Злам парадигми в художньому мисленні українських митців в умовах війни
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8155.24.2024.318952Ключові слова:
радикалізація мистецтва 1990-х років, абсолютне теперішнє, філософія недовіри, ера підозри, актуальне мистецтво, епатаж, «лихий погляд», рецептивний плюралізм, біфуркаційний вибух, війна, культурний фронт, гуманізмАнотація
У статті розглянуто трансформацію естетичного та етичного світовідчуття та мислення творчої молоді України в умовах соціополітичних зламів (початок 1990-х років та війна 2022–2024 років). У 1990-х молодіжний рух визначився як протидія «єдиному методу» соцреалізму. Простежено причини зачарованості художників ідеями «філософії недовіри». У статті також унаочнено наступну хвилю біфуркаційного вибуху під час війни 2014-го, а особливо 2022–2024 років в умовах тотального зламу в системі політичного та культурного запиту суспільства та естетичної відповіді митців на соціальні збурення під час війни в Україні. Унаочнено нові, в порівнянні з попереднім періодом розвитку мистецтва, тематичні, змістовні та стилістичні новації в мистецтві України, особливо в творчості молодого покоління митців. Доведено закономірність підсилення в творчих пошуках та результатах публіцистичності, морального акценту в творах та нового гуманізму в сучасній художній хвилі. Розглянуто причини виникнення національного «культурного фронту» з його етичною програмою та соціокультурними результатами.
Посилання
Bauman, Z. (2008) Hlobalizatsiia. Naslidky dlia liudyny ta suspilstva [Globalization: The Human Consequences] (I. Andrushchenko, Trans.). Kyiv: Kyiv-Mohyla Academy Publishing House [in Ukrainian].
Benjamin, W. (2002). Vybrane [Select Works]. Lviv: Litopys [in Ukrainian].
Bychkov, V. (2003). Fenomen neklassicheskogo esteticheskogo soznaniya [The Phenomenon of Non-classical Aesthetic Consciousness]. Voprosy filosofii, 10, 61–71 [in Russian].
German, M. (2005). Modernizm. Iskusstvo pervoy polovinyi XX veka [Modernism. Art of the First Half of the Twentieth Century]. SPb.: Azbuka-Klassika [in Russian].
Lychkovakh, V. (2002). Vid Fausta do Leverkiuna: Vstup do neklasychnoi estetyky (Lektsii z filosofii suchasnoho mystetstva) [From Faust to Leverkühn: Introduction to Non-Classical Aesthetics (Lectures on the Philosophy of Contemporary Art)]. Chernihiv: ChOIPPO [in Ukrainian].
Malakhov, V. (2006). “Lykhyi pohliad” u suchasnomu svitostavlenni [The “Evil Eye” in the Modern Worldview]. Filosofiia etnokultury ta moralno-etychni stratehii hromadskoho samovyznachennia (pp. 21–24). Chernihiv: TsNTEI [in Ukrainian].
Petrova, O. (2019). Mystetskyi Kyiv 1990-kh. Rekonstruktsiia [Artistic Kyiv of the 1990s. Reconstruction]. Kyiv: PablishPro [in Ukrainian].
Liakh, V. & Pazenok, V. (Eds). (1996). Suchasna zarubizhna filosofiia. Techii i napriamy: Khrestomatiia [Modern Foreign Philosophy. Currents and Trends: A Textbook]. Kyiv: Vakler [in Ukrainian].
Khoma, O. (1997). Nitsshe i shyzoanaliz [Nietzsche and Schizoanalysis]. Filosofsko-antropolohichni chytannia’96 (pp. 147–156). Kyiv: Stylos [in Ukrainian].