian].

Danchenko, A. (1972). Konservaciya ili razvitie? [Conservation or Development?]. Dekorativnoe iskusstvo SSSR, 9 (178), 20–22 [in Russian].

Danchenko, L. (1978). Keramika Mykhaila Denysenka [Mykhailo Denysenko’s Ceramics]. Ukraina, 36, 12–14 [in Ukrainian].

Lashchuk, Y. (1972). Traditsii podlinnye i mnimye [Traditions: Genuine and Imaginary]. Dekorativnoe iskusstvo SSSR, 9 (178), 23–25 [in Russian].

Makarov, K. (1972). Professionalnoe, narodnoe, samodeyatelnoe [Professional, Folk, Amateur]. Dekorativnoe iskusstvo SSSR, 9 (178), 14–19 [in Russian].

Petrova, O. (1981). Fоlklornye fantazii v keramike [Folklore Fantasies in Ceramics]. Dekorativnoe iskusstvo SSSR, 9 (286), 20–22 [in Russian].

Pidhora, V. (2006). Kaminnyi spalakh: Petro Pechornyi: keramika i hrafika [The Stone Blaze: Petro Pechornyi: Ceramics and Graphics]. Kyiv: Vydavets Ostap Khanko [in Ukrainian].

Piskova, E., Sklyarenko, H., & Smyrnova, N. (1999). Instytut teoretychnoi fizyky imeni M. Boholiubova [Bogolyubov Institute for Theoretical Physics]. In Zvid pamiatok istorii ta kultury Ukrainy [Register of Historical and Cultural Monuments of Ukraine]. Vol. 1, part 1: A–L (p. 412). Kyiv: Mykola Bazhan Ukrainian Encyclopedia Publishing House [in Ukrainian].

Protas, M. (2006). Vidrodzhennia kultury plastychnoho myslennia v ukrainskii plastytsi 1955–1985 rokiv [Revival of the Culture of Plastic Thinking in Ukrainian Plastic Art From 1955 to 1985]. In Narysy z istorii obrazotvorchoho mystetstva Ukrainy XX st. [Essays on the History of Ukrainian Visual Arts of the 20th Century]. Vol. 2 (pp. 240–312). Kyiv: Intertekhnolohiia [in Ukrainian].

Tseltner, V. (1986). Olga Rapaj. Sovetskaya skulptura, 10, 124–137 [in Russian].

Shylenko, Y. (2015). Sevruk Halyna Sylvestrivna. In Shevchenkivska entsyklopediia. Vol. 5: Pe–S (pp. 695–696). Kyiv: Taras Shevchenko Institute of Literature [in Ukrainian].

Shkolna, O. (2011). Farfor-faians Ukrainy XX stolittia: infrastruktura haluzi, promyslova ta ekonomichna polityka, orhanizatsiino-tvorchi protsesy [Porcelain and Faience of Ukraine in the 20th Century: Infrastructure of the Industry, Industrial and Economic Policy, Organizational and Creative Processes]. Vol. 1. Kyiv: Intertekhnolohiia [in Ukrainian].

Shcherbak, V. (1968). Suchasnyi ukrainskyi farfor [Contemporary Ukrainian Porcelain]. Ukrainske mystetstvoznavstvo, 2, 135–146 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-26

Як цитувати

Полтавська, Ю. (2024). Трансформація української кераміки: від декоративного мистецтва до архітектурної композиції. Мистецтвознавство України, (24), 101–108. https://doi.org/10.31500/2309-8155.24.2024.318908

Номер

Розділ

Статті