Український сценографічний модернізм першої третини XX століття: пошуки, експерименти

Автор(и)

  • Олена Ковальчук Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Україна https://orcid.org/0000-0002-0170-0821

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.24.2024.318917

Ключові слова:

українська сценографія першої третини ХХ століття, сценограф Анатолій Петрицький, педагогіка Олександри Екстер, Анатолій Петрицький і Лесь Курбас, костюмограф Петрицький

Анотація

У статті розглянуто головні аспекти розвитку мистецької діяльності видатного художника українського театру Анатолія Петрицького — одного з найвідоміших представників національної сценографічної групи, котрий поряд із Вадимом Меллером, Олександром Хвостенко-Хвостовим, Борисом Косарєвим та ін. формував новітні модерністично-просторові концепти національного сценічного простору та закладав основи функціональності театрального костюму у виставі. Фактори творчого зростання митця презентовано на тлі соціальних та історико-культурних явищ розвитку країни, у контекстах театрально-мистецьких реалій побутування української культури першої третини ХХ століття. Проаналізовано історичні, соціальні, психологічні прояви становлення творчої особистості митця: від початкових презентацій авторського стилю до творення новітніх конструктивістських проєктів 1920-х — початку 1930-х років — знакових для культурно-мистецького життя України. У статті простежено еволюцію національної свідомості Петрицького, піднято питання впливу на його світогляд теорій та практик видатних представників української інтелігенції: Василя Кричевського, Олександри Екстер, Леся Курбаса, які були не лише фундаторами знаково-культуротворчих феноменів у царині національного театру, образотворчого та кіномистецтва, а й сприяли формуванню міцного національного підґрунтя у модерністичних системах Петрицького. Окремо піднято питання ролі костюму у ескізних та сценографічних проєктах сценографа.

Біографія автора

Олена Ковальчук, Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України

Кандидат мистецтвознавства, доцент, провідний науковий співробітник відділу теорії та історії культури

Посилання

Anatol Petrytsky. (1919, May). Mystetstvo, 1, 12 [in Ukrainian].

Anatol Petrytskyy. Teatralni stroyi (1925). [Anatol Petrytskyy. Theatrical Costumes]. Kharkiv: State Publishing House of Ukraine [in Ukrainian].

Borodai, V. (1981). Syn svoho chasu [True Son of His Time]. In Petrytska, L. & Horbachov, D. (Eds.), Anatoliy Petrytskyy: Spohady pro khudozhnyka [Anatol Petrytsky: Memories of the Artist] (pp. 8–9). Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Yerzhikovskii, S. Podyvu hidna obdarovanist [The Gift Worthy of Wonder]. In Petrytska, L. & Horbachov, D. (Eds.), Anatoliy Petrytskyy: Spohady pro khudozhnyka [Anatol Petrytsky: Memories of the Artist] (pp. 36–38). Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Kovalenko, G. (2006). Teatralnyy konstruktyvizm 1920- rokiv [Theatrical Constructivism of the 1920s]. In Narysy z istoriyi teatralnoho mystetstva Ukrayiny XX stolittya [Essays on the History of Ukrainian Theater Art of the 20th Century] (pp. 301–325). Kyiv: Intertekhnologiya [in Ukrainian].

Kornienko, N. (2000). Ukrayinskyy teatr u peredden tretoho tysyacholittya [Ukrainian Theater on the Eve of the Third Millennium]. Kyiv: Fakt [in Ukrainian].

Kuzmin, E. (n.d.). Anatol Petrytsky. Mashynopys. Archive of the National Art Museum of Ukraine. E. Kuzmin Fund. Spr. No. 28; ark. 28 [in Ukrainian].

Nyatko, P. (1981). Nevhamovnyy Anatol [Restless Anatol]. In Petrytska, L. & Horbachov, D. (Eds.), Anatoliy Petrytskyy: Spohady pro khudozhnyka [Anatol Petrytsky: Memories of the Artist] (pp. 39–40). Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Pavlenko, O. (1981). Z dalekoho mynuloho [From the Distant Past]. In Petrytska, L. & Horbachov, D. (Eds.), Anatoliy Petrytskyy: Spohady pro khudozhnyka [Anatol Petrytsky: Memories of the Artist] (p. 35). Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Smolich, Y. (1981). Mii tovarysh [My Friend]. In Petrytska, L. & Horbachov, D. (Eds.), Anatoliy Petrytskyy: Spohady pro khudozhnyka [Anatol Petrytsky: Memories of the Artist] (pp. 10–23). Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Stanishevsky, Y. (1973). Rezhysura v ukrayinskomu radyanskomu opernomu teatri [Directing in the Ukrainian Soviet Opera Theater]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Tereshchenko, M. (1981). Talant, viddanyy narodovi [Talent Dedicated to the People]. In Petrytska, L. & Horbachov, D. (Eds.), Anatoliy Petrytskyy: Spohady pro khudozhnyka [Anatol Petrytsky: Memories of the Artist] (pp. 24–34). Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Tomashpolska, L. (1995, January 28). Khudozhnyky-stsenohrafy kruha A. Ekster y A. Bohomazova [Designers — Stenographers of the Oleksandra Ekster and Oleksandr Bogomazov Circle]. Zerkalo Nedeli, 4 (17), 6 [in Russian].

The Central State Archives and Museum of Literature and Arts of Ukraine, f. 237, op. 2, spr. 348, ark. 30.

The Central State Archives and Museum of Literature and Arts of Ukraine, f. 237, op. 3, spr. 19, ark. 9.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-26

Як цитувати

Ковальчук, О. (2024). Український сценографічний модернізм першої третини XX століття: пошуки, експерименти. Мистецтвознавство України, (24), 137–148. https://doi.org/10.31500/2309-8155.24.2024.318917

Номер

Розділ

Статті