Фестивалі дитячої творчості в Україні як віддзеркалення некласичної парадигми культури дитинства
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8155.24.2024.318953Ключові слова:
некласична парадигма культури дитинства, дитячий фестиваль, ціннісний аспект дитячої творчості, дитячий світогляд, культурні цінності, культурний обмін, українська культура початку XXI століттяАнотація
Стаття присвячена проблемі дитячих фестивалів як культурно-мистецьких практик в проєкції некласичної парадигми культури дитинства. Концепт «культура дитинства» дозволяє інтерпретувати множинні аспекти дитячої тематики в культурі, перетворюючи дитину на суб’єкта культуротворення, надаючи ціннісних конотацій дитячій творчій активності. Ціннісний аспект «світу дитини» продукує встановлення паритетних відносин із «світом дорослих», що відповідає некласичному підходу щодо концептуалізації феноменів та процесів у культурології. Досліджено роль дитини як суб’єкта культуротворення в некласичній парадигмі культури дитинства. Відзначено зміну класичного підходу, де дитина розглядається лише як реципієнт культури, до нової моделі, де дитина стає активним творцем, здатним змінювати і адаптувати культурні цінності. Такий підхід дозволяє розглядати дитину як рівного партнера в культурному процесі, що має значення для переосмислення стосунків між дітьми та дорослими. Розглянуто аксіологічний аспект дитячих фестивалів, де ці заходи виступають як платформи для міжкультурної взаємодії та обміну. Вони створюють умови для відкриття творчого потенціалу дітей та сприяють популяризації української культури, зокрема через етнофестивалі. Завдяки участі в міжнародних фестивалях діти здобувають досвід і мають змогу розвивати свої творчі можливості, що впливає на загальне розуміння культурного діалогу та взаємодії. Дитячі фестивалі стають важливими елементами культурної комунікації, допомагаючи створювати нові форми творчості та популяризувати культурні цінності на міжнародному рівні. Вони відкривають простір для експериментів та динамічного розвитку, що сприяє формуванню нових творчих стратегій.
Посилання
Babushka, L. & Sapiha, O. (2022). Kontseptualizatsiia fenomena festyvatsii [Conceptualization of the Festivation Phenomenon]. Kultura v konteksti praktychnykh form buttia liudyny (pp. 51–68). Nizhyn: Publisher M. M. Lysenko [in Ukrainian].
Bahtin, M. N. (1979). Estetika slovesnogo tvorchestva [The Aesthetics of Verbal Creativity] (S. G. Bocharov, Ed.). Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Berezhnyk, S. I. (2019). Atlas Weekend — naibilshyi muzychnyi festyval v Ukraini [Atlas Weekend Is the Largest Music Festival in Ukraine]. Kultura i suchasnist, 1, 217–222 [in Ukrainian].
Vytkalov, S. V. (2018). Polissia yak unikalna lokatsiia kulturno-mystetskykh protsesiv v Ukraini druhoi polovyny XX — pochatku XXI stolittia [Polissya as a Unique Location of Cultural and Artistic Processes in Ukraine in the Second Half of the 20th — Early 21st Century]. [Doctoral thesis, Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine]. Kyiv [in Ukrainian].
Volkov, S. M. (2017). Suchasni modusy dytiachoi subkultury v kulturotvorchykh protsesakh Ukrainy [Contemporary Modes of Children’s Subculture in the Cultural Processes of Ukraine]. Kulturolohichna dumka, 12, 7–20 [in Ukrainian].
Haievska, T. I. (2017). Evoliutsiia dytynstva pid vplyvom sotsiokulturnykh protsesiv [Evolution of Childhood Under the Influence of Sociocultural Processes]. Kulturolohichna dumka, 12, 105–113 [in Ukrainian].
Huizinga, J. (1994). Homo Ludens: dosvid vyznachennia ihrovoho elementa kultury [Homo Ludens: A Study of the Play-Element in Culture]. (O. Mokrovolskyi, Trans.). Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].
De Moz, L. (2000). Psihoistoriya [Psychohistory] (A. Shkuratov, Trans.). Rostov-na-Donu: Feniks [in Russian].
Zuiev, S. P. (2003). Festyvalnyi dialoh mystetstv [Festival Dialogue of Arts]. Teoretychni pytannia kultury, osvity ta vykhovannia, 25, 25–28 [in Ukrainian].
Kryvosheia, T. (2014). Estetychne vykhovannia v suchasnomu kulturotvorchomu protsesi [Aesthetic Education in the Contemporary Cultural Process] [Doctor of Science thesis, Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine]. Kyiv [in Ukrainian].
