Злам парадигми в художньому мисленні українських митців в умовах війни

Автор(и)

  • Ольга Петрова Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Україна https://orcid.org/0000-0002-5573-4648

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.24.2024.318952

Ключові слова:

радикалізація мистецтва 1990-х років, абсолютне теперішнє, філософія недовіри, ера підозри, актуальне мистецтво, епатаж, «лихий погляд», рецептивний плюралізм, біфуркаційний вибух, війна, культурний фронт, гуманізм

Анотація

У статті розглянуто трансформацію естетичного та етичного світовідчуття та мислення творчої молоді України в умовах соціополітичних зламів (початок 1990-х років та війна 2022–2024 років). У 1990-х молодіжний рух визначився як протидія «єдиному методу» соцреалізму. Простежено причини зачарованості художників ідеями «філософії недовіри». У статті також унаочнено наступну хвилю біфуркаційного вибуху під час війни 2014-го, а особливо 2022–2024 років в умовах тотального зламу в системі політичного та культурного запиту суспільства та естетичної відповіді митців на соціальні збурення під час війни в Україні. Унаочнено нові, в порівнянні з попереднім періодом розвитку мистецтва, тематичні, змістовні та стилістичні новації в мистецтві України, особливо в творчості молодого покоління митців. Доведено закономірність підсилення в творчих пошуках та результатах публіцистичності, морального акценту в творах та нового гуманізму в сучасній художній хвилі. Розглянуто причини виникнення національного «культурного фронту» з його етичною програмою та соціокультурними результатами.

Біографія автора

Ольга Петрова, Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України

Докторка філософських наук, професорка, головний науковий співробітник

Посилання

Bauman, Z. (2008) Hlobalizatsiia. Naslidky dlia liudyny ta suspilstva [Globalization: The Human Consequences] (I. Andrushchenko, Trans.). Kyiv: Kyiv-Mohyla Academy Publishing House [in Ukrainian].

Benjamin, W. (2002). Vybrane [Select Works]. Lviv: Litopys [in Ukrainian].

Bychkov, V. (2003). Fenomen neklassicheskogo esteticheskogo soznaniya [The Phenomenon of Non-classical Aesthetic Consciousness]. Voprosy filosofii, 10, 61–71 [in Russian].

German, M. (2005). Modernizm. Iskusstvo pervoy polovinyi XX veka [Modernism. Art of the First Half of the Twentieth Century]. SPb.: Azbuka-Klassika [in Russian].

Lychkovakh, V. (2002). Vid Fausta do Leverkiuna: Vstup do neklasychnoi estetyky (Lektsii z filosofii suchasnoho mystetstva) [From Faust to Leverkühn: Introduction to Non-Classical Aesthetics (Lectures on the Philosophy of Contemporary Art)]. Chernihiv: ChOIPPO [in Ukrainian].

Malakhov, V. (2006). “Lykhyi pohliad” u suchasnomu svitostavlenni [The “Evil Eye” in the Modern Worldview]. Filosofiia etnokultury ta moralno-etychni stratehii hromadskoho samovyznachennia (pp. 21–24). Chernihiv: TsNTEI [in Ukrainian].

Petrova, O. (2019). Mystetskyi Kyiv 1990-kh. Rekonstruktsiia [Artistic Kyiv of the 1990s. Reconstruction]. Kyiv: PablishPro [in Ukrainian].

Liakh, V. & Pazenok, V. (Eds). (1996). Suchasna zarubizhna filosofiia. Techii i napriamy: Khrestomatiia [Modern Foreign Philosophy. Currents and Trends: A Textbook]. Kyiv: Vakler [in Ukrainian].

Khoma, O. (1997). Nitsshe i shyzoanaliz [Nietzsche and Schizoanalysis]. Filosofsko-antropolohichni chytannia’96 (pp. 147–156). Kyiv: Stylos [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-26

Як цитувати

Петрова, О. (2024). Злам парадигми в художньому мисленні українських митців в умовах війни. Мистецтвознавство України, (24), 39–43. https://doi.org/10.31500/2309-8155.24.2024.318952

Номер

Розділ

Статті