Kryvosheia, T. (2022). Neklasychna kontseptualizatsiia chuttievoi kultury: nudha ta interesne [Non-classical Conceptualization of Sensual Culture: Boredom and the Interesting]. Kultura v konteksti praktychnykh form buttia liudyny (pp. 68–86). Nizhyn: Publisher M. M. Lysenko [in Ukrainian].
Kuchyna, N. I. (2019). Festyval yak fenomen kultury [Festival as a Cultural Phenomenon]. Kultura Ukrainy, 65, 57–69 [in Ukrainian].
Lytovka, O. (2013). Festyvalnyi rukh Ukrainy periodu yii nezalezhnosti [Festival Movement in Ukraine During the Period of Its Independence]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series: Social Communications, 2, 111–115 [in Ukrainian].
Marchenko, N. (2012). Avtobiohrafiia dytynstva u mezhakh biohrafichnoho dyskursu [Childhood Autobiography Within Biographical Discourse]. Ukrainska biohrafistyka, 9, 90–109 [in Ukrainian].
Mid, M. (1988). Kultura i mir detstva. Izbrannye proizvedeniya [Culture and the World of Childhood. Selected Works] (Y. Aseyev, Trans.). Moscow: Nauka [in Russian].
Onishchenko, O. I. (2008). Khudozhnia tvorchist: proekt neklasychnoi estetyky [Artistic Creativity: A Project of Non-classical Aesthetics]. Kyiv: Institute for Cultural Research of the Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].
Sadovenko, S. M. & Svintsitska, Y. I. (2019). Mizhnarodni konkursy ta festyvali u prodiuserskii diialnosti sohodennia. Mizhnarodnyi konkurs-festyval dytiachoyunatskoi tvorchosti “PROFEST” [International Contests and Festivals in Today’s Production Activities. International Contest and Festival of Children and Youth Creativity “PROFEST”]. Diialnist prodiusera v kulturno-mystetskomu prostori XXI stolittia: doslidnytski praktyky, dynamika rozvytku, sfery realizatsii (pp. 172–180). Kyiv, National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].
Sapiha, O. V. (2021). Dytyna tvorets: novoievropeiska paradyhma kultury dytynstva [The Child Creator: A New European Paradigm Of Childhood Culture]. Journal of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 1, 7–20. DOI: 10.31318/2414-052X.1(50).2021.233093
Stanislavska, K. I. (2012). Mystetsko-vydovyshchni formy suchasnoi kultury [Artistic and Spectacular Forms of Contemporary Culture]. Kyiv: National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].
Fed, V. A. (2009). Kulturotvorche buttia [Culture-Creating Being]. Sloviansk: Pechatnyi dvor [in Ukrainian]. Chekan, Y. (2020). Musical Sphere of Contemporary Culture: Measurements and Configurations. Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 129, 84–91. DOI: 10.31318/2522-4190.2020.129.219681 [in Ukrainian].
Shved, M. B. (2004). Protsesy akulturatsii ta inkulturatsii u mizhnarodnykh festyvaliakh suchasnoi muzyky v Ukraini (sproba sotsiokulturnoho analizu) [Processes of Acculturation and Inculturation in International Contemporary Music Festivals in Ukraine: An Attempt at Socio-Cultural Analysis]. Bulletin of the Lviv University. Series of Arts Studies, 4, 150–157 [in Ukrainian].
Ariès, Ph. (2014). L’Enfant et la vie familiale sous l’Ancien Régime [Children and Family Life Under the Ancien Régime]. Points [in French].
Bahler, B. (2015). Merleau-Ponty on Children and Childhood. Сhildhood and Philosophy, 11 (22), 203–221.
Bourdieu, P. (2020). Haute Couture and Haute Culture. Fashion Theory. London: Routledge.
Goldberg, R. (2011). Performance Art: From Futurism to the Present (World of Art) (3rd ed.). Thames & Hudson.
Habermas, J. (1981). Theorie des kommunikativen Handelns [The Theory of Communicative Action]. 2 Bände. Frankfurt a.M. [in German].
Kennedy, D. (1998). Reconstructing Childhood. Thinking: The Journal of Philosophy for Children, 14 (l), 29–37. DOI: 10.5840/thinking199814118
Kohan, W. O. (2011). Childhood, Education and Philosophy: Notes on Deterritorialization. Journal of Philosophy of Education, 45 (2), 339–357. DOI: 10.1111/j.1467-9752.2011.00796.x
Matthews, G. (1996). The Philosophy of Childhood. Harvard University Press, 1996.
Wirth, U. (Ed.). (2002). Performanz: Zwischen Sprachphilosophie und Kulturwissenschaften [Performance: Between Philosophy of Language and Cultural Studies]. Frankfurt am Main: Suhrkamp [in German].
Ricoeur, P. (2007). The Conflict of Interpretations: Essays in Hermeneutics (Studies in Phenomenology and Existential Philosophy). Northwestern University Press.